Calmato sports

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kamikaze
    • jan 2007
    • 505

Ursprungligen postat av bokis
    inte större än 54 4-takt,har provat o den vinner inget på mer pulver..
    I dag har jag tagit upp min Calmato sport för första gången! Jag måste bara hålla med! Vilken underbar kärra att spaka! Stadiga fina flygegenskaper! Samtidigt som den är ett riktigt busfrö i luften om man vill rocka loss lite! Här är en bild på min nybygda Calmato Sport! Nu sitter det en fin aluminiumspinner och en 12X8 propp på! Det gjorde det inte vid fototillfället! Och dekalerna har kommit på plats. Motorn är en 0.S 55 AX. Den motorn går som en dröm kan jag lova! Kan starkt rekomendera den till andra Calmato ägare

Nu till min fråga! Kan man va lite vågad och klota i en O.S MAX 61 i Calmaton? Eller Drar det bara mer sås och vrålar mer utan att det går så mycket snabbare! Nån som har testat köra en Calmato sport med en 61:a kanske......... :roll: Vill ha en supersnabb Calmato! Hur långt kan jag gå i motor storlek! 2-Takt! Tänker jag på då närmast...... 8)

Kommentar

• bokis
      • maj 2006
      • 5041

Tycker att man missar poängen med den om man sätter dit för stor motor+ att jag är inte säker på att den tål alla manövrar då..
      Vill man gasa,skaffa en andrakärra som går som fasen o är gjord för det,calmaton ska avnjutas så lätt som möjligt och i lugnt tempo!
      Men använder man gasen så visst,allt går men inte blir det så mycket bättre av det..
      // Bokis

***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
      (nu även med biskvier!)

Kommentar

• Kamikaze
        • jan 2007
        • 505

Den här kärran ska det väl gå att få lite sprätt på!

Nån som har ett motorförslag på Fyrtakt & Tvåtakt till min Suhoi 31..... :roll:

Kommentar

• sundqvistjohan
          • jul 2006
          • 1289

Inte en GMS .76 tvåtaktare i alla fall. Alldeles för stor och tung motor för denna modell.

Jag köpte båda Black Horse Sukhoierna begagnade och i den lilla satt just en .76:a. Pga den tunga motorn var planet blyat i stjärten. Jag hade bara flugit förbränningsmotorplan i knappa två månader (min långsamma fina Twist) när jag tog upp denna raket i en vindstyrka på 10 m/s.

Två flygningar gjorde jag med planet (det var helt trots de skumpiga "landningarna") och så sålde jag det åt min kompis Perre. Skaffade motor till den större och har flugit mycket med den.

Den är nog antagligen litet snällare utan bly och överstor motor, skulle tippa att planet med denna setup går ca 170 km/h (min stora Sukhoi går 157 km/h, hade GPS på den i vintras och Perre vann överlägset då vi körde i kapp med våra Sukhoier senaste sommar.

Filmen: [ame]http://media.putfile.com/Sukhoi-maiden-flight[/ame]

Kommentar

• Marcus72
            • maj 2007
            • 180

Är det någon som flugit både Kyoshos P-17 Super Stearman och Calmato sporten? Skillnader?

Jag har nu en Calmato högvinge och en Stearman, de första 5 flygen har gått bra men det känns som att det är ett lite för stort steg för mig som andra plan. Det är mer nervöst än roligt :oops:
            Jag funderar på en Calmato Sport att plocka över radio & motor till från högvingen.

Kommentar

• bokis
              • maj 2006
              • 5041

Ursprungligen postat av Marcus72
              Är det någon som flugit både Kyoshos P-17 Super Stearman och Calmato sporten? Skillnader?
              Landningen min vän..Landningen..
              PT-17 förlåter inget vid landning,avslagna ställ o kullerbuttor är legio..
              Bägge flyger jättefint men det är två skilda sorters flygningar..Äpplen o päron du vet.. :oops:
              // Bokis

(nu även med biskvier!)

