Vända förgasaren på en OS FS 90?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • BJS
    • mar 2018
    • 650

Jag får aldrig motorstopp i spin, eller flat-spin, varken inverterad eller rättvänd.

Kommentar

• BJS
      • mar 2018
      • 650

Jag får aldrig motorstopp i spin, eller flat-spin, varken inverterad eller rättvänd. Och det med en glödstiftsmotor som är inverterad.

Kommentar

• BJS
        • mar 2018
        • 650

En gång har jag förstört en flygmaskin. Det var nämligen på vintern, när det var svinkallt. Nu flög jag med skidor istället för hjulställ, och när jag skulle utföra en "snap-roll" på 30 meters höjd, så föll flygmaskinen i spin, på grund av skidorna.

Korta skalenliga skidor.

Skidorna orsakade en annorlunda aerodynamik, för med hjulställ, hade jag ofta roat mig med att utföra en s.k. snap-roll med låg hastighet, fullt höjdroder och fullt sidroder åt vänster.

Det är omöjligt att häva en spin från 30 meters höjd och 80 km/h. med en maskin som väger 3 kg.

Synnerligen extremt omöjligt att kunna ta sig ur.

Tråkigt, för det var väldigt vackert vid starten, när maskinen lyfte i ett moln av snö, Ungefär som när Gladiator-flygplanen lyfte vid striden om Salla-Vägen.
        Senast redigerad av BJS; 2023-10-20, 23:58.

Kommentar

• Guzzten
          • okt 2006
          • 205

Alla motorer går bra när man ger dom RÄTT förutsättningar. Har dom fel förutsättningar så går dom INTE. Enkelt. Sen att en del går bättre än andra, beror på tillverkning, portning, kvalite och matrialval.
          Har man då inte kunskapen själv att få den att gå rätt så måste man fråga någon som kan hjälpa till. Att hacka på folk som frågar, eller som vill hjälpa till för att dom har andra metoder än vad du har är fel. tycker du att dom gör fel, var tyst.

Kommentar

• Peo
            • maj 2007
            • 66

Ursprungligen postat av Guzzten
            Alla motorer går bra när man ger dom RÄTT förutsättningar. Har dom fel förutsättningar så går dom INTE. Enkelt. Sen att en del går bättre än andra, beror på tillverkning, portning, kvalite och matrialval.
            Har man då inte kunskapen själv att få den att gå rätt så måste man fråga någon som kan hjälpa till. Att hacka på folk som frågar, eller som vill hjälpa till för att dom har andra metoder än vad du har är fel. tycker du att dom gör fel, var tyst.
            Instämmer med Guzzten

Kommentar

• McRegor
              • maj 2006
              • 7943

BJS - det går faktiskt att redigera sitt inlägg om man 30 sekunder senare kommer på att man glömt nåt. Man behöver alltså inte hela tiden skapa nya inlägg under en period över några minuter. I mina ögon blir det lite plottrigt att läsa när man skriver nya inlägg med typ en mening i varje.
              Roger

Kommentar

• Kawa

• sep 2015
                • 67

Håller helt med ,inte mycket skrävla om att starta en glödstiftmotor,

Kommentar

• BJS
                  • mar 2018
                  • 650

Jag roar mig med att byta ut kullagren när de börjar bli för rassliga eller ojämna i gången.

Nu hettar jag upp vevhuset i ugnen och slår bestämt ut kullagren med ett dorn.

Sedan hettar jag ånyo upp vevhuset, och droppar enkelt in de nya kullagren.

Kommentar

• Peo
                    • maj 2007
                    • 66

Påminner om vad tråden handlade om från början:
                    Vända förgasaren på en OS FS 90?
                    Handlade alltså inte om hur du BJS "roar" dig med att byta kullager!

Kommentar

• BJS
                      • mar 2018
                      • 650

Ursprungligen postat av Peo
                      Instämmer med Guzzten
                      Nästan alla motorer går bra om de är exakt rätt justerade.

Kommentar

Arbetssätt...