Hej på min bensinare har jag en i Killswitch men hur gör man på en metanolare för att strypa motorn vid signalförlust eller ström bortfall? Andreas
failsafe metanolmotor
Kollaps
X
-
Stänger trotteln helt!//Mange
Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!
www.strangnasmodellflygare.se -
Håller med! Jag programmerar numera aldrig failsafen så att motorn kuperas vid signalbortfall (oavsett om det är bensin eller metanol). Orsaken är att jag bedömer att en motor på tomgång inte förvärrar en tappad kärra mer än om motorn kuperas. Risken finns ju att det bara var en temporär glitch och då är det ju kymigt att motorn dog...//Mange
Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!
www.strangnasmodellflygare.seKommentar
-
Med risk för att slå in en öppen dörr.
Nu fick du ju bra råd om failsafe men om du skulle behöva stoppa motorn av någon annan anledning kan du ju programmera en knapp/switch som drar ned trotteln hela vägen.
Förr i tiden då jag hade en enkel sändare med mekanisk trim använde jag trotteltrimmen och hade den nånstans mellan mitten och övre ändläget vid normal flygning. Man drog ned gasen och därefter även trimmen för att helt stänga motorn. Drog man bara ned gasen och inte ned trimmen gick motorn på tomgång.
Min första "computersändare" hade tom en programmerbar killfunktion i trotteltrimmen.Kör flygplan, med eldrift eller på hang.Kommentar
-
På mina (Futaba) har jag en switch för idle (finns idle-funktion i sändaren, lite högre tomgång vid start och kall motor) och en switch för att stänga av (stryper motorn helt, dvs throttle cut i sändaren). Och failsafe (kanal 3 är det enda man kan ha F/S på för vissa mottagare) är inställd på en en lite högre tomgång så motorn inte stannar vid en glitch.www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)Kommentar
-
Farligt att ha "failsafe" inställt på annat än stopp. Stor risk för "fly-away".
Hört att många med stora maskiner dessutom ställer in fulla utslag på alla roder, man vill få ner skiten i backen så fort det bara går och inom flightline, inte 2km bort i dagiset, villaområdet eller på motorvägen.
Men som OP frågade, hur gör man/ni med glödstiftare? El o bensinare går ju att döda om all el försvinner, till viss del iaf. Men en glödstiftare på fullgas fortsätter ju att vråla tills soppan är slut. Vi hade en sådan incident i somras med en heli. Tappade all kontroll, inga servon, ingenting. Den bara drev iväg med vinden 2km bort. Som tur var på ett gärde. Visade sig senare vara strömförsörjningen som gett upp.
Frågan är om det finns någon rent mekanisk failsafe för sådana lägen i sådana maskiner?
/ASenast redigerad av andWho; 2015-12-30, 23:48.Kommentar
-
En liten strömförsörjningsbackup till mottagaren+servona är väl en vettig lösningen mot att bli helt strömlös. T ex Scorpion Backup Guard (38 gram) eller Optipower Ultra Guard 430 (39 gram). Använder själv Backup Gard sen några år tillbaka i mina lite större plan.Men som OP frågade, hur gör man/ni med glödstiftare? El o bensinare går ju att döda om all el försvinner, till viss del iaf. Men en glödstiftare på fullgas fortsätter ju att vråla tills soppan är slut. Vi hade en sådan incident i somras med en heli. Tappade all kontroll, inga servon, ingenting. Den bara drev iväg med vinden 2km bort. Som tur var på ett gärde. Visade sig senare vara strömförsörjningen som gett upp.
Frågan är om det finns någon rent mekanisk failsafe för sådana lägen i sådana maskiner?
/A
/BoKommentar
-
Sant iofs. Men glitchar är vanligare än flyaways. =) Sedan 2007 har vi haft två flyaways här på öarna. En var för att depronflyget blåste iväg över trädtopparna, så den räknas inte. Det andra var en Bobcat 46/50 som stack iväg norrut, hittades senare. Vet ej vad orsaken var där, så länge sedan. men det finns en film där ägaren springer iväg med sin 35MHz-sändare för att få kontakt. Vissa flyg som jag även har failsafe på fler kanaler så brukar jag sätta utslag på rodrena så flyget kommer ner där man helt tappar kontakten. Kraschar gör dom ju ändå, hellre att det händer inom synhåll.www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)Kommentar
-
Precis, det är ju en FAIL-safe och inte någon ball funktion att använda sig av regelbundet. Går failsafen in så skall motorn dödas och modellen försättas i ett läge som på typ mjukast möjliga sätt landar den rakt ner. För de flesta flygplan alltså en spinn.
Är man förespråkare av tomgång så borde ju full gas ge ännu bättre förutsättningar ;-)Kommentar
-
Jag använder en separat failsafe, det stänger av motorn vid låg spänning.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...Fail_safe.htmlKommentar
-
Men ändå, att vid en glitch få flyget att hamna i spin, hur kul är det? Fulla roderutslag och ingen gas när man flyger rakt fram. Har man tur så byter flyget bara riktning. Då är nog motoravstängning bättre.
Vad gäller elmotorer och ESCs... de flesta ESCar stänger väl som första steg av motorn när det närmar sig cut off, dvs man kan flyga hemåt med motorn av. Dvs ESCen har en "failsafe" utöver mottagarens.www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)Kommentar
-
Jag har inte tänkt mycket på detta, men nu när jag har en utrustning med failsafe är det ju intressant.
Jag lutar nog åt spinn-lösningen faktiskt. Då ramlar planet ned där det är, klarar sig troligen hyfsat och dessutom bestämmer ju jag vad det blir någonstans genom att inte flyga över fel saker.
Glitchar vet jag inte hur ofta jag har om jag skall vara ärlig, om jag ens haft det, men de vill jag isf upptäcka. Flyger planet vidare med "hold" kan ju vad som helst hända?Kör flygplan, med eldrift eller på hang.Kommentar

Kommentar