Nitrometan

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Thomas
    • jun 2006
    • 7682

Skulle man kunna föreslå MSB att det räcker att man som privatperson kan visa upp ett medlemskap/medlemskort i respektive modellflygförbund eller modellflygklubb?
    Retroholic!

Kommentar

• AM
      Debattglad entusiast
      • maj 2006
      • 3464

Njae, inte bra nog.
      MSB kräver att någon intygar att de är aktiva - kända - modellutövare och att de har sysslat med hobbyn ett tag. Man vill undvika att du exempelvis blir medlem i ett förbund på måndagen - och ansöker om att få köpa Nitro dagen efter....

MSB har fått reglerna i sitt knä och måste uppfylla de internationella kraven att Nitro inte är tillgängligt för gemene man. En väg att gå som jag har funderat på är att RCFF och förbunden skulle kunna få tillståndsgivandet delegerat från MSB. Ungefär som Transportstyrelsen låter EAA (Experimental Aircraft Association) hantera bygglov, teknisk granskning etc. för dem som bygger sina egna flygplan. Det kanske skulle kunna fungera om vi kan komma på ett vattentätt sätt att följa upp hanteringen av Nitro i våra egna led.

Vi kunde exempelvis avrapportera kvartalsvis till MSB - eller varför inte skicka en emailkopia till MSB varje gång vi ger ett tillstånd för inköp. Där kan man sammanfatta medlemmens hemmaklubb/ort och hur länge medlemmen varit aktiv, etc. OM MSB inte skulle acceptera den friheten kan ju emailet utgöra kontaktpunkten mellan myndighet och förbund/klubb/medlem. MSB skulle returnera ett tillstånd....

Ja, det finns många infallsvinklar - och jag vet att MSB har som ambition att INTE lägga hinder i vägen för hobbyfolket. De måste bara se till att uppfylla de internationella - och nationella - kraven. Kan vi presentera en lösning som är smidig för oss och fungerar juridiskt gentemot MSB är mycket vunnet.
      Ove (AM) Nielsen

Kommentar

• Gasman
        RCFF - Administratör
        • aug 2006
        • 565

Ursprungligen postat av AM
        Njae, inte bra nog.
        MSB kräver att någon intygar att de är aktiva - kända - modellutövare och att de har sysslat med hobbyn ett tag. Man vill undvika att du exempelvis blir medlem i ett förbund på måndagen - och ansöker om att få köpa Nitro dagen efter....

MSB har fått reglerna i sitt knä och måste uppfylla de internationella kraven att Nitro inte är tillgängligt för gemene man. En väg att gå som jag har funderat på är att RCFF och förbunden skulle kunna få tillståndsgivandet delegerat från MSB. Ungefär som Transportstyrelsen låter EAA (Experimental Aircraft Association) hantera bygglov, teknisk granskning etc. för dem som bygger sina egna flygplan. Det kanske skulle kunna fungera om vi kan komma på ett vattentätt sätt att följa upp hanteringen av Nitro i våra egna led.

Vi kunde exempelvis avrapportera kvartalsvis till MSB - eller varför inte skicka en emailkopia till MSB varje gång vi ger ett tillstånd för inköp. Där kan man sammanfatta medlemmens hemmaklubb/ort och hur länge medlemmen varit aktiv, etc. OM MSB inte skulle acceptera den friheten kan ju emailet utgöra kontaktpunkten mellan myndighet och förbund/klubb/medlem. MSB skulle returnera ett tillstånd....

Ja, det finns många infallsvinklar - och jag vet att MSB har som ambition att INTE lägga hinder i vägen för hobbyfolket. De måste bara se till att uppfylla de internationella - och nationella - kraven. Kan vi presentera en lösning som är smidig för oss och fungerar juridiskt gentemot MSB är mycket vunnet.
        Jag tror att du är inne på en framkomlig väg, Ove! Har några försök gjorts att tillsammans med SMFF träffa MSB för att försöka komma fram till ett fungerande sätt? Rolle brukar ju vara rätt musikalisk och inte så prestigeladdad...

//Mange
        //Mange

Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
        Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

www.strangnasmodellflygare.se

Kommentar

• Hägle
          RCFF - Moderator
          RCFF - Administratör
          • okt 2007
          • 169

Hej,

Först ett stort tack till Ove som letar vägar framåt.

Några ideer i Ove:s anda:
          Styrkt medlemskap som kan verifieras av styrelse i lokal klubb eller förbund, sedan x antal år (kanske 5år) ger rätt att köpa in bränsle för eget bruk. MSB kan ev sätta max-volym/tillfälle eller år.

Att lokal klubb får utökad rätt från nuvarande regler; köpa in och lokalt blanda bränsle. Utökas med: Att även inom klubben fritt få fördela denna till kända medlemmar. Max gräns kan sättas av MSB om de kräver detta.

Att vi hittar lösningar där lokala föreningar kan få rätt att på andra grunder än fritt, får verktyg att fördela bränsle till kända medlemmar.

