Tips på modell?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ingenjören
    • jan 2014
    • 18

Tips på modell?

Hej!

jag har en Thunder Tiger GP 07 motor som bara har legat i 15 år. Det var min första metanolmotor och tanken var att den skulle sitta i en ACE R/C Simple series P-51 mustang, men efter flera flyttar så har byggsatsen försvunnit. Jag undrar nu om ni har något tips på modell för min motor? ARF eller byggsats, kanske till och med är någon som har någon byggsats kvar från ACE simple series?
    Tacksam för alla svar.

Klicka på bilden för större version

Namn: s-l1600.jpg
Visningar: 1
Storlek: 88,1 KB
ID: 525978Klicka på bilden för större version

Namn: 0007442_450.jpeg
Visningar: 1
Storlek: 70,8 KB
ID: 525979
  • bem
    • apr 2009
    • 1643

Var tvungen att kolla va det är för motor du har, annars svårt rekommendera nåt:

Motorn är på 0.07 Cubic inch = 1.1470945 Cubic cm dvs en 1,15 "kubikare".
    0,19 hk vid 17 000 varv/min enl. detta test av motorn:

Där kan du även se lämpliga propellrar de testat med och varvtal.

Kan tänka mig att Bo Gårdstads design "ZIPP" (86 cm spännvidd) kan vara en lämplig modell till den motor du har.
    Kolla om du kan få tag i en ritning, eller det skall ha tillverkats en byggsats på den också men inte längre såvitt jag vet, kanske nån har en sådan byggsats liggande och kan sälja till dig vem vet:

Så här såg byggsatsen ut (som inte verkar gå att köpa längre, visserligen avsedd för elmotor men går förstås förstärka lite i nosen för en glödstiftsmotor):

/Bo

Kommentar

• McRegor
      • maj 2006
      • 7943

Tänkte direkt på Kristian Berggrens Slow Silver som en gång i tiden fanns som ritning i AoH. Har sett den på klubben med en liten glödare i ungefär den storleken även om kärran ursprungligen ritades som elkärra.
      Roger

Kommentar

• Ingenjören
        • jan 2014
        • 18

Tackar för tips! ska kika närmare på det.

Kommentar

Arbetssätt...