Problem att flyga rakt - känslig på höjdrodret

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • clarence
    • sep 2007
    • 10

    #1

    Problem att flyga rakt - känslig på höjdrodret

    Har konverterat en el-maskin till metanol och har en fundering:

    Om jag flyger rakt fram är planet väldigt känsligt på höjdrodret. Om jag snabbt ger ett litet dykroder så fortsätter planet därefter i en svag dykande båge. När jag ger ett snabbt höjdroder så fortsätter planet i en svagt stigande båge... alltså lite svårt att få planet att flyga helt spikrakt... Det upplevs som jag skulle ha ett glapp i höjdrodret eller att servot skulle centrera dåligt, men linkaget är stumt och jag har ett digitalservo samt inget glapp.

    Någon som kan lista ut vad som är problemet? Kan det ha att göra med bränslet i tanken som flyttar tyngdpunkten?
  • Krille
    • maj 2006
    • 1184

    #2
    Hur stora maxutslag har du? har du en 3d kärra med t.ex +/-50 graders utslag kan du uppleva detta.

    Sen kan servot centrera dåligt även om det är ett digitalservo.

    Om du har lika/liknande servon på nått annat roder i kärran prova å byta. Försvinner det så är det antagligen servot. Försvinner det inte så har du iaf uteslutit en sak.
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

    Kommentar

    • DrHanke

      • maj 2006
      • 5250

      #3
      på krilles linje prova att flytta in linken på servo armen, låter som du har dem ytterst på armarna nu..?
      //DrHanke

      *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

      Kommentar

      • clarence
        • sep 2007
        • 10

        #4
        Ja, jag har stora utslag för 3D, men flyger med små utslag när detta problem uppstår. Har ett likadant servo så att jag ska testa att byta. Sedan sitter linken långt ut så att även detta ska testas... tack för info. Återkommer efter nästa flygning.

        Kommentar

        • McRegor
          • maj 2006
          • 7942

          #5
          Hej,
          Har du stora maxutslag men flyger med små utslag så är det ju inte så konstigt att du kan uppleva att servona inte centrerar ordentligt. Utanpå detta så kan ju "dåligt" linkage också påverka centreringen i allra högsta grad - både glapp i anslutningarna liksom ev friktion i stötstängerna.
          Du kan ju testa att flytta UT linken på roderhornen - då bör du få ett stummare roder och mindre påverkan om inte servot centrerar 100 % vilket inte är så ovanligt. På motsvarande sätt kan du flytta IN linken på servooket - du får visserligen mindre maxutslag men du får väl överväga vad som är viktigast. Samt se över hela linkaget - har du t ex "rör-linkage" så kan friktionen bli såpass hög att det påverkar centreringen för i vart fall analoga servon.
          Hälsningar
          Roger

          Kommentar

          • gimbo
            • jul 2007
            • 710

            #6
            Har du möjlighet på din sändare.
            Så prova även exponentiella utslag för att göra ditt
            höjdroder mindre känsligt vid små utslag.
            Men innan så följ råden ovan så du har en bra förutsättning
            rent mekanisk först.

            Kommentar

            • McRegor
              • maj 2006
              • 7942

              #7
              Hej,
              Håller givetvis med Gimbo - med stora utslag är det nästa ett krav att ha rätt mycket expo. Men det räcker som sagt inte om t ex linkaget inte är bra rent mekaniskt.
              Hälsningar
              Roger

              Kommentar

              • Krille
                • maj 2006
                • 1184

                #8
                Fast expo har inget med hur bra servot centrerar när man släpp spaken

                Det som kan hända är att när du släppt spaken så centerar inte den utslaget helt utan ger lite "dyk" eller "höjd" även fast spaken är släppt. Dettta kan då minskas med expo.

                Men jag tror det är stora mekaniska utslag som är boven. Jag har välldigt lite samma fenomen på min rock'n roll F3A/3D kärra. Även med riktigt högprestanda servon.
                //Kristoffer gustafsson

                Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
                Helikopter: T-rex 700 DFC,
                Sändare: Futaba T18SZ,

                Kommentar

                • Rune E
                  • jan 2007
                  • 149

                  #9
                  Jag tycker det verkar som att modellen är baktung. Det var i alla fall orsaken till att min pylonkärra uppförde sig som du beskriver

                  Kommentar

                  • gimbo
                    • jul 2007
                    • 710

                    #10
                    Ursprungligen postat av Krille
                    Fast expo har inget med hur bra servot centrerar när man släpp spaken
                    Så sant om det är så att det inte centrerar. Uppfattade det som att den
                    var för känslig i roderutslaget.

                    Kommentar

                    • clarence
                      • sep 2007
                      • 10

                      #11
                      Det verkar kunna vara 3 saker:
                      1. Den är baktung (vilket jag tror/vet den är)
                      2. Servot centrerar inte perfekt (kan det vara, ska kolla detta), alternativt att linken sitter för långt ut på servoarmen.
                      3. Linkaget glappar/går trögt (tror jag inte i mitt fall)

                      Ska kontrollera vid nästa flygning...

                      Kommentar

                      • Krille
                        • maj 2006
                        • 1184

                        #12
                        Nu ska jag sticka ut näsan å motsäga rune lite. Fick en tanke på att visst kan det bli så när modellen är baktung.
                        Men jag tror detta är att gena förbi själva problemet, har man en baktung kärra blir denna kännsligare för roderutslag, vilket resulterar i att är det lite glappt så kommer detta märkas.

                        Medans är kärran mer framtung så kommer inte det lilla glappet märkas av eftersom du hela tiden måste ha lite höjd trimmat för att hålla upp nosen.

                        Jag säger inte att det är såhär. Men det tror iaf jag. Observera att jag tror

                        Det viktigaste prova en sak i taget å skriv här när du kommit fram till problemet, så detta kan hjälpa oss andra modellflygare i framtiden.
                        //Kristoffer gustafsson

                        Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
                        Helikopter: T-rex 700 DFC,
                        Sändare: Futaba T18SZ,

                        Kommentar

                        • Ålänning
                          • maj 2007
                          • 6807

                          #13
                          Jag hade ett flyg som var tokkänsligt på höjdrodret... lade 35 gram bly
                          under nosen och flyget går som en dröm. Sån otrolig skillnad! På en
                          Trainer 40 iofs, men ändå...
                          www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

                          Kommentar

                          • Sigun
                            • aug 2007
                            • 3942

                            #14
                            En TP balanserare är nog väl investerade pengar för alla modell flygare ! Många lustigheter kan nog undvikas om ett plan är rätt balanserat.



                            Finns tex på HAB artikelnr : 10023850

                            Kostar 299kr

                            Att väga är att veta

                            /Martin[/i]

                            Kommentar

                            • Krille
                              • maj 2006
                              • 1184

                              #15
                              Annars går det alldeles utmärkt att räkna ut TP. det enda du behöver är en vinkelhake, lite grejer att palla upp kärran i våg med, tummstock samt 2 vågar, en för huvudstället å en för sporen/nosen. alternatift 3st.

                              sen är det bara lite matte så får man fram TP på milimetern

                              Perfekt på antingen stora modeller som är bökiga att lyfta, dubbeldäckare där sådana dära mätare ofta inte kommer åt. Eller riktigt små kärror bara man har nogran våg.
                              //Kristoffer gustafsson

                              Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
                              Helikopter: T-rex 700 DFC,
                              Sändare: Futaba T18SZ,

                              Kommentar

                              Arbetssätt...