Propeller balans

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hunkyduude

    #1

    Propeller balans

    Hur många av er balanserar era propellrar & ev spinner?
  • Glawe
    • feb 2007
    • 2126

    #2
    Jag gör!


    Har en balanserare som ser ut som en pinne med 2 koner på.

    --><-- sen skruvar man in proppen i den och sätter den i ett skruvstäd. SEn petar man lite på proppen och hoppas på att den inte tippar åt ena hållet hela tiden

    /Glawe

    Kommentar

    • T5
      • jul 2006
      • 1300

      #3
      Inte jag.
      Kör bara en reamer så proppen passar och sen monteras den... Det funkar klockrent.
      Balansering skulle vara aktuellt om man skulle testa pylon, men för vanligft sportflyg skiter jag i det.

      Kommentar

      • ssn
        • maj 2006
        • 796

        #4
        Jag balanserar..

        Samma princip som Glawe...

        Sosen..

        Kommentar

        • Heda
          • sep 2006
          • 312

          #5
          Jag köpte en balanserare nyss ( i förrgår ) å satte upp de som jag hade, gissa om det blev skillnad på ljud på propparna, speciellt på elplanen så slapp man typ "resonansljud" vid vissa varvtal. Så nu balanserar jag allt utom små gwsproppar.

          Kommentar

          • colsson
            • maj 2006
            • 1165

            #6
            Jag balanserar alla proppar oavsett storlek. Inget mår bra av vibrationer och det får du om proppen inte är i balans.
            Spinnern balanserar jag inte eftersom den sitter så nära rotationscentrum.

            Kommentar

            • bokis
              • maj 2006
              • 5041

              #7
              :oops..Hmmm,njae..ibland..
              // Bokis

              ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
              (nu även med biskvier!)

              Kommentar

              • TomasE
                • maj 2006
                • 368

                #8
                Bokis vet du vad dom pratar om PDT_Armataz_02_36 .
                Är det inte bara till å skruva dit propp och spinner
                och sen kör man bara.
                Do you remeber when sex was safe and flying was dangerous?

                Kommentar

                • Frippe
                  • maj 2006
                  • 226

                  #9
                  Ballancerar alla proppar som ska sitta på metanolmotorer och "finare" elmotorer.

                  Gws proppar till inomhuskärrorna ballancerar jag alltså inte.

                  Kommentar

                  • ZeroOne
                    • sep 2006
                    • 93

                    #10
                    Hej.

                    Skulle vilja ha tips på hur ni balanserar...
                    Var tar ni bort material?
                    Kompositproppar använder jag, inte trä.
                    Har ni några tips?

                    /ZeroOne

                    Kommentar

                    • Rune E
                      • jan 2007
                      • 149

                      #11
                      En annan variant är att lägga på lack på det blad som är lättast

                      /Rune

                      Kommentar

                      Arbetssätt...