Kommentar

• Marcus72
                • maj 2007
                • 180

mmm...märker det
                Största problemet jag har är perioden mellan flygning & landning, kallas nog inflygning PT-17 måste ju flygas hela vägen tills den har mark kontakt med lite fart, flera ggr har jag kommit in för sakta. Planet gör då vissa egna avancerade manövrar som gör att mitt hjärta stannar :oops:
                Får jag bara till inflygningen bra så blir också landningen bra.
                Tyvärr känns det dock som att jag kommer sätta den i backen snart.

Bokis, har du testat att ta bort noshjulet på sporten & sätta ett hjul bak istället? Vore detta bättre landningsträning för mig med det planet?

Kommentar

• bokis
                  • maj 2006
                  • 5041

ICKE! NIX! NEEJ!! :evil:
                  Vill du ha nåt med sporre så har jag tips för övning men inte paja min dröm-maskin!
                  Har sett dylika il-dåd o man gråter invärtes..
                  Du är på rätt spår med att flyga in den heeeela vägen,.problemet är oftast underlaget..
                  Den är lite för liten för o trivas på gräs(om du inte har en golfgreen förstås) o det finns kärror som är roligare att flyga sporre med,cubben är lysande träning..
                  // Bokis

(nu även med biskvier!)

Kommentar

• Heda
                    • sep 2006
                    • 312

Bokis

Har du "flygigt sönder" någon calmato sport någon gång, då räknas int den den där som var in i vedboden å vände förståss ?

asså övermotoriserat den eller dykigt flera hundra meter å dragit höjd ? Eller vad som nu kan hända

Kommentar

• bokis
                      • maj 2006
                      • 5041

Ursprungligen postat av Heda
                      Bokis

Har du "flygigt sönder" någon calmato sport någon gång, då räknas int den den där som var in i vedboden å vände förståss ?

asså övermotoriserat den eller dykigt flera hundra meter å dragit höjd ? Eller vad som nu kan hända
                      Nix,men den gör sig inte som speedkula,det roliga är att ha den lätt o flyga så långsamt man kan!
                      // Bokis

(nu även med biskvier!)

Kommentar

• Marcus72
                        • maj 2007
                        • 180

Ringde KB:s RC hobby, han hade ingen Sport hemma utan rekomenderade en The World Models SkyRaider Mach ... ful som styk men billig, han ville ha 790 pix för den. Någon som provat :?: Annars får han väl ta hem en Sport till mig, jag vill ju bara inte vänta

Kommentar

• McRegor
                          • maj 2006
                          • 7942

Hej,
                          Håller helt med Bokis - motorisera med det som tänkts så att den inte blir en tung klump. Bokis vill jag minnas har en .52 4T vilket är ett alldeles charmant alternativ. Har nyligen sett en likadan med en OS .46 2T och den gick också utmärkt bra men låter tyvärr mycket mer.
                          Hälsningar
                          Roger

Kommentar

• Marcus72
                            • maj 2007
                            • 180

Jag har en Irvine 53:a 2-T som jag tycker är helt klockren i högvinge calmaton. Övermotoriserat men helt perfekt att orka ta sig ut trassliga situationer på låg höjd. Orkar vertikal stigning från noll fart nästan hur långt som helst. Den har då räddat mig ett flertal ggr. & väger lika mycket som en 46:a
                            Jag är mycket nöjd med Irvine motorn & rekomenderar den varmt.
                            Kör med en APC 11x6 prop.

Kommentar

• Marcus72
                              • maj 2007
                              • 180

Jag tackar för allas åsikter, det blir en Sport! Det är ju oroligheterna jag inte är så förtjust i ännu.
                              Eftersom Bokis är sååå förtjust i kärran så litar jag 100 på honom
                              Är nått speciellt vid bygget, roderutslag, TP mm. eller är det bara att följa manualen ?
                              Att tanken bör bytas har jag fattat.

*Edit*
                              Det är alltså denne herre jag litar på...hmmm

Kommentar

• Glawe
                                • feb 2007
                                • 2126

jag har förvisso inte flugit en calmato själv, men såhär efteråt skulle jag ng ha köpt mig en sådan istället för min skyraider. Har sett dom flyga och kan bara hålla med, skitsnygg och ser rolig ut att flyga

Kommentar

Arbetssätt...