Någon testat dubbla tankar?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Glawe
    • feb 2007
    • 2126

Ursprungligen postat av pawel
    Som nämndes innan: Inom helikopter är detta inget ovanligt. Man har en huvudtank samt en "header"-tank (sub-tank).

Enkelt förklarat så kopplas båda tankerna precis som en vanlig tank med en klunk i varje.

Huvudtanken kopplas som vanligt till ljuddämparen för tryckmatningen. Inne i den matar klunken vidare till sub-tankens tryckmatning. Subtankens klunk matar i sin tur vidare till förgasaren.

När man sedan tankar så sker detta genom slangen som går till förgasaren. Soppan pumpas då in i subtanken, när denna blir HELT full utan några luftbubblor så fortsätter soppan in i huvudtanken.

Med andra ord håller sig subtanken full ALLTID så länge det finns soppa kvar i huvudtanken.

(Blev visst en klyddig förklaring i .a.f)
    I vilket fall som helst. 2tankar i serie är den korrekta beskrivningen.

Har man problem med luftbubblor eller annat matningsproblem så kan man installera en liten subtank i alla applikationer. En populär lösning är att köpa en subtank till en Raptor (rymmer ca 1dl) som placeras i höjd med förgasaren.
    Denna subtank håller sig då ALLTID helt full och man får jämnt flöde oberoende av hur mycket bränsle där finns kvar i huvudtanken.

(Får inte IMG-taggen att funka, så du får klicka)
    Tack för en bra föklaring! Jag skall testa så fort som möjligt

Kommentar

• jaka
      • maj 2007
      • 1490

Hej!
      När jag ser din kärra så säger minerfarenhet att du har för stor motor (.61 fyrtakt). Dazzlern är ju gjord för en .40 motor!
      Du får 3D prestanda med en lätt .40 motor. En .61 fyrtakt blir bra tung och klumpig.

8oz tank passar både till .61 fyrtakt som till .40 -.46 tvåtakt så varför trassla med två tankar?
      Jag skulle köra med en lätt tvåtaktare som en OS LA.40-.46 och 12x4 eller 12,25x3,75 APC.
      Sen skulle jag sätta i en 6-8oz Tettra "Bubblelesstank" eller en vanlig tank med Uniflow set-up (två klunkar).
      Några så råd i all välmening.

Hälsningar!
      Jan K
      VäsbY MF

Kommentar

• Nexus
        • maj 2006
        • 744

för mig det ska fungera med två Tankar självklart
        utan problem det ska pumpa in det går perfekt ändå lika bra för Båda med flyg och Helikopter

MVH Steve

Excell 60 2 St
        Heim 10 CC skala Hughes 500 E
        Concept SR
        Modeltech Cap 21 2 st
        Wonder 2 St
        skaffa:Ace Ultimate, Edge 540
        Ägare nuvarande Nya:Ultimate !!
        Min modellflyg:Cap 21 (modeltech)

Kommentar

• Glawe
          • feb 2007
          • 2126

Tack Nexus,

Alltid ett tydligt svar från dig ! :lol:

Hmm.. nu ställer ni till det för mig. Jag skall ju till Amerikat jag med i sommar. Kankse skall köpa mig en 46a där :>

Kommentar

• pawel
            • jul 2006
            • 59

Vill inte "såga" Jans åsikt, men jag hade behållt .61an
            Smaken är som baken helt enkelt

Jämför du en 2-takt mot 4-takt så måste du upp i volym för att få ut samma drag från 4-taktaren.
            Men det viktiga här tycker jag är just gassvaret/ljudet som en 4-takt erbjuder. Helt klart mer värt än en 40-taktare.

Har flugit en Funtana (lille Funtanan) med en 4-taktare. En dröm att hovra med samt ett skönt ljud om man bara ligger nån meter ifrån sitt eget huvud.
            Med 2-takt-skriket orkar man inte hålla på att hovra änns.
            Kommer kännas som en skrikig trainer tror jag annars....

Kommentar

• Glawe
              • feb 2007
              • 2126

Jo, men det ligger faktiskt en del i det han säger. 4 taktaren vägen 160 gram mer och jag _kommer_ behöva dubbla tankar (vilket ger mer vikt det med, speciellt vid full tank. Totalt säkert 350 gram mer vid start), annars så får jag en flygtid på bara några minuter.

Kommentar

• jaka
                • maj 2007
                • 1490

Hej!
                En 8oz tank räcker till en .61 fyrtaktare!
                Problemet är att motorn är " för" tung för din kärra,den kommer att bli framtung!
                En väl dämpad tvåtaktare låter faktiskt mindre än en fyrtaktare med originaldämpare.

I Erlands fall (Yak-54:an överst) kan man ju ställa tanken vertikalt! Så har jag gjort på min Great Planes GEE BEE R-2.
                Där har jag en Tettra 500cc "Bubbleless tank". Motorn är en 15cc tvåtakt med två dämpare (stål +mousse aluburk). Prop 15x4 APC.

Kommentar

• Glawe
                  • feb 2007
                  • 2126

8oz till en asp .61 är i minsta laget, med min fick jag runt 6-7 minuter flygtid bara så jag rekomenderar minst 10oz, gärna 12 så man slipper tänka på klockan hela tiden.

Jag kommer göra som jaka säger, iomed att jag skall besöka http://www.gravesrc.com om ett par veckor så köper jag mig en os 46 la där. (dom verkar inte ha 40an, men 46an väger ju löjligt lite). Nu är det ju dock så att jag endast får plats med 6oz. Hur mycket dricker 46:an ? Kommer jag klara mig med 6oz eller skall jag köra dubbla tankar iallafall ?

Sen skulle jag gärna vilja ha ett shyst blås till motorn. Jag har för mig att DrHanke hade en gul magnum kärra eller något med ett blås som jag gillade. Nån som vet ?

Kommentar

• sundqvistjohan
                    • jul 2006
                    • 1289

Ursprungligen postat av Glawe
                    Hur mycket dricker 46:an ? Kommer jag klara mig med 6oz eller skall jag köra dubbla tankar iallafall ?
                    Jag har 11 oz tank i min Twist 3D 40. Kör med OS LA 46 och en APC 12.25x3.75 propeller (bästa propellern för en funflyer och denna motor).
                    Timern i min radio har jag inställd på 25 minuter - med inkörd motor borde du alltså kunna köra 12 minuter med 6 oz tank. (Jag kör givetvis inte fullgas i 25 minuter)

Om jag kommer rätt ihåg är LA 46:an lättare än LA 40. Det är samma motor, bara mer uppborrad i 46-versionen (alltså mindre metall i den motorn).

Räcker till att dra sig upp ur hovringar med Twisten så det torde bli ännu bättre prestanda i Dazzlern.

Kommentar

• Glawe
                      • feb 2007
                      • 2126

Tackar för ett bra svar!

Kommentar

Arbetssätt...