Rengöring metanoltank?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ewalds
    • jul 2009
    • 532

    #1

    Rengöring metanoltank?

    Som rubriken antyder...
    Har en tank, sittande i ett flygplan, som inte går att ta ut.. (Inte på nå´t smidigt sätt i a f).

    I tanken finns lite gammalt bränsle o oljan däri är tjock som sirap.
    Min tanke är att pumpa ren metanol genom tank o rör om detta nu kan tänkas lösa upp ev oljerester o s v.
    Eller bör man köra något annat igenom? T-röd, kanske??
    Förslag mottages tacksamt!

    /Micke
  • Guzzten
    • okt 2006
    • 205

    #2
    tanka som vanligt med färsk soppa så löser problem upp sig efter 2 tankar typ...

    Kommentar

    • ewalds
      • jul 2009
      • 532

      #3
      Ursprungligen postat av Guzzten
      tanka som vanligt med färsk soppa så löser problem upp sig efter 2 tankar typ...
      Vill ju inte starta motorn med denna gojja i tanken.. Men ska testa med ren Metanol o skölja igenom..

      /Micke

      Kommentar

      • Per P
        • jun 2007
        • 1286

        #4
        Det måste ju funka att tanka ren metanol o ruska modellen lite o sen tanka ur tycker jag.... Har gjort så förut med tankar som inte suttit i modeller, enda skillnaden här är att du får skaka modellen också =)
        Våga vägra Powerbox!

        Futaba T26SZ

        Kommentar

        • Ålänning
          • maj 2007
          • 6807

          #5
          Risken finns ju också att klunkslangen börjar bli rutten, men det märks när du flyger. =)
          www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

          Kommentar

          • ewalds
            • jul 2009
            • 532

            #6
            Ursprungligen postat av Per P
            Det måste ju funka att tanka ren metanol o ruska modellen lite o sen tanka ur tycker jag.... Har gjort så förut med tankar som inte suttit i modeller, enda skillnaden här är att du får skaka modellen också =)
            Jo, tyckte lixom det, jag med.. Det ordnar sig säkert..

            Kommentar

            • thoabr
              • nov 2006
              • 220

              #7
              Har en gammal pica mustang !/5 byggd ock flugen 2003,. Flög med den nu i höst 2 dagar hade inget som helst problem med tanken,Sup Tiger 3250 gick som en klocka. Se bara till att tanken blir helt tom.


              Men spola genom tanken bara förstås.

              Thomas

              Kommentar

              • pgrts

                • jun 2006
                • 2015

                #8
                Även rödsprit funkar bra. Och den är inte lika giftig för människor att hantera.
                ___________________
                patrik@pgdata.se

                Kommentar

                • McRegor
                  • maj 2006
                  • 7942

                  #9
                  Ja, man brukar ju säga att "lika löser lika" så likadan soppa eller nåt snarlikt fungerar säkert bra som många redan nämnt.
                  Sen får vi hoppas att alla slangar du inte kommer åt också är friska.
                  Om du kommer åt att värma lite med t ex en varmluftspistol el likn så går det nog ännu snabbare att få ut oljan.
                  Hälsningar
                  Roger

                  Kommentar

                  Arbetssätt...