OS FS 90 Propellerstorlek?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • BJS
    • mar 2018
    • 650

Att handstarta en 15ccm fyrtakts glödstiftsmotor är vansinne, om man är rädd om sina söta pioano- eller violinfingrar.

Hugg från en liten, liten motor var nog för mig som barn. Det gör väldigt ont, särskilt när det är kallt, och blöder, även från en liten O.S PET 0,09.

Kommentar

• BJS
      • mar 2018
      • 650

Den bästa metoden för att icke få fula skärsår i fingrarna vid motorstart, är att använda antingen s.k. chicken- stick, eller elektrisk startmotor, vilken kräver montering av en s.k. "Spinner".

Med träpropellrar, så är s.k. "Chicken-Sticks" problematiska, eftersom de tenderar att skada propellerns bakkant vid s.k. bakslag. (ditt lilla söta finger)

På mindre motorstorlekar kan det gå bra med skyddshanskar.
      Senast redigerad av BJS; 2023-10-10, 21:01.

Kommentar

• BJS
        • mar 2018
        • 650

Ursprungligen postat av jaka
        Lämplig snurra till en 15cc fyrtaktare beror på vilken modell man har för avsikt att ha den i.
        Till en långsamflygande parrasollvingad kärra som ditt Pietenpol liknande flygplan, som jag antar har en spännvidd på runt 2-2,5m så skulle jag köra med 14x6, 15x6 eller varför inte 16x4. Bästa/bra snurror är APC, RAM och Graupner G-Sonic. Sämst är vit-tippade Master Airscrew på grund av att dessa låter mycket och ger dålig flygprestanda.

Eftersom motorn är ringad så ska den köras in med lite "rik" förgasarinställning i början, men det räcker med en tank sedan kan du flyga ,men tänk på att köra lite rikt de första 2-5 tankarna. 5% nitro kör jag själv med samt en blandning av syntetolja(Motul micro) och ricinolja så totala oljeinblandningen blir ca 20%.
        I början skulle jag köra med 14x6 propeller och sedan gå över och testa med de andra storlekarna jag nämnde, APC har de storlekarna.

Att handstarta motorer går oftast lätt, så har jag alltid gjort och gör det med de flesta motorer från 0.8cc COX till 50cc bensinare.
        Med en fyrtaktare är det extra lätt då dessa har choke, och det behövs bara att man vrider runt propellern några varv och sedan med ett snärtigt och snabbt slag vevar runt propellern...och den startar (i bästa fall). Naturligtvis använder jag också startmotor eftersom det oftast går lite snabbare att få igång motorn.
        Jag använder ALDRIG "choke", utan surar ner dem maximalt, roterar utan glödström, låter vila fem minuter. Ny rotering med startmotor, sedan inkoppling av rätt justerad glödström (gulfärgad) med O.S typ F glödstift.

Jag surar ned dem, genom att blockera tankluftningen, och tvingar på det viset in bränsle i förgasaren, så att det rinner.

Prova själva, innan ni dömer ut min startmetod, för inverterade fyrtaktare, för den metoden är erfarenhetsmässigt väldigt solid och pålitlig.

Jag använder en elektrisk startmotor.
        Senast redigerad av BJS; 2023-11-15, 20:34.

Kommentar

• Danne1700

• okt 2017
          • 506

Fullstora stjärnmotorer dras alltid runt baklänges före start för att få oljan som ansamlats i de nedre cylindrarna att ta sig ut via ventilerna istf att orsaka vätskelås.
          Så visst kan en nedåtriktad 4-taktscylinder få vätskelås.

Kommentar

• BJS
            • mar 2018
            • 650

Ursprungligen postat av Danne1700
            Fullstora stjärnmotorer dras alltid runt baklänges före start för att få oljan som ansamlats i de nedre cylindrarna att ta sig ut via ventilerna istf att orsaka vätskelås.
            Så visst kan en nedåtriktad 4-taktscylinder få vätskelås.
            Ja, det är väl därför att jag som jag beskrev, alltid roterar dem ordentligt före inkoppling av glödström före motorstart.

Kommentar

Arbetssätt...