Avgasslang som håller för värme??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Thomas

    • jun 2006
    • 7673

    #1

    Avgasslang som håller för värme??

    Jag har en SC 120 fyrtakt, där jag har moddat ljuddämparen för att få ner volymen en del.
    Problemet är övergången mellan utloppsrör och dämpare, jag hittar ingen slang som pallar för värmen...

    Klicka på bilden för större version

Namn: 20120803_214133.jpg
Visningar: 1
Storlek: 91,3 KB
ID: 520923 Klicka på bilden för större version

Namn: 20120803_214211.jpg
Visningar: 1
Storlek: 87,7 KB
ID: 520924

    Har flugit ett par repor med en armerad siliconslang mellan rör och dämpare, men inte ens den håller...

    Nån som har nåt förslag på hållbar lösning??
    Rören är 14 mm i diameter.
    (Ursäkta den dåliga kvalitén på bilderna...)
    Retroholic!
  • Impulze
    • sep 2006
    • 1347

    #2
    Hmm..på helikoptrar så flyttar man ju ut ljuddämparen en bit ibland. Kanske skulle kolla vad dom använder..
    //Matte

    Kommentar

    • JR
      • maj 2006
      • 55

      #3
      För i tiden när vi hade pipor använde vi teflonslang mellan kröken och pipan

      Welcome to my professional blog where I discuss radio-controlled helicopters and aircraft. I explain expert information in simple ways to help enthusiasts.

      Kommentar

      • Thomas

        • jun 2006
        • 7673

        #4
        Ursprungligen postat av JR
        För i tiden när vi hade pipor använde vi teflonslang mellan kröken och pipan

        http://www.ronlund.com/rcheli-prod/NITEXA/MA4028.html
        Ja just det!!!

        Just denna är ju "sold out", vet du var man kan hitta liknande??
        Retroholic!

        Kommentar

        • wesse
          • maj 2007
          • 5864

          #5
          Jaha då va vi där igen, en Skåning har problem med slangen.. Jisses

          Klicka på bilden för större version

Namn: image-2308350668.jpg
Visningar: 1
Storlek: 17,0 KB
ID: 490153

          Kommentar

          • bokis
            • maj 2006
            • 5041

            #6
            Sådär nära och i en vinkel så tror jag du får svårt..Det där är ca. det varmaste stället du hittar på den motorn...
            Varför inte köpa ett par krökar till den?
            Det finns färdiga såna och om du inte gillar det så kan du alltid testa med flexrör i metall,jag
            har tagit de jag har från Lindinger men det finns säkert andra som har samma..

            Vi måste få tag på en kamera till Hultsfreds Rosa Mardröm snart..
            Han verkar rastlös..
            // Bokis

            ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
            (nu även med biskvier!)

            Kommentar

            • wesse
              • maj 2007
              • 5864

              #7
              Ursprungligen postat av bokis
              Sådär nära och i en vinkel så tror jag du får svårt..Det där är ca. det varmaste stället du hittar .
              Nära i vinkel på varmaste stället med slang:-0
              Va handlar egentligen denna tråd om.. Jisses

              Kommentar

              • Klavins
                • jun 2008
                • 292

                #8
                Kära TOMAS efter som du är en äkta smålänning i hela du så kan vi här uppe i sveriges centrum ge dig bra info.OM du har en bit rund teflon så kan jag svarva dig en lämplig slang mitt teflon är slut för tillfället får tag i nytt när jag börjar jobba har 4 veck semester kvar.MVH SMÅLANDS ALLT i ALLO.

                Kommentar

                • wesse
                  • maj 2007
                  • 5864

                  #9
                  Ursprungligen postat av Klavins
                  Kära TOMAS efter som du är en äkta smålänning i hela du så kan vi här uppe i sveriges centrum ge dig bra info.OM du har en bit rund teflon så kan jag svarva dig en lämplig slang mitt teflon är slut för tillfället får tag i nytt när jag börjar jobba har 4 veck semester kvar.MVH SMÅLANDS ALLT i ALLO.
                  WTF ska du svarva en slang? Jag behöver en ny trädgårdslang så svarva på du..

                  Kommentar

                  • bokis
                    • maj 2006
                    • 5041

                    #10
                    Ursprungligen postat av wesse
                    Nära i vinkel på varmaste stället med slang:-0
                    Va handlar egentligen denna tråd om.. Jisses
                    Fråga förståndet i din familj? D.v.s den du gifte dig med..
                    FörStåndet e alldeles för orättvist fördelat mellan er tror jag..
                    Thomas,skarva röret rakt med en slang är en sak,jag tror det kan bli problem det du visar på bilden.
                    // Bokis

                    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
                    (nu även med biskvier!)

                    Kommentar

                    • Thomas

                      • jun 2006
                      • 7673

                      #11
                      Ursprungligen postat av wesse
                      WTF ska du svarva en slang? Jag behöver en ny trädgårdslang så svarva på du..
                      Javisst! Köp gärna hundrafemtio kilo stålull och virka en järnspis, när du ändå är igång!

                      Nä du Wesse-bisser, vi MÄN som doftar metanol och bensin har helt andra saker att tänka på än dom där fjollorna som bara står och hovrar ett depronflax!



                      Bokis, självklart blir det jäkligt varmt precis efter utblåset, det är DET som är problemet. Ett flexrör skulle kanske funka, bara det håller för vibrationer. Just nu är det ca 5-7 mm mellan utblåset och ljuddämparröret, och jag vill/kan inte flytta dämparen. Och dämparröret ligger i linje med utblåset.

                      Klavins, min vän från dom djupa skogarna, har du möjlighet att "svarva en slang" så får du gärna göra det. Jag har dock inget material för tillfället, så jag får väl vänta tills du haft din välförkänta semester. Hoppas den avhålls LÅÅÅNGT bort från din rosa granne...!
                      Retroholic!

                      Kommentar

                      • bokis
                        • maj 2006
                        • 5041

                        #12
                        Det finns krökar att köpa (ej flex,mera åt avlopsrörsmodellhållet),jag har ett par såna på nån modell..Så nära utblåset och i en 90 gradare så tror jag inte nåt annat funkar faktiskt..Fyrtaktare är för varma där..
                        skillnad om det hade varit rakt..
                        // Bokis

                        ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
                        (nu även med biskvier!)

                        Kommentar

                        • Thomas

                          • jun 2006
                          • 7673

                          #13
                          En sån här Klicka på bilden för större version

Namn: c7-100.jpg
Visningar: 1
Storlek: 4,8 KB
ID: 490158 är ingången till ljuddämpar'n... 14 mm i tjockänden!
                          Retroholic!

                          Kommentar

                          • wesse
                            • maj 2007
                            • 5864

                            #14
                            Här förklarar alla för dig tomas att 90 grader så nära motorn funkar inte och du ger dig ändå inte så nu är det även konstaterat att huvudet på en Skåning sitter i 90 grader alldeles för nära kroppen... Moahahaha

                            Kommentar

                            • bokis
                              • maj 2006
                              • 5041

                              #15
                              Inlägget ovan se inte som seriöst så därför så måste det kompenseras så att forumet inte rasar ihop helt innan Mannen med den rosa presseningen får sin förbannade kamera.
                              // Bokis

                              ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
                              (nu även med biskvier!)

                              Kommentar

                              Arbetssätt...