Tips om propellern.

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • BJS
    • mar 2018
    • 650

Ursprungligen postat av jaka
    Att en fyrtaktare "slänger" propellern beror på att den går för snålt...därför ska man alltid ställa den lite rikt!
    Det stämmer inte Jaka. Även perfekt justerade fyrtaktare kan baktända och även med perfekt justerad förgasare och bränsleblandning, och det perfekt avsedda glödstiftet i perfekt kondition.
    Förresten finns ingen perfekt justerad förgasare i startögonblicket, eftersom du måste snapsa motorn och göra bedömningar om hur sur eller torr den kan tänkas vara vid startögonblicket.

Den perfekt justerade förgasaren svarar direkt på plötsliga gaspådrag utan tvekan. Den går fint på tomgång utan stopp. På fullgas går motorn på högvarv utan överhettning hela tanken, tills bränslet är slut.
    Startmotorn skyddar lilla fingern, men "chicken-sticks" klädda med en PVC-slang fungerar på nylon-propellrar. Träpropellrar kräver handstart, eller start med startmotor.
    Bo.
    Senast redigerad av BJS; 2023-02-22, 17:10.

Kommentar

• BJS
      • mar 2018
      • 650

Fysiken bakom ett skärande hugg av propellern vid ett s.k. bakslag är intressant.
      Nu baktänder motorn och ditt finger glider över eller förbi propellerbladet, fjädrar in i propellercirkeln och träffas av bakkanten av det andra propellerbladet. Aj.
      Om man istället använder en annan vinkel med fingrarna och handen, så kommer de fjädra utåt-framåt, och kommer icke träffas av det andra propellerbladets vassa bakkant.
      Man får kanske inte samma grepp eller kraft, men skärskadorna blir få eller inga.

Bo.

Kommentar

• Danne1700

• okt 2017
        • 507

Tacka vet jag elmotorer.

Kommentar

• BJS
          • mar 2018
          • 650

Vi äldre gillar att kunna flyga i stort sett kontinuerligt en hel dag med våra maskiner. Bara att tanka, ta en pust och kanske ladda batterierna en gång under dagen, medans vi grillar korv och dricker kaffe.

Tjugo till förtio starter och landningar och mellanliggande konstflygning om tio minuter är bättre än två eller fyra dito med fem minuters konstflygning, för flygträningen och flygskickligheten.

Är man väldigt intresserad av att lära sig start och landning nästan perfekt, kan man klara av minst femtio stycken under en dag.

Bo.
          Senast redigerad av BJS; 2023-02-22, 19:08.

Kommentar

• BJS
            • mar 2018
            • 650

Man måste snapsa motorn hårt så att den blir blöt, sedan dra runt den och ventilera den före start, det är en annan sak än förgasarinställning, jaka.

Nu kan motorn baktända, men med startmotor så är det inget större problem.

När jag en gång justerat förgasaren, så vrider jag sällan på något av munstyckena, såvida det icke är kallt, som på den frusna sjön.

Kommentar

• BJS
              • mar 2018
              • 650

För att roa herrskapet: var är tvålen ?

Var är tvålen?

Kommentar

• Danne1700

• okt 2017
                • 507

Du får ju tänka lite på klimaaatet, BJS.

Kommentar

• Gasman
                  RCFF - Administratör
                  • aug 2006
                  • 555

//Mange

Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
                  Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

www.strangnasmodellflygare.se

Kommentar

• jaka
                    • maj 2007
                    • 1486

Visst kan en motor baktända,speciellt en fyrtaktare, men jag har nästan under de år jag flugit råkat ut för det och jag har aldrig råkat ut för att en motor skulle "slänga" propellern.
                    -Då sitter antagligen propellern för löst!

Kommentar

• BJS
                      • mar 2018
                      • 650

Jag har sett andra ha fått sin propeller "slängd", så att den hoppat mot marken och flugit upp. Inte jag själv dock. Antagligen för hög kompression, för varmt glödstift, eller för mycket nitrometan för just den motorn. Även i luften har jag sett det ske, av överhettning troligen.

En kille fick till och med ett propellerblad inkört i benet som en kniv, men det var kanske på grund av ett sällsynt motorhaveri vid högvarv.

Kommentar

• BJS
                        • mar 2018
                        • 650

Jag har ju redan sagt att mina fyrtaktare har en kontramutter men att det är svårt att hitta en passande för de mindre tvåtaktarna och att en o-ring eller två fungerar som ersättning. Ibland tycks det gå trögt fram.

Kommentar

Arbetssätt...