Pulse XT 40 video

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sigun
    • aug 2007
    • 3942

De jag inte riktigt förstår i detta ämne är vad man ska ha en .82 motor i en .40 modell för ?.. Hangar 9 rekomenderar en 46:a 2-takt det brukar motsvara en .52-60 motor 4-takt. Att hänga på en större motor försämrar nog prestandan mer än den gör nytta.

Man vi inte ha tunga monster utan lätta plan som svävar fram som på moln.
    /Martin

Kommentar

• KenPro
      • feb 2007
      • 399

En Saito 82 väger inte många gram mer än en kullagrad 46 2-takt med orginal dämpare, dock är effekten helt annan. Bygger alltid mina plan med de lättaste motorerna i sin klass och tar bort all onödig vikt på planen. De blir urstarka o flyger som fjädrar. Ännu viktigare är att välja rätt flygplansmodell som inte är för tung. Tex passar en Saito 82 kanon i nästan alla acrobatplan i 40 storlek.

Kommentar

• Stig Johansson
        • maj 2006
        • 145

Hej

Har inte haft någon Pulse XT 40 själv men däremot har jag hjälpt en klubbkompis att trimma in denna fina modell och jag ser den flyga varje flygdag.
        Min bedömning av denna modell är att den den är nästa lika snäll att flyga som en Calmato Sport. Min erfarenhet av dessa plan är att Pulsen är lite vassare än Calmaton och lite mera en aerobatic trainer.
        Pulse har lite längre momentarmar och är lite smäckrare, men den har samma enkla vingform som Calmaton och samma små roderytor.
        Min klubbkompis flyger sin Pulse med en Saito 56 o denna motor passar helt perfekt. En större motor skulle få denna fina kärra att bli helt disharmonisk o likna ett "dasspapper efter ett snälltåg".
        Jag såg att "hovring" nämndes i den ursprungliga frågan och vill bara säga att detta är inget plan man hovrar med! Om man är så duktig flygare att man kan hovra med en Pulse så ställer man kanske inte frågan om Pulse här på detta forum. Då kan man flyga o då vet man exakt vad man vill ha.
        Vad gäller lämplig propeller till en Saito 72 så är 12x 8 eller 13x7 lämpliga storlekar.

Pulse är en jättefin modell ooch min bedömning är att den är en andra / tredje kärra efter en högvingad trainer.

Stig

Kommentar

• Kamikaze
          • jan 2007
          • 505

Kan säga att jag flygit pulsen hela dagen i dag med Saito 82 som inte alls är för stor för denna fina modell! Nej kan säga att den gott å väl behövde denna motor! Dessutom så vägde den in perfekt på rekommenderat c.g! Kan man hovra med en cub så kan man oxå hovra med en puls......! Men kan hålla med om att det inte är ett hovringsflyg! Med en mindre maskin så skulle flyget ha blivit tungflyget! Nej Saito 82 är kanon val av motor till detta flyg! Flyger som en gud å landar något helt otroligt vackert.
          82:an ser inte alls för stor ut..! Passar in helt perfekt!

Fint flyg...:thumbup:

Kommentar

Arbetssätt...