Istället för Kyosho Calmato Sports 40?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ålänning
    • maj 2007
    • 6807

    #1

    Istället för Kyosho Calmato Sports 40?

    Vad finns det för alternativ till det underbara lågvingade Calmato Sports
    40? Extra 300? Sukhoi 31? Annat? Alltså i någorlunda samma prisklass
    och som flyger lika fint och långsamt / snabbt / stabilt.

    Sports har ju noshjul iofs. Förslag?

    Jag tror 4e Calmaton byggdes ihop i kväll på vårt fält... tänkte om jag
    skulle bryta lite med nåt annat.

    /MickeM
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)
  • Fot
    • jun 2006
    • 191

    #2
    Re: Istället för Kyosho Calmato Sports 40?

    Ursprungligen postat av Ålänning
    Vad finns det för alternativ till det underbara lågvingade Calmato Sports
    40? Extra 300? Sukhoi 31? Annat? Alltså i någorlunda samma prisklass
    och som flyger lika fint och långsamt / snabbt / stabilt.

    Sports har ju noshjul iofs. Förslag?

    Jag tror 4e Calmaton byggdes ihop i kväll på vårt fält... tänkte om jag
    skulle bryta lite med nåt annat.

    /MickeM
    Jag hade en Black Horse Travel Air för ett par år sedan. Den är väl som calmato sport:en ung. Flög snällt och fint dock kunde väl klädseln varit roligare. Vet inte om det gjort något åt den men när jag köpte den så var det "plastklädsel" som var lite svår att spänna om man inte var försiktig.

    Stället var också lite av en svaghet.. de medföljande plastbitarna som skulle hålla stället på plats gick lätt av på ett lite ojämt fält eller vid en lite hård landning (eller båda och ;-) med resultat att stället slogs upp i vingen och gjorde ett hål i klädseln under vingen.

    Men den flög snällt och fint. Flög den själv med .40-motorn som följer med calmatotrainern.

    /M

    Kommentar

    • Glawe
      • feb 2007
      • 2126

      #3
      Sig Somethin Extra är en väldigt trevlig kärra som är enkel att flyga med. Finns både som kit och som ARF.

      Se min byggtråd: http://www.rcflyg.se/viewtopic.php?t=2461
      och min film: http://www.rcflyg.se/viewtopic.php?t=3789

      Kommentar

      • pgrts

        • jun 2006
        • 2015

        #4
        Jag är väl ingen älskare av glödstiftsmodeller men är ofta ute och träffar flygare som gillar när det ryker och väsnas ;-)

        Jag tänker direkt på en modell som heter SkyRaider Mach II och som säljs av bland andra Hobbyfixaren för 880:-
        Den finns också som högvingad trainer och heter då förstås Mach I ....

        Förutom Kyosho är väl Thunder Tiger som ett stort märke med trainers - Tiger Sport 40 L motsvarar väl också det du frågar efter.

        /Patrik
        ___________________
        patrik@pgdata.se

        Kommentar

        • McRegor
          • maj 2006
          • 7942

          #5
          Hej,
          Kanske denna - http://www.modellhobby.com/product_i...roducts_id=215
          Tillhörde ju en av de du fick tips om tidigare i denna tråd - http://www.rcflyg.se/viewtopic.php?t...ighlight=pulse
          Utan att ha egen erfarenhet av Pulse'n så ser den rätt OK ut...
          Och konceptet påminner ju om Sportsen.
          Hälsningar
          Roger

          Kommentar

          • H_enke
            • maj 2006
            • 150

            #6
            Tycker du det är kul att bygga själv efetr ritning så kanske ett Ryggskott med en lite tjockare vingprofil vore något?

            Kommentar

            • Ålänning
              • maj 2007
              • 6807

              #7
              Jag ska ha ARF! =)

              1800 SEK är för dyrt. Ska vara lågvingad "trainer" som jag inte ska vara rädd om. =) Typ Calmato Sports med dess egenskaper.

              Det ska sitta en OS 42 i den. Eller om det var en TT... minns int vad jag har.

              Den ska helst inte vara under 1500 mm i vingspann. Nojig av mig...

              Hittade dessa i Finland (Någon som känner till dem?):

              Black Horse Super Air lågvingat 109€ <--- liknar väldigt mycket?
              http://www.hobbypeople.com/shop/inde...oducts_id=1099

              Black Horse Extra 300 167€ <---- kanske lite dyr för bus... och snygg.
              http://www.hobbypeople.com/shop/inde...oducts_id=1107

              Black Horse Sukhoi 31 167€ <---- höftvingar?
              http://www.hobbypeople.com/shop/inde...oducts_id=1110
              www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

              Kommentar

              • sundqvistjohan
                • jul 2006
                • 1289

                #8
                Ursprungligen postat av Ålänning
                Ska vara lågvingad "trainer" som jag inte ska vara rädd om. =) Typ Calmato Sports med dess egenskaper.
                Den enda lågvingade trainern av de du länkat till är Super Air. Den har V-form på vingarna och antagligen halvsymmetrisk vingprofil.

                Extran och Sukhoien är renodlade aerobatik-plan med rak vinge och helsymmetrisk vingprofil. Är kanske litet svårare att flyga (och landa) än Super Air.
                Har själv flugit den lilla Sukhoien ett par gånger med överstor motor innan jag sålde den, jag har den följande storleken för 1.20–1.60-motor. Kompisen har Black Horse Extra 300S men i 60-size versionen. Kan nog varmt rekommendera Black Horse. Bra kvalitet och klädsel.

                Kör på Super Air om du vill ha en lågvingad trainer. Fina recensioner på rcuniverse http://www.rcuniverse.com/product_gu...fm?kit_id=4105

                Riktiga gångjärn till rodren säkrade med metallnålar.

                Kommentar

                • Ålänning
                  • maj 2007
                  • 6807

                  #9
                  Ok! Tack! Bra att veta... rcunivverse funkar bara om man är användare?

                  Ska se om de har Super Air hemma så får man testa. Den var ju så
                  billig. =)
                  www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

                  Kommentar

                  • Niclas_W
                    • maj 2006
                    • 25

                    #10
                    Brosan har en Super Air som när motorn vill vara med flyger i cirklar kring min Calmato Sport.

                    Har själv inte provspakat den, men från vad jag sett så flyger den snällt och fint, fram tills det är dags att landa. I alla fall min brors Super Air klipper lite elakt i lågfart, så inflygningar måste ske med högre fart än en Calmato Sport.

                    Har man kort bana (gissar på att vår är ca 30 meter) så kan den vara kinkig att pricka ner.

                    /Niclas

                    Kommentar

                    Arbetssätt...