EXTRA 300S

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Todi
    • aug 2007
    • 12

    #1

    EXTRA 300S

    Har gått o inhandlat mig en EXTRA 300S 140 ARF o jag skulle vilja få lite information ang detta flyg. Hur den är att flyga samt motorval mm. Jag har en OS 108 som jag tänkte sätta i nosen på den men det är ju tydligen det minsta man skall ha också, så jag undrar om det är värt att köra med en 108 eller är det ett måste att skaffa större motor.

    Kan säga att jag endast har erfarenhet av Tiger 60 samt Calmato Sport sen tidgare. Så jag tror att detta kommer att vara en stor omställning för mig. Är inte ut att göra dom värsta showerna med Extran men lite busa vill man ju alltid.

    Mvh
    Thord "Todi" Sjöblom
  • sundqvistjohan
    • jul 2006
    • 1289

    #2
    Vilket fabrikat och vad är spännvidden? Låter litet för lite, min kompis har en 60-size Black Horse Extra 300S med en Saito 100 och det är en bra kombo.

    Hälsningar från Nyykaabi förresten :-)

    Kommentar

    • Todi
      • aug 2007
      • 12

      #3
      Fabrikaten är CMPro o spännvidden är på 1.848. Enligt anvisningarna så är en motor på 108 det minsta man kan ha o största 160, då snackar vi två-taktare.

      Snacka om att världen är liten va... Visste inte att det fanns folk i pampas som höll på med Rc Flyg?

      Kommentar

      • kenneth67
        • jun 2007
        • 2545

        #4
        hej jag har med inhandlat en extra 300 s men av lite mindre format en black horse modell som e 150cm spännvidd på där rekomenderas .46 .60 2 takt .. inte färdig med den än men de sitter en ys fz62s i den ...

        Kommentar

        • Todi
          • aug 2007
          • 12

          #5
          Har fått förslag att köpa mig en 40cc Bensinare vilket jag nu har gjort efter lite forskningar. Hoppas det är ett bra val...



          40 Kubik Bensinmotor
          Typ: Tvåtakt encylindrig 39,68 cm3
          Förgasare: Walbro pumpförgasare
          Tändsystem: Elektroniskt 4.8 Volt ca 200 mAh
          Vikt: 1460g inklusive tändning och Pittsljuddämpare!
          Max effekt: 2.5KW/3.4 BHP
          Max varvtal: Ca RPM 9000
          Propeller: 18×8 – 22×6
          Bensin: Blyfri 95 - 98 oktan
          Olja: 2-taktsolja
          Oljeinblandning: 1:30 - 1:40
          Exempelvis Mobil 1 2-takt Racing olja mixad 1:50 till 1:60
          Propeller:18X8 - 22X6
          TEST: 20X8 prop statiskt drag 19LB
          Denna motor är mycket lättstartad och kan med ett högklassigt bränsle lämna upp till 4 procent högre effekt.

          Kommentar

          • jonathan
            • jan 2007
            • 7

            #6
            Jag har en CMP Yak 54 "140" med 1800mm i spv. I den sitter en Super Tigre 32,6cc tvåtakt metanol och den är kanon för det planet.
            Effekten är ca 3-3,2hp och motorn väger 1200 gram utan ljuddämpare.

            En 35cc bensinmotor Roto alt. MVVS tror jag hade passat bra för de ligger bra effektmässigt. Risken med en 40cc med relativt låg effekt är att den väger lite mycket för att få riktigt bra prestanda.

            I min Great Planes Yak med 2055mm spv har jag en MVVS 45cc bensinmotor. Den lämnar strax över 5 hp med canister dämpare. Nu har jag en wrap around pitts dämpare och räknar med lite lägre effekt än optimalt, kanske 4,7-5hp. Detta flygplanet blir dock ändå hyffsat övermotoriserat. Vikten på den motorn är 1290g utan tändsystem eller dämpare. Med tändsystem, dämpare, större propeller, ack för tändning osv. så blir det ganska hög vikt med en bensinmotor. Lite mer än vad jag egentligen vill ha i det planet.

            Kommentar

            • mds
              • sep 2007
              • 524

              #7
              hej
              jag har en sådan extra300s från cm pro och jag tänker prova den med en DL-50.
              en bensinare drar mycket mindre soppa så det räcker med en 2.5dl tank
              i stället för en 6 dl tank som var med min, på det viset sparar du över 350gram..
              mvh m

              Kommentar

              • jaka
                • maj 2007
                • 1483

                #8
                Hej!
                Tyvärr sätter ni i för stora (och tunga) motorer om ni kör med 40cc bensinare.
                En 185cm kärra bör köras med 26cc tvåtaktare (MVVS eller OS) eller möjligen en 30cc fyrtaktare för bästa prestanda.

                Kommentar

                • mds
                  • sep 2007
                  • 524

                  #9
                  4 takt
                  saito fa 180 900g motorfäste ca70g tank 6 dl 94g metanol ca 600g
                  asp fs 180 1038g 70g 94g 600g
                  2 takt
                  os 140 rx 830g 70g 94g 600g
                  asp 120ar 940g 70g 94g 600g
                  bensinare
                  spe 40cc 1460g är med i vikten tank 2.5dl 60g bensin ca 250g
                  dl-50 1550g är med i vikten 60g 250g

                  sådan jättestor skillnad är det inte
                  mvh m

                  Kommentar

                  • loop
                    • maj 2006
                    • 328

                    #10
                    Kan du förklara dina vikter lite bättre så man förstår

                    Kommentar

                    • mds
                      • sep 2007
                      • 524

                      #11
                      hej det blev inte lika dant som jag skrev in det.
                      men läs den första raden
                      och vikterna står i samma ordning som den första raden
                      på värge motor sort.
                      mvh m

                      Kommentar

                      • loop
                        • maj 2006
                        • 328

                        #12
                        Ok då är jag helt med och håller med dig

                        Kommentar

                        • mds
                          • sep 2007
                          • 524

                          #13
                          hej loop vad tycker du ommotor valen?
                          på en modell mellan 5-6 kg så kan inte 100-200g göra så mycket.
                          mvh m

                          Kommentar

                          • loop
                            • maj 2006
                            • 328

                            #14
                            Jag har förkärlek till bensin så jag hade kört på bensin.
                            Har en ZDZ 40 liggande som jag är lite sugen på att sätta i något liknande.

                            Kommentar

                            • loop
                              • maj 2006
                              • 328

                              #15
                              Jag har förkärlek till bensin så jag hade kört på bensin.
                              Har en ZDZ 40 liggande som jag är lite sugen på att sätta i något liknande.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...