Vad är kompressionsförhållandet på bensinmotorerna? Jag har inte hittat mycket när jag letat, några träffar mellan 7:1 och 9:1 är det enda och om det stämmer så blir det nog inga underverk med metanol. 10% får man väl alltid då det innehåller så mycket syre. En så liten motor borde knappast vara knackbegränsad på bensin med så låg kompression. Om de istället ligger upp mot 13:1 eller 18:1 så blir det nog rejäl skillnad.
metanol eller bensin
Kollaps
X
-
Att motorn skulle bli svårstartad med metanol stämmer inte alls! En luft/metanolblandning har avsevärt större tändbarhetsområde än luft/bensin. Det är därför förgasare för bensin är mycket mer komplicerade än metanolförgasare eftersom bensinförgasaren måste klara att blanda luften och bensinen inom ett så smalt tändbarhetsområde över hela varvtalsområdet.
Vad gäller kompressionen stämmer det att ju högre kompressionsförhållande, destå högre effekt. Samtidigt kommer man snart till ett område där bränsle/luftblandningen självantänder av kompressionsvärmen under detonationsliknande former, sk. knackning, vilket snabbt ödelägger en motor. Metanol klarar lite högre kompressionsförhållande än vanlig blyfri bensin eftersom metanolens oktantal motsvarar ca 106 oktan så med metanol kan man öka kompressionen något för att få extra effekt. Men ett kompressionsförhållande så högt som 18:1 tror jag inte alls på. Var har du läst sådana siffror, Jorgen?//Mange
Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!
www.strangnasmodellflygare.seKommentar
-
Det var länge sedan jag tittade på möjligheterna med att köra metanol i bilar, det är så aggressivt mot bränslesystemet att det blev helt ointressant för gatbilar efter att vi kunde tanka E85 på en vanlig bensinstation. De snabbare överladdade drag bilarna verkar köra 12-14 i kompressionsförhållande med ungefär 2-2.5bars överladdning på metanol. Men de använder också en extremt fet blandning som kyler motorn internt, även om oktantalet på metanol är ganska lågt så sa de gamla rävarna jag pumpade på information att man behöver race bensin med ungefär 130MON för att ersätta det i pro mod bilarna, då det inte finns så kör de metanol. Därav undrar jag hur hög kompression man kommer undan med när man kör en mer normal blandning.
Sedan kan man givetvis inte jämföra blandningen med bensin då det är dubbelt så mycket bränsle i cylindern under förbränningen vid samma lambdavärde. Det i sin tur betyder att en sugmotor på metanol har mer bränsle tillgängligt för kylning som en turbomotor med samma effekt på E85.
En sak till som får mig att undra hur mycket kompression man kommer undan med i en metanolmotor är att E85 inte är ett superbränsle i en sugmotor där man kör en normal blandning, men i en överladdad bil med lite fetare blandning så kommer man undan med kompressionsförhållanden och laddtryck som man bara kan drömma om på bensin.
All erfarenhet jag samlat på mig gäller givetvis bara fyrtaktsmotorer oftast överladdade, men det borde till viss del vara applicerbart på en tvåtaktsmotor också.Kommentar
-
Jag har aldrig provat men är sugen på att göra ett test. Har du provat och konstaterat att förgasaren inte kan leverera tillräckligt fet blandning eller är det bara en misstanke?//Mange
Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!
-
Försöker dra mig till minnes vilka fler munstycken utöver nålventilen som finns en Walbroförgasare men jag undrar om det finns någon fler. Nålventilen räcker nog till och jag gissar att även låg och högfartsmunstyckena räcker till. Ett varv på varje skruv torde minst fördubbla bränslemängden. Det är nog mycket mer kritiskt att försöka få en lite glödstiftmotor att gå på bensin då bensin kräver en helt annan finjustering. Men även det går.Kommentar
-
Hittade lite i Walbro's stora servicemanual om alkoholdrift. Nålarna/munstyckena tycks inte vara något problem utan det är tåligheten över tid för membran mm mot alkoholen som verkar vara bekymret. Vad man menar med "extended period" förtäljer dock inte historien. Är väl bara att prova med andra ord.//Mange

Kommentar