91a ASP motor trasig efter 30-40 min gångtid

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • flygaren_93
    • sep 2007
    • 427

    #1

    91a ASP motor trasig efter 30-40 min gångtid

    Jag har köpt en ASP motor från cina och nu när jag skulle flyga för 3 gången stanade den i luften :cry: den har bara gått i ca 30min. Jag tänkte att det borde bara vara fel på bränslenållen och skulle snurra runt propellen för att starta den så satt den fast och den gick inte att snurra runt alls.

    Efter en opration i moton hittade jag metalspån i moton, det kom från vevstaken som var böjd. Det var inga skador i foder och kolv så det är bara vevstaken som behövs ny. Om det är någon som vet var reservdelar till ASP finns kan ni vara snäll och hjälpa mig.

    Jag tror att jag inte kan få någora reservdelar från affärn så jag undrar om någon vet någon som har reservdelar.

    Alexander
  • Glawe
    • feb 2007
    • 2126

    #2
    Airmedia har reservdelar till asp. Skicka ett pm till AM och fråga om pris.

    Hoppas det löser sig med motorn :(

    Kommentar

    • Daniel L
      • nov 2006
      • 1250

      #3
      humm konstigt kanske ventilstängerna var för hårt ställda.
      försök att hitta varför felet uppstod så att du inte riskerar att böja dem igen.
      glöm inte bilder och filmer:thumbup:

      MVH
      Daniel L

      Kommentar

      • Diesel
        • maj 2007
        • 352

        #4
        Får man undra hur mycket olja du har i soppan?

        Kommentar

        • Marcus72
          • maj 2007
          • 180

          #5
          vevstaken var väl gjord av återvunna cola burkar...hehe PDT_Armataz_02_40

          kinesiska shiit motorer som inte klarar av svenska kvalitets flygningar...ska de va så, va, ska de va på de viset?¿

          Kommentar

          • AM
            Debattglad entusiast

            • maj 2006
            • 3464

            #6
            Det låter ju som om den har skurit. För lite olja och för snål inställning.

            Men hav tröst I arma skara - Air Media har reservdelarna. :lol:

            Låter som om du behöver ny kolv, vevstake, kolvbult och foder.

            Mvh
            Ove
            Ove (AM) Nielsen

            Kommentar

            • flygaren_93
              • sep 2007
              • 427

              #7
              Det var lite gjutskäg från vevstaken som fasnade mellan vevstaken och vevhusets vägg.Då blev det tvärnit så den böjde sig vevstaken.
              Jag hadde tur att metallspånen fastnade där och inte kom upp i cylinden eller fodret för det är Dyrt.

              Den har inte skurit eller gått med förlite olja.

              jag ska försöka få in några blider vet ej hur man lägger in de i forumet.

              MVH Alexander

              Kommentar

              • Glawe
                • feb 2007
                • 2126

                #8
                Surfa hit: http://www.rcflyg.se/album_cat.php?cat_id=1 och tryck på upload pic.

                Kommentar

                • flygaren_93
                  • sep 2007
                  • 427

                  #9
                  Bilder på flyg och trasig motor

                  Hej nu har jag fixat bilderna

                  mitt hemma bygge




                  den flyger bra och den har en bra vingprofil som gör att den knapt kan ståla. höjdrodret är förminskat så den inte skulle få roderfladder.


                  har inte kunnat test flugit mycket ca 10 min sen dog motorn.












                  Alexander

                  Kommentar

                  • jaka
                    • maj 2007
                    • 1483

                    #10
                    Hej!
                    ...Skojar du!! ..Lite gjutskägg kan inte få vevstaken under rotation att stanna!!! Och hur kunde du se att det var gjutskägg...kollade du innan du startade motorn??
                    Däremot kan vevstaken ta skada i nederänden (den blir ju varmast där)av att du kört för snålt!

                    Kommentar

                    • flygaren_93
                      • sep 2007
                      • 427

                      #11
                      Det var inte en liten blit gjutskägg i motorn ca 0,4*0,5 kvadratcentimeter gjutgärn i motorn som fick den att stana. Den gick på lågt varv så den stanada av det och den böjde sig så att den inte kunnde snurras runt alls.

                      Alexander

                      Kommentar

                      • flygaren_93
                        • sep 2007
                        • 427

                        #12
                        Jag tror att det var gjut skägget som fick vevstaken att bli stukad så den stoppade motorn.

                        jag har mailat affären och hoppas på att jag får reserv delar.

                        Så länge har jag bestält en super tiger från den närligande hobbyaffären så jag kan flyga så inom rimlig tid den ska komma i slutet av nästa vecka., jag har 2 flyga som behöver en 90 motor så det går bra.
                        Då kan jag snart flyga men mitt hemma bygge igen.

                        Om det är någon som tror den kan hjälpa mig med får reserv delar till min ASP skulle det vara snällt.

                        Alex

                        Kommentar

                        Arbetssätt...