Söker en specifik modell till min Magnum 80 4takt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • KaptenGnissel
    • mar 2014
    • 60

    #1

    Söker en specifik modell till min Magnum 80 4takt

    Hejsan,
    Är en återfallsflygare som varit borta från hobbyn i snart 25 år. Fick inspiration att börja
    igen då en nyanställd medarbetare är helikopterentusiast. Jag har en äldre Magnummotor som ligger och samlar
    damm och skulle gärna vilja sätta den i en ny modell, mer exakt, en Pitts special.


    Då det hänt en hel del sedan jag var aktiv har jag inte så stor koll på vad som finns på marknaden. Helst
    vill jag ha något som man bara skruvar fast motorn i, installerar radion och sedan tuta o köra. Bygga har aldrig
    riktigt varit min grej - det tar för lång tid och blir aldrig riktigt 100.


    Någon här som kanske kan tipsa om en någorlunda flygfärdig Pitts passande 80 motor?

    Tack på förhand!
    /K-G
  • freddan_6
    • aug 2006
    • 2655

    #2
    Denna modell är rätt storlek med avsedd för el
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...70mm_arf_.html
    Det finns en byggtråd med de nödvändiga modifieringarna för att den ska flyga

    men du bör även modifiera för tank och explosionsmotorns skakningar och bränsleskydda etc.

    Kommentar

    • McRegor
      • maj 2006
      • 7942

      #3
      Hej,
      Om det specifikt är en Pitts du är på jakt efter så har jag nog inte sett nån som är så välflygande som denna - http://www.hobbex.se/sv/artiklar/fms-pitts-3d-pnp-.html
      Fast då får du nöja dig med eldrift men i gengäld får de en mycket välflygande kärra - vilket inte jämt är fallet med snyggare "Pittsar"...
      Roger

      Kommentar

      • Thomas

        • jun 2006
        • 7673

        #4
        Hmmm...
        Pitts är ju en mycket läcker dubbeldäckare, men som undertexten säger i McRegors länk till hobbexkärran:
        "OBS! Ingen nybörjarmodell.
        Rekommenderas till medelgoda och avancerade flygare".

        Iofs sitter nog spakkänslan kvar sen 25 år tillbaka, det är väl ungefär som att cykla, har man en gång lärt sig så kan man!
        Lite simulatorträning, eller nå'ra pass med dubbelkommando med en hyfsat snäll kärra, sen är du säkert tillbaka på banan!

        Jag vill inte låta negativ, tycker bara att det är synd att kvadda en Pitts som 'förstakärra'...
        Retroholic!

        Kommentar

        • McRegor
          • maj 2006
          • 7942

          #5
          Håller absolut med Thomas att man bör värma upp sig med nåt lite enklare och mera lättfluget innan man ger sig på en Pitts. Men av det jag sett av FMS Pittsen så är det en rätt okritisk och ovanligt bra RC-kärra för att vara just en Pitts.
          Roger

          Kommentar

          • KaptenGnissel
            • mar 2014
            • 60

            #6
            Tack för tipsen!

            Jo, det har gått några år och jag sitter med RF7 lite då och då för att putsa på rutinen. Det mesta sitter fortfarande i ryggmärgen men precisionen är väl kanske inte top notch ännu men jobbar på det.
            Har som sagt börjat flyga helisar också och det har kanske "stört" muskelminnet något.

            Utbudet idag är helt sjukt stort. FPV flygning t ex var bara något man drömde om då, idag är det en realitet som inte kostar allför många kronor. Eldriften är annars väldigt smidig och pålitlig och man slipper bränslekladd, olja, fett, brännskador och avslagna fingertoppar samt frustration över tjorvande förbränningsmotorer. Dock har de sin charm och jag tycker det hör till hobbyn. Skall kolla upp alternativen.

            Kommentar

            • KaptenGnissel
              • mar 2014
              • 60

              #7
              Det blev den här:
              http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...dProduct=29943

              Lite pirrigt men skitkul ska det bli!

              Kommentar

              • jocke1963
                • dec 2007
                • 2709

                #8
                Snygg!
                Men du lär nog få bygga även fast du inte gillar det...den kärran är ju avsedd för elmotor. Du bör nog förstärka på kritiska ställen, motorfäste och landställsinfästning till att börja med. En förbränningsmotor skakar o vibrerar ju lite mer än en elspis..

                Kommentar

                • McRegor
                  • maj 2006
                  • 7942

                  #9
                  Vi har haft ett par såna "Pittsar" i klubben men bl a så var infästningen av landställen inte modellens starkaste sida, Sen kan jag säga att den FMS-Pitts jag länkade till nog är en klart bättre "flygare" av det man sett på klubbfältet.
                  Roger

                  Kommentar

                  • bem

                    • apr 2009
                    • 1643

                    #10
                    KaptenGnissel,

                    Den gula Hobby King Pittsen blir nog bra. Lägg gära ut lite bilder allteftersom du monterar ihop den sen. Och sök efter mer info om modellen och ev svagheter den kan ha både kontruktionsmässigt och flygmässigt så just din modell får ett långt liv och flyger bra. T ex kolla (sök) på rcgroups och rcuniverse vad det finns för trådar där om denna modell. Det kan även vara kul att blicka framåt bortom denna Pitts, och då slår jag ett slag för Sebarts ARF modeller som i regel är bra kvalitet och flyger mycket bra (jag har 4 st olika modeller från Sebart). De har t ex en PittS 12 Python 50E, liknande den du köpt på Hobby King. Och de har massvis med andra fina modeller också, stora som små, för eldrift såväl som förbränningsmotor.
                    Kanske du gillar sjöflyg? Kolla in deras Macchi MC72 Idrocorsa 50.

                    Lycka till med Pittsen!

                    /Bo
                    Senast redigerad av bem; 2014-05-21, 12:52.

                    Kommentar

                    • KaptenGnissel
                      • mar 2014
                      • 60

                      #11
                      Än en gång tack för alla fina tips!

                      Har byggt ett antal modeller i mina dar (även om jag inte är någon superbyggare) så det skall nog gå bra. Först blir det väl att se över brandväggar och längsgående spars, modda för motorbock, behandla allt i det närområdet med fuelproofer samt att installera en lagom stor tank. Jag har plenty med material liggande sen de gångna åren med virkesmaterial och mekaniktillbehör så det borde gå relativt fort. Mitt sista byggprojekt innan det långa uppehållet var en 1:5 skala SE-5 som jag gjorde från scratch från en ritning i Modellflygnytt. Det tog 4 år innan den kom i luften...

                      Motorn skall antagligen vinklas några grader ner/höger men så här pass stora modeller kanske inte kräver lika mycket kompensation, rätta mig om jag har fel. Skall lägga upp bilder på underverket när jag kommer igång.
                      Senast redigerad av KaptenGnissel; 2014-05-21, 15:49.

                      Kommentar

                      • KaptenGnissel
                        • mar 2014
                        • 60

                        #12
                        Modellen har kommit. Öppnar en ny tråd som avhandlar (om)byggnationen:



                        Stänger denna tråd

                        Kommentar

                        Arbetssätt...