Mosquito från CMPro

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Modellflygarn
    • okt 2006
    • 452

    #1

    Mosquito från CMPro

    Hejsan!
    Är det nån som har någon erfarenhet av CMP:s Mosquito?
    Funderar på att köpa en men proportionerna är lite lustiga...
    Har iof tänk att modifiera den rätt mycket men vill ju inte kapa sönder saker...
    Niklas/
    Absolut söndagsflygare
    http://odeshogsmodellflygklubb.freemore.se/
  • bokis
    • maj 2006
    • 5041

    #2
    Det är inget fel på utseendet/proportionerna men det är en av de svårare twinnnarna du kan ge dig på att flyga..
    Finns en hel del att läsa om den på engelsk/amerikanska forum,
    K-Å i Östersund försökte sig på en utan större succé.
    Men allt är värt o prova!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

    Kommentar

    • Modellflygarn
      • okt 2006
      • 452

      #3
      Byggde en Brian Taylor Mosquito för många år sen men orkar inte göra det hästjobbet en gång till! Den blev skrot ganska omgående...
      Funderar på att elkonvertera CMPn och ev. köra med motroterande propellrar för att slippa vridmomentet i starten.
      Har kört en hel del tvåmotorigt men med rätt snällt flygplan.
      Ska se om jag hittar nån mer info.

      Tack för tipset!
      Niklas/
      Absolut söndagsflygare
      http://odeshogsmodellflygklubb.freemore.se/

      Kommentar

      • bokis
        • maj 2006
        • 5041

        #4
        ..sticker ut hakan lite...Jag har aldrig haft problem med "vrid" i de jag har,
        tvåmotorigt är otroligt neutralt jämfört med enmotorigt.
        Så jag skulle nog inte bekymra mig så mycket för just den saken..
        // Bokis

        ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
        (nu även med biskvier!)

        Kommentar

        • jaka
          • maj 2007
          • 1484

          #5
          Hej!
          Något "vrid" har jag heller aldrig märkt på de tvåmotoriga kärror jag flugit, åtminstone inte de jag flugit på gräsbana.

          Kommentar

          • Modellflygarn
            • okt 2006
            • 452

            #6
            Kanske inte är nåt problem med vrid på en sån. Blir iaf el. Det är enklare...
            Tyvärr är det väl lite sådär med skariktigheten på CMP Mosquito men verkar vara en trevlig kärra ändå. Motorgondolerna sitter för nära kroppen, lite fel form på kroppen också men det duger till en söndagsflygare!
            Då har man lite att plocka med i vinter då...
            Niklas/
            Absolut söndagsflygare
            http://odeshogsmodellflygklubb.freemore.se/

            Kommentar

            • Modellflygarn
              • okt 2006
              • 452

              #7
              Sådär ja nu har jag flugit Mosquito ett par säsonger. Längesen jag var här inne ...

              Konverterade till el och kör numera med motroterande proppar efter försök med normalroterande.
              Den drar fruktanvärt till vänster då och sidrodret räcker inte till. Ställde sporrhjulet till höger och snedställde huvudstället lite för att ha en chans. När jag kör med motroterande proppar så går den spikrakt!
              Den är rätt "lömsk" och slingrig när det går sakta men om man håller farten uppe och flyger mjukt så är den ok.
              Fenan sitter ju utanför propellerblåsten och är rätt liten, troligtvis därför den är lite bökig att starta med också.
              Landas bäst med 1/4 gas och på huvudstället. Trepunktare bör man undvika om den inte ska vika över vingen.
              Ser jäkligt snygg ut i luften iaf!
              Skulle dock må bra av lite mer effekt.
              Niklas/
              Absolut söndagsflygare
              http://odeshogsmodellflygklubb.freemore.se/

              Kommentar

              • Modellflygarn
                • okt 2006
                • 452

                #8
                Så här blev den!
                Bifogade filer
                Niklas/
                Absolut söndagsflygare
                http://odeshogsmodellflygklubb.freemore.se/

                Kommentar

                • bokis
                  • maj 2006
                  • 5041

                  #9
                  Välkommen tillbaka!
                  Snygg den blev i svensk kronmärkning och kul o höra att det funkade bra med motroterande proppar,den skulle jag vilja se en filmsnutt på..Finns det en sån?
                  // Bokis

                  ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
                  (nu även med biskvier!)

                  Kommentar

                  • Modellflygarn
                    • okt 2006
                    • 452

                    #10
                    Nix finns tyvärr inget på film vad jag vet iaf...
                    Niklas/
                    Absolut söndagsflygare
                    http://odeshogsmodellflygklubb.freemore.se/

                    Kommentar

                    • taygher
                      • jun 2006
                      • 735

                      #11
                      Vi får väl fixa till lite video framåt vårkanten.
                      För det är väldigt mysigt att se den i luften! :thumbup:

                      Kommentar

                      • Gezuz
                        • feb 2007
                        • 49

                        #12
                        Ni kan ju få se Sam´s premiär start på Drags 2008-07-12. Kolla framför allt in starten.
                        Motorerna var 2 st. Saito 56 och han flög den något för baktung. Planet ligger just nu på operations bordet och skall få bättre ställ. Verkar vara en svag del på planet.

                        Kommentar

                        • bokis
                          • maj 2006
                          • 5041

                          #13
                          Något baktung? Inte då men publiken var viga! Tack för filmen!
                          // Bokis

                          ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
                          (nu även med biskvier!)

                          Kommentar

                          • Modellflygarn
                            • okt 2006
                            • 452

                            #14
                            Stabilt o fint! Skulle tro att nån hade lite puls efter den starten...
                            Jag har helt andra ställ och infästningar på min och det håller numera.
                            Den är ju inte helt stabil ens när tp ligger rätt så det var säkert spännande!
                            Niklas/
                            Absolut söndagsflygare
                            http://odeshogsmodellflygklubb.freemore.se/

                            Kommentar

                            • bokis
                              • maj 2006
                              • 5041

                              #15
                              Misstänker att den är ung. som Cometen..Inte rycka upp den utan fart först men nog var det baktungt en smula..Huvudstället lättade innan sporren,det brukar vara ett bra tecken..:blush:
                              // Bokis

                              ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
                              (nu även med biskvier!)

                              Kommentar

                              Arbetssätt...