Tankavluftning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tobbe O
    • maj 2006
    • 1431

    #1

    Tankavluftning

    Ni som flyger med bensinmotorer hur gör ni med tankavluftningen?
    Om man bara har en luftslang hängande så borde det ju kunna drälla soppa medan man flyger, har man någon backventil eller så?
  • DrHanke

    • maj 2006
    • 5250

    #2
    aldrig tänkt på det faktiskt... har en till förgasaren, en med skruv för tankning å en för luftningen å det har funkat utan några problem... det blir ju "sug" i den så inverterat rinner inte soppan ur? Det enda är om man vänder den på backen i service syfte eller så då kan det rinna ur den dock.
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

    Kommentar

    • peterschmidt
      • sep 2006
      • 11

      #3
      Det stämmer som drhanke skriver att det blir en litet undertryck hela tiden så länge motorn är igång och suger i sig bränsle och då rinner det inte ut något genom avluftningen.

      Men när man vänder och vrider modellen på backen kan det ju rinna ut. En lösning på det är att dra avluftningsslangen "bakom" lägsta punkten, eller hur man ska säga...
      Kolla på bilderna längst ner här



      där går slangen ut i fronten på tanken och sedan bakom tanken och sedan fram igen. Även om man ställer modellen på nosen kan det då inte rinna ut bränsle genom luftningen eftersom nivån i tanken är lägre än vad slangen är.

      Kommentar

      • Krille
        • maj 2006
        • 1184

        #4
        Jag har en slang till förgasaren. sen har jag 2 slangar som ligger i toppen på tanken. Öppnar båda när jag tankar.

        När jag flyger stänger jag den ena så bara en används för luft.

        När jag servar stoppar jag för båda
        //Kristoffer gustafsson

        Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
        Helikopter: T-rex 700 DFC,
        Sändare: Futaba T18SZ,

        Kommentar

        • qrt
          • maj 2006
          • 237

          #5
          Kolla denna länk, sidorna 8-10,

          God Jul
          /Kurt

          Kommentar

          • Vismund
            • nov 2006
            • 70

            #6
            ett varv runt vingröret gör susen!

            Kommentar

            Arbetssätt...