DA50 installationsfrågor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wåfflan
    • maj 2006
    • 218

    #1

    DA50 installationsfrågor

    Jag håller på att bygga en 2 meters Cap som jag ska ha en DA50 i. Jag har inte haft bensinmotor förut och undrar lite...

    1. Räcker 25 cm mellan tändsystem och mottagare
    2. Switch för tändningen, kan man ha en vanlig acc brytare till det?
    3. Ska man ha servo eller handchoke?
    4. Det är ganska trångt mellan förgasaren och brandväggen, typ 5 mm, gär det något?
    5. Hur funkar en "Kill switch"
    6. Har man vanliga spinners, borrar man i spinnerplattan på samma sätt som i propprn.

    Övrigt som jag bör tänka på!

    Tack på förhand
  • Vismund
    • nov 2006
    • 70

    #2
    Svar:
    1: Ja, tändsystemet är skärmat
    2: Ja, dock behöver den en signalkabel (den gula/vita), om du vill kunna använda en varvmätare som mäter på tändsystem, jag är dock osäker på att DA fixar dett -> se zdz
    3: Fördel med servo är att du kan fimpa killswitch, men det drar upp totalvikten något
    4: Kan bli problem, tyvärr kommer du inte märka något förrän du provflyger, genom att den kommer vilja gå orent eller svara dåligt när "flygtryck" skapas i kåpan
    5: Finns olika sorter med eller utan servo eller optisk överföring, gemensamt är att de helt enkelt bryter strömmen till tändningen
    6: Ja, jigg rekommenderas till både propp och spinner

    Kommentar

    • mulder
      • nov 2006
      • 1033

      #3
      Mmmm DA50, vilken kille du är, håller själv på att skruva i en sådan i min maskin och kan bara säga att det är en kanon fin motor, går bra, lätt startad, tips undvik DA ljuddämpare om ni har problem med ljudnivåer på ert fält. Mvh Mikael.D

      Kommentar

      • Wåfflan
        • maj 2006
        • 218

        #4
        Håller just på att skaffa dämpare. Jag får inte in någon canister dämpare i kroppen, och det är lite känsligt med nivåer på fältet. Har du nåt tips!?

        Kommentar

        • Vismund
          • nov 2006
          • 70

          #5
          DA's standard och Slimline's dämpare väsnas mest, och ger mest effekt. Kolla in Bisson (går att beställa direkt från deras hemsida), de är tystare, vilket tyvärr drabbar effekten lite.

          Är man missnöjd med effekten så kapar man den sista centimetern på rören som är koniska, då får du ca 300rpm mer och lite högre ljud.

          Bygger du kärran tillräckligt lätt, dvs under 7,5kg så kommer du inte ha några som helst problem med "bissoneffekten"

          Kommentar

          • Vismund
            • nov 2006
            • 70

            #6
            länk: http://www.bissonmufflers.com/en/index.html

            Kommentar

            • JB
              • jun 2006
              • 168

              #7
              Hejsan Anders
              ,och grattis till en fin motor.

              Det är en såden här dämpare du skall ha!

              Mvh
              Jonas

              Kommentar

              • Wåfflan
                • maj 2006
                • 218

                #8
                Tack, jättebra!

                Jag tar och beställer en sån på en gång!

                Edit, nu är den beställd!

                MVH

                Kommentar

                • jannec
                  • nov 2006
                  • 25

                  #9
                  Ursprungligen postat av Wåfflan
                  Tack, jättebra!

                  Jag tar och beställer en sån på en gång!

                  Edit, nu är den beställd!

                  MVH
                  Hej.
                  Beställde du direkt från Desert Aircraft? Det står att dom har Elltech som återförsäljare i Sverige.
                  Janne

                  Kommentar

                  • Wåfflan
                    • maj 2006
                    • 218

                    #10
                    Jag beställde från Bisson Mufflers

                    Bisson Custom Mufflers manufactures quality mufflers for RC aircraft.

                    Kommentar

                    • mulder
                      • nov 2006
                      • 1033

                      #11
                      Hej.

                      Andvänder själv dämparen som JB rekomenderar och är mycket nöjd med den.
                      Min DA50 varvar ca 6200 varv/min med MENZ 22/10 och den dämparen.
                      Ljudet är ganska högt men frekvensen är ganska behaglig.
                      Lycka till, Bensin är livet........ :badgrin: Mikael.D

                      Kommentar

                      Arbetssätt...