Identifiering av dessa plan..hjälp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • larsjimm
    • jul 2012
    • 17

    #1

    Identifiering av dessa plan..hjälp

    Hej alla flygare. (och även er andra)

    Jag var å hämtade upp ett par plan av en mycket givmild person i uppsala..
    Men nu söker jag info om dessa plan.
    Fick även med mig ett gäng mototer

    3x os 40 fp
    1x os 60 max-h
    1x enya 60
    1x os 20
    1x super tigre 51

    plus fältlåda och servon å sånt

    Allt hade legat under VÄLDIGT lång tid dvs 10 - 15 år...
    Men 2 burkar 5-56 senare så är allt som nytt..

    Vad kan ni om dessa...
    Modell/namn.?
    Rek. motor?
    Flyg egenskaper.?

    1)
    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0660.jpg
Visningar: 1
Storlek: 79,8 KB
ID: 520907

    2)
    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0659.jpg
Visningar: 1
Storlek: 79,9 KB
ID: 520908

    3)
    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0661.jpg
Visningar: 1
Storlek: 80,9 KB
ID: 520909

    4)
    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0662.jpg
Visningar: 1
Storlek: 86,0 KB
ID: 520910

    5)
    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0663.jpg
Visningar: 1
Storlek: 73,2 KB
ID: 520911
  • Michael
    • maj 2006
    • 1742

    #2
    1) Kobra 20, ett ritningsbygge från Allt om Hobby, tidigt 80-tal
    2) En tretton-på-dussinet trainer som jag inte vågar mig på att identifiera
    3) Juno Bipe för .25 tvåtakt eller .40 fyrtakt, minns ej säkert men kan vara tillverkad av Model Tech
    4) Skulle kunna vara en "Postlådan", ett ritningsbygge från Allt om Hobby 1980.
    5) Skulle kunna vara en OK Model Mfg. EZ Mustang
    Senast redigerad av Michael; 2012-07-21, 17:57.

    Kommentar

    • larsjimm
      • jul 2012
      • 17

      #3
      Tack

      Ursprungligen postat av Michael
      1) Kobra 20, ett ritningsbygge från Allt om Hobby, tidigt 80-tal
      2) En tretton-på-dussinet trainer som jag inte vågar mig på att identifiera
      3) Juno Bipe för .25 tvåtakt eller .40 fyrtakt, minns ej säkert men kan vara tillverkad av Model Tech
      4) Skulle kunna vara en "Postlådan", ett ritningsbygge från Allt om Hobby 1980.
      5) Skulle kunna vara en OK Model Mfg. EZ Mustang
      Tack för svar underlättade en del för mig.
      Synd dock att modellerna är så pass gamla att det är extremt dåligt med info om de på nätet...
      Blir till att börja montera lite motorer under kommande vecka så får vi se hur dessa plan beter sig i luften...

      Kommentar

      • bem

        • apr 2009
        • 1643

        #4
        Hej,

        Modell 1
        Kobra 20 B, byggartikel i Allt om hobby nr 3 1991. Rekommenderad motor. 20-.25 upp till .40 2-takt. Artikelförfattaren Lars Dückers had en OS 25 FSR i sin.



        Modell 2
        Vet ej.


        Modell 3
        Juno Biplane av fabrikatet Modeltech.

        Längd 1025 mm
        Spännvidd 1100 mm
        Vikt 1.8 - 1.9 kg
        Motor 2-takt .25-32 eller 4-takt .40



        Modell 4
        Kanske Postlådan av Tage och Kristian Berggren, var månadens modell i Allt om hobby nr 8 1980.
        Motor ca .25 2-takt.



        Modell 5
        Med all sannolikhet en EZ P-51D Mustang. Fanns i silver "Dallas Doll" och en i blå färg.
        Spännvidd 1425 mm, 2-takt .40-.45 eller 4-takt .60-.90, 2,9-3,1 kg.
        Kunde förses med EZ Supra rectract 60 infällbara ställ.


        /Bo
        Bifogade filer

        Kommentar

        • Vilse
          • dec 2011
          • 20

          #5
          Hej

          Jag har både Kobran och Postlådan som jag byggde i början på 80-talet. Båda flög jag med OS 25 vilket var lagom. Du skriver: Allt hade legat under VÄLDIGT lång tid dvs 10 - 15 år...
          Ja, allt är ju relativt. Skall nu ta ner min Josefin jag byggde -80 från vinden med en FS-40 som stått still sedan -84. Sätta på skidor och se hur det går...:sarcastic:

          Kommentar

          • LIP
            • maj 2006
            • 1315

            #6
            Skulle kunna tänka mig att modell 2 är en Kadett, har för mig att det var en SIG-byggsats

            Kommentar

            Arbetssätt...