Hur monterar man motorn på en arf super sportster från great planes?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • speedo_4
    • okt 2007
    • 153

    #1

    Hur monterar man motorn på en arf super sportster från great planes?

    Håller nu på att färdigställa det sista på min supersportster 40 arf från great planes. Dock förtäljer manualen inte hur man skall få fast motorn på motorbockarna. Den är ju plankad i underkant så man kan inte komma åt och skruva fast muttrarna under bocken. Hur är det tänkt att man skall fästa motorn i motorbockarna? Någon som byggt en likadan tidigare?

    MVH Anton
  • helifanatic
    • jan 2008
    • 151

    #2
    alternativ en aluminium bock o gänga i eller en plastbock med fästskruv går nog o göra så man fäster muttrarna på nått vis med epoxi eller liknande men svårt o få de o sitta. eller borra 4 små hål underifrån som skruvmeseln/insexmeseln går in i o skruvar från det hållet.

    Kommentar

    • speedo_4
      • okt 2007
      • 153

      #3
      Vad exakt är fästskruv? Och känns som att det skulle varit med i sattsen om tanken var så väl?

      Kommentar

      • McRegor
        • maj 2006
        • 7942

        #4
        Vilket material är det i motorbocken som sitter monterad ? Om du inte kan gänga så kanske du kan göra enligt ett av förslagen du fått nämligen borra upp 4 hål underifrån så att du kommer åt med en mejsel eller en tunn hylsnyckel (mejseltyp). Lacka gärna i hålen efter att du borrat för att skydda träet.
        Hälsningar
        Roger

        Kommentar

        • helifanatic
          • jan 2008
          • 151

          #5
          fästskruv menade jag mer eller mindre plåtskkruv som drar fast själv använt det vid 1 tillfälle på en 10cc motor inte lossnat än 15 år gammal maskin

          Kommentar

          • speedo_4
            • okt 2007
            • 153

            #6
            Motorbocken är tillverkad i vanlig plast. Är denna bit jag inte får ihop:

            4. Remove the engine from the mount. Drill #43 (or 3/32"
            [2.4mm]) holes through the mount at the marks, then tap
            4-40 threads into the holes (this is most easily done if the
            mount is removed from the fuselage). Mount the engine to
            the mount with four 4-40 x 3/4" [19mm] socket head cap
            screws and #4 flat washers and lock washers.

            Har passat in motorn och borrat hålena. men sen får jag inte ihop hur fan motorn skall på plats.

            Hela manualen finns här: http://manuals.hobbico.com/gpm/gpma1042-manual.pdf

            Kommentar

            • McRegor
              • maj 2006
              • 7942

              #7
              Du skall borra och sen gänga men du lär väl få använda metriska borrar och gängtappar. Sen skruva fast motorn med skruv, bricka och låsbricka. Får du plats med t ex M4 i motorns fästhål så är ju det en lämplig dimension på skruven.
              //Roger

              Kommentar

              • pgrts

                • jun 2006
                • 2015

                #8
                Tror inte ens att du behöver använda gängtapp. Med rätt borr och skruv går det fint att direktskruva i plasten. Jag har en OS46LA monterad på det sättet i en MPX Magister utan problem. Har för mig att jag borrade 2,5 eller 2,6 nånting till M3 som bet direkt. Skruvarna sitter som bara den.
                ___________________
                patrik@pgdata.se

                Kommentar

                • speedo_4
                  • okt 2007
                  • 153

                  #9
                  Ursprungligen postat av pgrts
                  Tror inte ens att du behöver använda gängtapp. Med rätt borr och skruv går det fint att direktskruva i plasten. Jag har en OS46LA monterad på det sättet i en MPX Magister utan problem. Har för mig att jag borrade 2,5 eller 2,6 nånting till M3 som bet direkt. Skruvarna sitter som bara den.
                  Körde på denna metod och verkar sitta som berget. Hällde även i lite loctite i hålet för att det skall suga fast sig bättre. Tack för alla tips! Problemet löst.

                  Kommentar

                  • bem

                    • apr 2009
                    • 1643

                    #10
                    Hej,

                    Var försiktig med Loctite och plast, en del plaster tål inte Loctite eftersom plasten blir då spröd. Klassikern, som man inte skall göra, är att på servon med utgående drivaxel i plast låsa servoarmens skruv med Loctite - det kan vara det sista men gör med den modellen. Loctiten gör plasten spröd och så är det adjöss (efter ett tag) med den drivaxeln i plast - har man otur slutar det med en krasch.

