Bakslagets mekanik och om varför du får skärande hugg

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • BJS
    • mar 2018
    • 650

Du vet ju ingenting. Man startar glödstiftsmotorn med rätt bränsle-luft blandning, likaväl så, baktänder den med sin odefinerierade tändtidpunkt.

Med ett fläpp på fingerrn och blod från en glasfiberpropeller, så kommer du bort från skrivningen.

Kommentar

• BJS
      • mar 2018
      • 650

Det är extremt smärtsamt att få ett hugg från en glasfiberpropeller från en stark motor i -10°C, även med tjocka handskar.

Få människor kan starta glödstiftsmotorer i -10 eller -20 °C, men jag kan.

Kommentar

• BJS
        • mar 2018
        • 650

Jag flög omkring med skidor på fältet om vintern. Hästarna i grannskapet gick i sken, haha. Hästarna lärde sig dock något, att icke gå i sken utan anledning.

Kommentar

• jaka
          • maj 2007
          • 1486

Visst baktända då och då, men vad gör det. Det är ju bara att vända på planet/motorn och hälla ut soppan genom ljuddämparen. Var ute förra veckan och flög den senaste Q-500 kärran jag byggt ( original Ryggskott) försedd med Kyosho .40 motor ( samma som ASP.40) och den handstsrtar jag alltid, åtminstone på hemmafältet då jag är för lat för att ta fram Sullivan starten.
          Motorn startar nästan alltid på första snärten! Likaså har jag handstartat den här kärran, en QM racer försedd med 3,5cc motor försedd med 7x5 APC propeller.
          Bifogade filer
          Senast redigerad av jaka; 2023-10-29, 09:39.

Kommentar

• Lars 41an

• apr 2014
            • 714

Vad mycket man lärde sig om 2-takts motorer under pylontävlingarna! :icon_winkle:

Jag startade också Q-500 motorn för hand. Lärde mig att man kan känna om motorn är "sur" genom att greppa med hela högerhanden om ett propellerblad och vrida sakta upp mot kompläget med glöden på. Om man då känner en kick tillbaka måste man stänga av glöden och snurra några varv på motorn så att soppan blåses ut. Sen startar motorn på första slaget.
            :crazy_pilot:
            QM-motorn med en liten lätt 7x5 prop vågade jag inte starta för hand. Den var för snabb för mig. Inget problem dock med sur motor trots att motorn hängde inverterad. Inget bränsle kom in i motorn när jag tankade men det började droppa ur förgasaren. När jag sen startade med Sullivan-starten sög motorn i sig några droppar och startade säkert!:rolleyes:

Har på senare år kört både Q-500 och QM-kärror med elmotorer. Det gick lika fort som med riktiga motorer men det var inte lika roligt. Tack för ditt inlägg Janne och tack för inspirerande bilder!

Lars

Kommentar

Arbetssätt...