CMP F4U Corsair 1480mm

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zeno
    • maj 2006
    • 536

Oj oj nu har det grejats o limmats o duttats o donats.
    Uppdaterar med lite bilder.

Har nu lackat på Top Flites Lustrekote på kropp o vinge.
    Tyvärr så vart vingen lite randig efter denna behandling (kunde bara inte ta bilder på det...) :(
    Sprayburkar spottar ju så förbaskat, och vingen har ju i princip helblå så det vill gärna synas. Men nu har jag gått över vingen med stålull och lagt på ytterligare ett par lager. Visar sig imorgon hur det blev.

Motorn är monterad och kåpan ska skäras ut lite för avgas och ventilkåpa. Sen är det nyklippt gräsmatta och kalasväder som behövs... ja just ja, radio och tankinstallationen ja.. humma... PDT_Armataz_02_44

Kommentar

• bokis
      • maj 2006
      • 5041

Jämrans vad bra du fick till ställen! Ser skitfint ut! PDT_Armataz_02_44
      GILLAR KÄRRAN!
      // Bokis

***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
      (nu även med biskvier!)

Kommentar

• DrHanke

• maj 2006
        • 5250

kanske missat nått men varför har du förstärkt kåpan? är den klen från början?

Det här planen ser elaka ut, *gillas*
        //DrHanke

*** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

Kommentar

• zeno
          • maj 2006
          • 536

Danke. Nu sitter även brunnarna på för ställen, vart ett litet missöde då jag var lite för snabb med hobbykniven. Jag skar bort för "knorren" på tråden till ställen på första brunnen jag satte dit.
          Men tänkte sen att jag ändå skulle testa med andra brunnen ifall det gick att få till. Och det gick ju hur bra som helst. Snyggt när man resonerar baklänges så där PDT_Armataz_02_20
          Men med ett par extra skruvar (valde att skruva dit brunnarna i kanterna istället för att limma enligt instruktionen, med tanke på att det är mekaniska ställ så kan de behöva lite underhåll ibland).

drhanke: Jo jag tyckte motorkåpan var väldigt tunn, jag har iofs inte mycket erfarenhet av glasfiberkåpor. Men jag ville iallafall försöka hejda sprickbildning vid övernosning på fältet.
          Hehe, ska erkänna att jag sköt mig lite i foten dock. För passningen är väldigt tight mellan kåpa och nos på planet, så jag fick ändå slipa bort en del.

Kommentar

• mange76
            • jun 2006
            • 2

Hur var kvaliten på byggsatsen?? Mycket jobb med den eller som en vanlig arf?

Har nyss med hjälp av en kompis byggt en Lancair från Greatplanes. Där var det en massa jobb tyckte jag men kvaliten var bra. Och den flyger kanon så det kompenserar ju bygget

Mycket Snygg Maskin!!!!

Hoppas att den flyger bra!!!

Kommentar

• zeno
              • maj 2006
              • 536

Kvalitén är helt okej. Balsan och plywood'en är väldigt mjuk dock, och glasfibern är som sagt tunn, men detta är inte bara dåligt, det håller också vikten nere

Jag skulle faktiskt vilja jämnaföra CMP's grejer med Alfas el-modeller. De har skitfin finnish, men är en smula sköra.
              Har ju än så länge inte flugit modellen, detta är bara reflektioner ifrån själva bygget.
              Och bygget i sig har gått smidigt, det enda som har varit knepigt är ställen, men de tycks fungera bra nu efter MYCKET svettigt pillrande PDT_Armataz_02_29
              "Manualen" är lite knepig, man kanske ska ha plockat ihop någon modell innan. Bland annat uppger ett ställe att man ska limma fast "ringen" (alltså en ring som sitter på brandskottet som det sedan sitter fyra klossar ditlimmade på som man skruvar fast motorkåpan på) i själva motorkåpan. Lite tokigt. Och på en bild sitter landställservot monterat på undersidan på vingen, och på en annan på översidan.
              Men men, har man bara huvudet med sig under resans gång så går det smidigt
              Men annars är den nog som vilken annan ARF som helst.

Flyger denna bra så kan jag garantera att jag kommer ha en till CMP-modell, iallafall till nästa sommar

Kommentar

• zeno
                • maj 2006
                • 536

Stånk och stön!...
                Har nu installerat radio-utrustning och tank o motor.
                Så nu är den i princip redo att flygas...
                Måste dock få fason på tyngdpunkten. Folk som flygit denna rekommenderar 76mm.
                Har svårt att få den så långt fram. Experimenterar lite nu med en pinne ut ifrån firewallen som mottagaracken sätts fast på. Men det krävs tre mottagarack för att tyngpunkten ska hamna rätt PDT_Armataz_02_36
                Känns inte riktigt bra.
                Vad finns det mer för tricks för att flytta fram tyngpunkten?
                Motorn är framflyttad 10mm. Kan tänka mig att flytta fram den en bit till.

Annars blir det till att skaffa större motor, en ASP/SY 91'a kanske? Samma storlek som 70-motorn... *suck* då får den inte flyga än på ett tag.

Kommentar

• bokis
                  • maj 2006
                  • 5041

Efter mina erfarenhet med P-40:an..Inte baktungt,hellre bly....
                  Min var en rysare när jag använde manualens c.g...
                  Jag brukar fästa lättmetallfälgbalanceringsvikter(puh) å buntband på motorbockarna..Bara en ide.. PDT_Armataz_02_03
                  // Bokis

***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
                  (nu även med biskvier!)

Kommentar

• tobbe
                    • maj 2006
                    • 99

Olle på ELDE-importen flyger CMP-Corsairen med en ROSSI 60 och kvartspipa. Går som ett skållat tråll minst sagt. Han fick blya den rejält i nosen fastän ROSSIn e rejält tung. Odramatisk vid både start och landning plus flyger oerhört rent.

/Tobbe

Kommentar

• zeno
                      • maj 2006
                      • 536

bokis: Japp, minns att det var så på den. Och samma verkar gälla för för alla CMP-maskiner. Lite knepigt att dom alltid vränger CG'n, som är livsviktig!?

Tobbe: Det var kul att höra!

Imorgon skjuter jag fram motorn och blyar om det behövs. Kanske premiär på torsdag då

Kommentar

Arbetssätt...