Piper cub 1/5 ömh byggsats.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Per P
    • jun 2007
    • 1286

    #16
    En Cub bör övermotoriseras en del, så man kan flyga på typ 50-60%% gas och få lite mer skalaenligt ljud.

    Exempelvis, ToniClark http://www.toni-clark.com/ rekommenderar 38cc bensinmotor till sin 1/4Cub... och det flyger den bra med (har ju en själv, så jag vet)
    Våga vägra Powerbox!

    Futaba T26SZ

    Kommentar

    • DaEk
      • aug 2007
      • 411

      #17
      Okej, efter allt jag hört nu så finns idag 3 kandidater.

      1 Clipped wing cub 1/6

      2 Piper j3 cub 1/5

      3 Piper j3 cub 1/6


      Motorn som kommer att användas är nu bestämd, .40 2-takt.

      Vilken skulle ni köpa?

      //David

      Kommentar

      • mac77
        • maj 2006
        • 513

        #18
        1/5 Laserskurna byggsatsen skulle jag köpt.

        Själv har jag 1/6 Clipped wing på byggbordet...det går trögt, delarna är inte hundra procent och byggbeskrivningen är bristfällig.

        Kommentar

        • Michael
          • maj 2006
          • 1742

          #19
          Ursprungligen postat av DaEk
          Okej, efter allt jag hört nu så finns idag 3 kandidater.

          1 Clipped wing cub 1/6

          2 Piper j3 cub 1/5

          3 Piper j3 cub 1/6


          Motorn som kommer att användas är nu bestämd, .40 2-takt.

          Vilken skulle ni köpa?

          //David
          Med en 40 tvåtakt fungerar det nog bra med både 1:5- och 1:6-varianten.
          1:5 varianten är en modern, mer snabbyggd konstruktion som dessutom
          har fördelen av delbar vinge. Flygegenskaperna med en 40 skulle nog
          kunna sägas vara "skalalika". En typisk vikt ligger på drygt 3-3,5 kg så
          stigperstanda blir måttliga...

          Om man väljer Clipped Wing eller inte är en smaksak.

          /Michael

          Kommentar

          • DaEk
            • aug 2007
            • 411

            #20
            Gick in på sigs hemsida idag och kollade vad som behövdes, sporrhjul 2.7 dollar, ingen fara. Hjul 19 dollar styck dyrt men överkomligt. Sen in på huvudstället 117 dollar nått sånt!!!! Vad kan en sån gå loss på vad man får med ungefär på en arf, stötstänger ställ och sånt. Det måste ju springa iväg på en 3000.

            Suck, kyoshos piper har jag inte hört nått dåligt om och den går ju på 1600.

            Kommentar

            • Michael
              • maj 2006
              • 1742

              #21
              Nöjer du dig med ett icke-fjädrande ställ av den typ
              som de flesta ARF-Cubar har så ingår det i såväl SIG:s
              1:6- som 1:5-byggsatser.

              /Michael

              Kommentar

              Arbetssätt...