                    Om det är ett s k "glass filled nylon" motorfäste du har, sånt här, skulle jag vara försiktig med Loctite:



                    I värsta fall får du köpa nytt motorfäste.


                    /Bo
                    Senast redigerad av bem; 2012-07-20, 13:25.

                    Kommentar

                    • speedo_4
                      • okt 2007
                      • 153

                      #11
                      Ursprungligen postat av bem
                      Hej,

                      Var försiktig med Loctite och plast, en del plaster tål inte Loctite eftersom plasten blir då spröd. Klassikern, som man inte skall göra, är att på servon med utgående drivaxel i plast låsa servoarmens skruv med Loctite - det kan vara det sista men gör med den modellen. Loctiten gör plasten spröd och så är det adjöss (efter ett tag) med den drivaxeln i plast - har man otur slutar det med en krasch.

                      Om det är ett s k "glass filled nylon" motorfäste du har, sånt här, skulle jag vara försiktig med Loctite:



                      I värsta fall får du köpa nytt motorfäste.


                      /Bo
                      Okej, skall hålla ett vakande öga på detta. Var inte vanlig loctite jag hällde i, utan denna:
                      http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...dProduct=10961

                      Kommentar

                      • speedo_4
                        • okt 2007
                        • 153

                        #12
                        Kan väl medella att premiären inte blev så lång tyvärr. Lät en erfaren kille i klubben ta maiden. Taxade den på banan och nålade in, skakade maskinen och allt verkade frid å fröjd. Kompisen startar den. Maskinen börjar stiger brant å ja undrar vad han håller på med. Planet lägger sig på rygg och tvärdyker med motorn på fullt spett. Jag inser att nåt inte är rätt. Kompisen berättar att maskinen inte besvarade hans rörelser precis när den lyft från backen. Troligen så har strömförsörjningen ramlat ur Futaba mottagaren vid start. Resulterade i att maskinen inte hade nån ström över huvud taget. Detta trots att jag testtaxade maskinen noggrant. Resultatet blev att maskinen blev kaffeved.
                        Känns rätt tungt nu.......

                        MVH Speedo_4

                        Kommentar

                        • McRegor
                          • maj 2006
                          • 7942

                          #13
                          Bara att bryta ihop och ta nya tag...
                          Tråkigt när sånt händer speciellt när man inte ens hunnit flyga kärran själv. Men detta med att man inte vet hur saker är hopsatta i andras maskiner är också en orsak till att jag personligen ogärna flyger dessa maskiner - det är liksom lika jäkligt för den som kvddat en annans maskin som för ägaren. Men lyckligtvis så finns det kamrater som gärna hjälper andra med testflygningar !
                          Hälsningar
                          Roger

                          Kommentar

                          • bem

                            • apr 2009
                            • 1643

                            #14
                            Speedo_4,

                            Osis, känns tungt kan man förstå. Ta en paus och ta nya tag när lusten och ekonomin tillåter nytt försök. Är väl lika bra att satsa på samma modell igen väl? Du lär ju svänga ihop den betydligt snabbare andra gången. Blev det nåt kvar av modellen, nåt du kan återanvända av motor, radio och så?

                            Så får man hoppas "haverikommissionen" kommit fram till mest troliga orsak till att det sluta fungera, känns väl lite kymigt att inte kunna vara helt säker då det kan ligga och gnaga länge framöver i synnerhet som du väl skall använda samma radio i nästa modell antar jag. Var försiktig att använda mottagare som varit med om en våldsam krash, även acc och servon kan fara illa om det var en riktig fet smäll.


                            /Bo

                            Kommentar

                            • freddan_6
                              • aug 2006
                              • 2655

                              #15
                              Mottagarbatteriet SKA kardborras fast eller fästas på ännu säkrare sätt (t.ex. buntband). Jag har aldrig varit med om att ett batteri bara lossnat utan orsak. Jag har däremot rollat så snabbt att batteriet kastats ut. Så nu har jag kardborre nedanför batteriet och buntband runt om som håller ner batteriet mot kardborrebandet.

                              ps. frsky failsafe gjorde att planet kom ner helt.
                              Allt neutralt utom full höjd, motor av.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...