ok! försöker nu bara att få skjuts till barkarby...
kmp katana 50?
Kollaps
X
-
Tyvärr så är Katanan ej ännu provflugen
Det visade sig att med 2 servon bakmonterade i kroppen, till sida o höjd
blev den på tok för baktung....skulle behöva 400g i nosen för att den skulle väga in på rätt TP........ hur detta kan komma sig vet jag ej.
men har nu mittmonterat höjd och sida servon vid TP och har istället kolfiber stötsänger till dito.
Vikten kommer ej att hålla det utsatta 2,4 kg utan kommer att hamna
runt 2,7-2,8kg.
Skulle vilja se den kärra man har satt denna låga vikt på.
I övrigt är allt i perfekt passform och bra byggt.
Nu återstår snart bara testflygningen, börjar i allafall med OS 70 Ultimaten
så man får en referens, då det är den storleken på 4-takt motor som rekomenderas.
//KGKommentar
-
Du behöver väl större (tyngre) motor :wink:Ursprungligen postat av KGTyvärr så är Katanan ej ännu provflugen
Det visade sig att med 2 servon bakmonterade i kroppen, till sida o höjd
blev den på tok för baktung....skulle behöva 400g i nosen för att den skulle väga in på rätt TP........ hur detta kan komma sig vet jag ej.
//KG
Kommentar
-
Ja det kanske kommer att behövas en större motor, iallafall nu när jag mätt in TP ordentligt så hamnar vikten otankad på 2900g, vilket tyvärr är ca 500g mer än angiven vikt. och har ändå fått blya den i nosen med 250g då med servona mitt i kroppen. törs inte ens tänka på vad vikten fram skulle blivit med sevona för sida o höjd varit monterade som de skall, bak i kroppen.
Men skall ändå testa den med 70 motor först för att se hur den flyger.
Rapport om detta kommer så fort det blir flygväder.Kommentar
-
Det verkar som tp är lite lågt fram i manualen, här är en länk till ett Norskt forum:http://forum.modellflynytt.no/showthread.php?t=10163Kommentar
-
Ja det är lite olika bud på TP:en
Men YT International sägs rekomendera 115mm istället för manualens 99,2mm som verkar var översatt från nått tum mått.
Men alla upplever den väldigt baktung så man blir lite fundersam på hur bra utprovad den varit innan man serietillverkade den, för även vid 115mm och servon monterade som föreslagits i bakkroppen så är det massor med bly som behövs i nosen för TP skall hamna rätt med rek motorstorlek....synd.
Men nu skall den provflygas med rek. motor setup o testas vad den går för.
på min Katana ligger TP just nu inför flygtestet 110mm.
//KGKommentar
Kommentar