Val av flygplan till en liten Magnum GP .10?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ålänning
    • maj 2007
    • 6807

    #1

    Val av flygplan till en liten Magnum GP .10?

    Hej,

    Liten rackare och ni brukar ha en massa roliga förslag på flyg. :-)
    Jag vet inte specs på motorn, som tex hästkrafter, varvtal, propellerval osv.
    Är de bara varvvilliga och bör sitta i "raketer" eller kan man ha dem i tex en liten trainer också och puttra runt med?

    /MickeM
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)
  • McRegor
    • maj 2006
    • 7942

    #2
    Kanske Kristian Berggrens gamla Slowsilver även om den ursprungligen konstruerades för eldrift. Men har sett ett par med liten förbränningsmotor också.
    En gammal tråd med några bilder - http://www.svensktmodellflyg.se/foru...ntMainTopic=11
    Roger

    Kommentar

    • Ålänning
      • maj 2007
      • 6807

      #3
      Går väl att förstärka om den ska ha en förbränningsmotor i nosen. Bästa förslaget hittills, ser enkel och nätt ut. Har inte tittat runt i webshops om det finns flyg som passar, är väl mest el idag och vad ska man då leta efter för storlek, ifall man vill bygga för en .10 istället?
      www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

      Kommentar

      • Mr.Bob
        • aug 2017
        • 692

        #4
        Peta in den i en speedbob

        Kommentar

        • freddan_6
          • aug 2006
          • 2655

          #5
          Ursprungligen postat av Ålänning
          Går väl att förstärka om den ska ha en förbränningsmotor i nosen. Bästa förslaget hittills, ser enkel och nätt ut. Har inte tittat runt i webshops om det finns flyg som passar, är väl mest el idag och vad ska man då leta efter för storlek, ifall man vill bygga för en .10 istället?
          Några graderar sina elmotorer efter motsvarande kubik's 2-takt ungefärliga effekt(kurva), så plan för elmotor storlek .10 borde passa.
          Direkt klippt från amazon:
          https://www.amazon.com/Great-Planes-.../dp/B001BHEK48
          Great Planes Rimfire .10 35-30-1250kV Brushless Outrunner 14 Pole Electric RC Motor

          • For radio control Sport airplanes up to 3lbs (1360g) and 3D airplanes up to 2lbs (905g)


          Tänk bara på balansen (CoG), elmotor är ofta lättare än en 2-taktare.

          Kommentar

          • Ålänning
            • maj 2007
            • 6807

            #6
            Mr.Bob... är den inte för stor? Kanske inte...? Tror jag har nåt minne av att några fartdårar flugit den där lilla Tasken... 800mm med .08 och .09. Men det flyget väger inte mycket.

            Freddan... ah bra info! Och jo... CG är inte så lätt att få på rätt med vissa elflyg som konverteras, gäller tänka på det när man hittar nåt man gillar.
            www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

            Kommentar

            • BJS
              • mar 2018
              • 650

              #7
              Hacker TL-96 är perfekt för en .10 motor.

              Jag varnar för att de små servon, typ HS-55 mår illa av vibrationerna efter en ganska kort tid, kanske tio timmar, såvida du inte tillgriper motåtgärder från början, vilket kan vara komplicerat.

              Större servon gör att det blir tungt.

              Flygplanet flyger väldigt bra och kan konstflygas.
              Senast redigerad av BJS; 2020-12-18, 15:12.

              Kommentar

              • Ålänning
                • maj 2007
                • 6807

                #8
                TL-96 har jag haft på min lista i många år, men inte köpt för att man bara hittat små versioner av den. Men nu kanske... ;-) Bra tips.

                Tio timmar? :-o Så höga siffror tror jag inget åländskt flyg varit nära, har du missat våra filmer? :-D Det har handlat om 10 sekunder och sen 10 minuter.... Nä men nån kanske har betat av tvåsiffriga timmar, men jag är väldigt tveksam. Flygen brukar gå sönder före.
                www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

                Kommentar

                • Mr.Bob
                  • aug 2017
                  • 692

                  #9
                  Ursprungligen postat av Ålänning
                  Mr.Bob... är den inte för stor? Kanske inte...? Tror jag har nåt minne av att några fartdårar flugit den där lilla Tasken... 800mm med .08 och .09. Men det flyget väger inte mycket.
                  Glömde svara dig Ålänning!
                  Näe det kan jag inte anse att den väger för mycket, hamnar man under 750-800g på SpeedBob flyger den utan problem, men självklart blir den lite tråkigare med extra vikten.
                  Jag har ju en enya .09 jag tänkte klämma i en SpeedBob någon gång har en förhoppning om ca 550-600g med den motorn. Den modellen jag har nu ligger på ca 400g flygvikt.

                  Kommentar

                  • BJS
                    • mar 2018
                    • 650

                    #10
                    Jag skäms när jag förstör ett flygplan av misstag. Mina senare maskiner har över förtio flygtimmar. Den senaste som förstördes, kom till sitt öde på grund av en dålig motor, nämligen en OS-70 med bränslepump, som slutade att fungera vid en viss temperatur med motorstopp som följd. Efter reklamation och byte av bränslepump, ingen skillnad.

                    Motorstoppet skedde på ~40 meters höjd rakt ovanför mig. Jag bedömde felaktigt att jag kunde göra en 180° sväng och landa med "dead-stick".

                    Sådana flygmanövrer fungerar inte så värst bra med helsymmetrisk vingprofil och död motor.

                    Sukhoi-31 glidflyger inte så värst bra, så det blev en stall och störtning vid bantröskeln. Jag använde för mycket höjdroder för att nå landningsbanan. Utan hastighetsmätare är det inte så lätt.

                    Jag borde gått rakt fram och landat på åkern, men det var ett dilemma, för rakt fram, bortom åkern fanns en granskog.

                    Inte så lätt att fatta rätt beslut på ett par sekunder.
                    Senast redigerad av BJS; 2020-12-19, 15:46.

                    Kommentar

                    • BJS
                      • mar 2018
                      • 650

                      #11
                      Ursprungligen postat av Ålänning
                      TL-96 har jag haft på min lista i många år, men inte köpt för att man bara hittat små versioner av den. Men nu kanske... ;-) Bra tips.

                      Tio timmar? :-o Så höga siffror tror jag inget åländskt flyg varit nära, har du missat våra filmer? :-D Det har handlat om 10 sekunder och sen 10 minuter.... Nä men nån kanske har betat av tvåsiffriga timmar, men jag är väldigt tveksam. Flygen brukar gå sönder före.
                      Observera att jag skrev en .10 motor. Dvs. ungefär 1.5 kubikcentimeter.

                      Spännvidden är ungefär en meter. Glasfiberkropp av hög kvalitet.

                      Lita inte på vacuum-detaljerna. Vaxa dem och gjut av dem.

                      Lita inte på pianotråden som central vingbalk, förbättra det.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...