Flygmodell med motorn skyddad?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hammarslag
    • apr 2013
    • 23

    #1

    Flygmodell med motorn skyddad?

    Finns det någon metanol modell, där motorn inte sitter fram o får ta hela smällen när man kör i backen? hittar bara modeller där den sitter fram.
    Och hur pass mkt bättre är det med fyrtakts metanoler ? Har bara erfarenhet av metanolbilar, och deras motorer.
    Har en SH18 motor liggandes, (1/10 HSP nitro motor) går den o använda som flygmotor ? Vad skiljer igentligen motorerna åt, förutom den gigantiska kylflänsen & vikten ?
  • McRegor
    • maj 2006
    • 7942

    #2
    Kör mycket med din Easystar så att du lär dig ordentligt innan du funderar på nåt metanoldrivet. Sen är det nog väldigt ovanligt med metanolkärror där motorn inte sitter i nosen. Kan förekomma (tidigare i alla fall) i form av en "pod" ovanpå segelkärror där dom hade en liten förbränningsmotor men denna lösning har ju spelat ut sin roll i o m eldriften av segelkärror.
    Grejen måste ju vara att INTE köra i backen och det kräver träning och åter träning. F ö är det väl ungefär det du själv säger som skiljer en flygmotor och en bilmotor.
    Hälsningar
    Roger

    Kommentar

    • henke2
      • mar 2011
      • 3188

      #3
      Ursprungligen postat av hammarslag
      Vad skiljer igentligen motorerna åt, förutom den gigantiska kylflänsen & vikten ?
      En motor ger mer effekt ju fler explosioner man kan hinna med under en viss tid. Mera varvtal ger mera effekt. Så långt är alla motorer lika, men för flygplan så vinner du mera på att ha en stor propeller som snurrar sakta medan i en bil så finns det en växellåda som kan hantera ditt höga varvtal.

      Bilmotorer varvar alltså för mycket för ett flygplan, så om du inte hittar ett sätt att använda varvtalet så är den oanvändbar mer eller mindre, och det finns väldigt få sätt att lyckas.

      Kommentar

      • Ålänning
        • maj 2007
        • 6807

        #4
        Seamaster 40 eller Seawind? Den första vet jag iaf att har hjul.
        Den första är ful den andra är snygg.
        Den första flög rätt okej den andra är ett fartmonster.
        www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

        Kommentar

        • hammarslag
          • apr 2013
          • 23

          #5
          easystaren och twinstaren känns så slöa, ! men är inte ute efte ett högfarts monster direkt heller, snarare räckvidd, metanolare är starkare o räcker längre än batter drivna. FPV...

          Kommentar

          • hammarslag
            • apr 2013
            • 23

            #6
            OKej men vad kan en 3cc 2takts metanol 2taktare tänkas behöva för propp då ? har så dålig koll, nu är ja inte spec sugen på 2taktare för dom har ju en tendens o gärna dö o vara ett helvete o starta, o sen ljudet...
            4 takts OS verkar vettigt o runt 2000kr är helt ok för en motor, hur är det med servoce livstod o underhåll på en sån samt bränsle ekonomi ?
            Småsugen på 10-15cc bensinare, men då börjar det bli ganska stora modeller. :-S

            Ursprungligen postat av henke2
            En motor ger mer effekt ju fler explosioner man kan hinna med under en viss tid. Mera varvtal ger mera effekt. Så långt är alla motorer lika, men för flygplan så vinner du mera på att ha en stor propeller som snurrar sakta medan i en bil så finns det en växellåda som kan hantera ditt höga varvtal.

            Bilmotorer varvar alltså för mycket för ett flygplan, så om du inte hittar ett sätt att använda varvtalet så är den oanvändbar mer eller mindre, och det finns väldigt få sätt att lyckas.

            Kommentar

            • Ålänning
              • maj 2007
              • 6807

              #7
              Great Planes SeaWind 60: http://www.youtube.com/watch?v=DE-FTls_MxU
              Fanns en på Åland förut, den landade hårt och blev skrot. Kika längre ner...
              www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

              Kommentar

              • McRegor
                • maj 2006
                • 7942

                #8
                Hoppas du inte tänker flyga FPV med en stor och snabb metanolkärra. "Större räckvidd" ? Vad behöver du den till ?
                Roger

                Kommentar

                • hammarslag
                  • apr 2013
                  • 23

                  #9
                  Ursprungligen postat av McRegor
                  Hoppas du inte tänker flyga FPV med en stor och snabb metanolkärra. "Större räckvidd" ? Vad behöver du den till ?
                  Roger
                  Om snabb räknas med något som går mer än 50km/h så ja, för easystaren eller twinstaren gör inte mkt mer än så som det är nu, och orkar inte klättra vertikalt.
                  500m upp och 1km ifrån är väl en bra början, nej inte tänkt flyga utanför arlanda...

                  Kommentar

                  • McRegor
                    • maj 2006
                    • 7942

                    #10
                    Jag kvarstår vid min uppfattning att du inte skall köpa en metanolkärra och börja flyga FPV med. För 500 m upp och 1 km bort klarar du inte av utan FPV. Sen har du i en annan tråd sagt att du får laga din Easystar och/eller Twinstar ett flertal gånger varje gång du är ute och flyger och stämmer detta så talar även det för att du skall avvakta med en snabbare och skörare metanolkärra.
                    Vill du träna lite 3D-flygning och ha bra vertikalprestanda så skaffa en EPP-kärra runt 1 m - t ex nåt liknande denna http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=2405
                    En mycket bra typ av kärra för att träna upp färdigheterna efter att man börjat med t ex en enkel Easy Star.
                    Roger

                    Kommentar

                    • Fluf
                      • jul 2012
                      • 1580

                      #11
                      300+ km/h eller att ha 30+min flygtid (dock inte både och) är inget konstigt för elplan.

                      För din ursprungsfråga ja man köra Polaris eller likanande med metanol.

                      Kommentar

                      • pgrts

                        • jun 2006
                        • 2015

                        #12
                        Egentligen har du fått tillräckligt med mothugg redan men jag tycker också att du kanske drar på dig onödiga problem med bränslemotororer. 1- Vibrationer, det är svårt att få en bild som inte kryper med de vibrationer som är svårare att få bukt med vid förbränningsmotorer jämfört med el. Man kan hänga upp kamera mjukt men det kan vara jobbigt att stämma av fjäderpaket så att de inte kommer i resonans vid alla varvtal. 2 - flygtid med el behöver inte vara något problem om du inta ska ha väldigt långa rundor. Hastighet på planet beror mycket på vingprofil och planets övriga uppbyggnad. MPX Easy-planen är inte konstruerade för fart. 3 - din åsikt om att 2-takt skulle var problem kan jag inte hålla med om. En vettig motor ska starta på högst ett par flipp efter att man dragit fram bränsle och satt på glöden, utan extra startmotor. Om inte så är det något fel. 2-takt, 4-takt, metanol eller bensin spelar ingen roll för om motorn är trilsk.
                        ___________________
                        patrik@pgdata.se

                        Kommentar

                        Arbetssätt...