MVH Tomas Hägle

Kommentar

• Saito
            • dec 2008
            • 58

i går fick jag mitt tillstånd att inneha 100% nitro.
            de gäller 2016-05-01

Kommentar

• NitroVein
              • sep 2010
              • 72

Tänkte nämna att Masens var mycket hjälpsamma och blandade Metanol och Nitro till 23%-volym.
              Så jag behöver bara tillsätta olja och eventuell extra metanol.

Kommentar

• FelixContentus
                • sep 2014
                • 49

Tydligen har de skärpta kraven satts i kraft!
                Jag blev uppringd av MSB efter att skickat in en ansökan om att få inneha Nitro. De förklarade att man måste skicka in tävlingslicens för att få tillstånd. Jaha sa jag men jag är ju licensierad modellflygare och har bifogat licens från förbundet. Svaret var att man måste vara seriös modellflygare vilket man tydligen inte är om man inte har tävlingslicens:stupido2:.

Kommentar

• Ålänning
                  • maj 2007
                  • 6809

Så hur fungerar det med tävlingslicens? Måste man ha det för att få tävla, eller får man det för att man tävlar?!
                  www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• FelixContentus
                    • sep 2014
                    • 49

Den måste man ha för att få tävla! Precis som all tävlingsverksamhet registrerad mot Riksidrottsförbundet.
                    Egentligen så är det inte så märkvärdigt alls. Det som var lite lustigt är snarare att man inte anses seriös när man tagit steget att gå med i klubb och anslutit sig till förbundet! Tävlingslicensen kostar mellan 20 och 200 kr att lösa och det gör man genom klubben vilket inte är några problem alls. Det är MAO bara en avgiftsfråga i praktiken, eftersom man måste vara ansluten till både förening och RF för att kunna söka tävlingslicens.

Kommentar

• Thomas
                      • jun 2006
                      • 7682

Jag tycker det låter som diskriminering!
                      Ska man ha fördel bara för att man tävlar? Och det är ju bara SMFF som utfärdar tävlingslicenser, vad jag vet.
                      Ska inte en vanlig söndagsflygare kunna köpa nitro till sin soppa?

Kanske ska upprätta en anmälan till DO?
                      Retroholic!

Kommentar

• kay.krut
                        • jan 2007
                        • 929

Det är inte så konstigt som det låter. För att få köpa nitro, krävs av myndigheterna att man har ett dokumenterat behov av det. En tävlingslicens söker man om man tävlar i ett godkänt förbund som har tävlingsverksamhet. Modellbåtsåkarna har dessa krav, modellbilsåkarna, modellflygarna m fl. De har alla gemensamt att de är anslutna till ett moderförbund, t ex Flygsportförbundet, Bilsportförbundet m m. Tyvärr så gäller inte detta för RCFF då vi inte är anslutna till något moderförbund eller RF.
                        Ska man ha t ex en licens för ett sportskyttevapen så är myndigheternas minimikrav att man är medlem i en klubb som i sin tur är ansluten till ett moderförbund, t ex Sportskytteförbundet eller Pistolskytteförbundet samt RF. Dessutom krävs det dokumenterat aktivt deltagande i tävlingar osv. Brister det i någon del av kedjan så får man inte sin licens. Här gäller det att man tävlar och är synnerligen aktiv, annars faller behovet att inneha vapen och jag får avyttra mina vapen. Samma sak gäller för oss, saknar vi någon viktig detalj så får vi inte vårt tillstånd. Det handlar inte om vare sig diskriminering eller orättvis behandling. Man väljer ju själv vilken sammanslutning man vill tillhöra. Det man sparar i ena ändan får man betala i andra.

Kay krut.

Kommentar

• FelixContentus
                          • sep 2014
                          • 49

Instämmer!
                          Man kan faktiskt också ifrågasätta om en modellflygare skulle ha några direkta behov av att ha soppa med mer än 30% nitro annat än vid tävling! Nödvändigheten av att blanda själv känns också högst diskutabel.

Kommentar

• Michael
                            • maj 2006
                            • 1742

Jag kommer att blanda mitt eget bränsle så länge som det är möjligt. Då vet jag exakt vilka halter av olja, metanol och nitro som ingår och dessutom VILKEN olja som använts. Det kan vara ganska svårt att få fram uppgifter om detta på premix-bränsle.

Kommentar

• Kenneth E
                              • okt 2006
                              • 3445

Jag tycker det är rätt att man minst skall ha tävlingslicens för att få köpa Nitrometan, det är faktiskt ganska häftiga grejor. Ganska enkelt är att gå med i SMFF och betala för en tävlingslicens så är problemet löst, RCFF är inget tävlingsförbund!

Kommentar

• Ålänning
                                • maj 2007
                                • 6809

Så det är alltså bara billig enkel byråkrati, inte en seriös orsak att få köpa nitrometan?
                                www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

Arbetssätt...