Med anledning av att det är vissa som haft problem med denna PoleCat, har jag nu äntligen fått tummarna loss och monterat ihop en likadan. Jag ville också testa en JBA motor. Det blev en JBA 46F. Jag lade tyngdpunkten exakt efter rekommendation (60mm - 65mm från framkant). Provflygning 2009-03-19 i ganska friska vindar. Till saken hör att jag knappast hunnit med att flyga någoning på ett och ett halvt år, så visst var det lite nervöst. Den lyfte hur galant som helst. Lite framtung, men det kompenserades med lätthet på trimmen. Kärran är kollosalt lättflugen, trots den korta kroppen. Rekommenderade roderutslag var i största laget, men man kan ju låta bli att föra spakarna i ändläge. JBA motorn gav kraft så det räcker och blir över. Med andra ord så blev det en riktig raket. Två flygningar blev det. Nästa tre flygningar gjordes 2009-03-22. Tyngdpunkten flyttades båkåt något, men ligger fortfarande inom rekommendationen. Kärran flyger kanon. Och detta med tyngdpunkten enl. tillverkarens rekommendation.
Skulle tro att det är en ganska hyfsad kärra till att också köra dubbelkommando.
Håkan Lindström
aiR/C Pro Sweden
Skulle tro att det är en ganska hyfsad kärra till att också köra dubbelkommando.
Håkan Lindström
aiR/C Pro Sweden
Kommentar