KMP P38 (mycket bilder)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • flygar henry
    • maj 2006
    • 226

    #1

    KMP P38 (mycket bilder)

    I vintras fick jag äran att bygga ihop en KMP P38 åt Bokis. Här kommer bilder från bygget.

    Lådan



    Alla servon som går åt. Totalt 13 st



    Locket lyfts på lådan





    Mitt sektion



    Höjdroder



    Limmar fast klossar för att fästa servon





    Undersidan av den vänstra vingen



    Ovansidan



    Dags att limma skev och klaff gångjärn





    Inspekterar landställsfästen (infällbara ställ ingår)





    Måttar ut vart motorbocken skall sitta



    Motorerna som skall användas är Saito 52or



    Ena motorn på plats



    Motorkåpa provmonteras



    Stiligt



    Luftställ och några servon på plats



    Servon i vingarna på plats



    Provmontering



    Testar hur mycket klaffarna kan röra sig







    Borde duga

    Dags att limma ihop allt.







    Domkraft användes i fram för att lättare kunna justera så allt var i våg.



    När limmet torkat så var det dags för servokabeldragning och luftslangsdragning



    Nosställ



    Kablar



    Nu börjar jag får ordning på kablarna från de 13 servona



    För att underlätta på och avmontering av vingarna så användes multiplexkontakter för att enkelt kunna koppla i och ur servona samt att undvika så skev blir klaff osv.





    Överblick



    Sidoroder. Fick fräsa lite i kroppen för att få ut linkage.



    Motor linkage



    Mottagarbatteriet limmades fast längst fram i mittsektionen. Det hamnar innanför en kåpa.



    Märkte alla servokablar för att underlätta inkoppling.



    Strömbrytare och påfyllningsventil monterades lätttillgängliga men osynligt precis bakom framkant vid mittsektionen



    Luftslangar kopplas



    Landställskåpor på plats



    Dags att städa?



    Stilig





    Motorkåpan





    Dekaler







    Canopyn fick sig en omgång färg



    Nu var det dags att överlämna henne.
    Först när allt var ihopsatt fick jag mig en funderar på om jag överhuvudtaget får in det i bilen.



    Det är tur man har en Stor bil

    Lyckades tom klämma in Capen (Kyosho Cap 232-40)




    Hoppas era tangentbord fortfarande fungerar
  • Krille
    • maj 2006
    • 1184

    #2
    Perfekt bilder. Inte för många, inte för få. Inte för stora eller för små. Lagom filstorlek även för vanligt ADSL.
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

    Kommentar

    • Mr J
      • maj 2006
      • 4130

      #3
      Re: KMP P38 (mycket bilder)

      Ursprungligen postat av flygar henry
      Hoppas era tangentbord fortfarande fungerar
      Inga problem, Gladpack runt tangentbordet så kan man läsa såna här trådar obehindrat... 8)

      Kommentar

      • loop
        • maj 2006
        • 328

        #4
        Nu väntar man bara på Filmen :lol:

        Kommentar

        • Mr J
          • maj 2006
          • 4130

          #5
          Ursprungligen postat av loop
          Nu väntar man bara på Filmen :lol:
          Du behöver inte vänta, den finns redan här... 8)

          Kommentar

          • loop
            • maj 2006
            • 328

            #6
            Vill ha faktor 1000 :shock: 8)

            Kommentar

            • bokis
              • maj 2006
              • 5041

              #7
              Då kan jag skriva slutklämmen:
              Till skillnad från de som jag har läst om så motoriserade jag denna efter rek.,ville ha den lätt o det ångrar jag inte..Kärran flyger fantastiskt men har ett aber o det är ställens placering,för de som har tittat på filmerna som är flygning ett å två så väcks väl frågan:vet bokis hur man landar?
              Jo,det brukar gå bra men just denna är lite för tung över noshjulet,botemedlet var att flytta fram huvudstället så långt som det bara gick o sätta fjädrande struttar på den... När det är såpass mycket framåtvikt(står tungt på noshjulet) så är det hart när omöjligt att hålla noshjulet i luften,därav..BONK... :shock: o den andra oönskade effekten är att den blir "ryckt" upp i luften..
              De flygningar jag har gjort med den efter operationen har gått bättre,nu kan man smyga ner den på ett anständigt vis..
              I luften så finns det inget att anmärka på,som alla P-38:or så är ett motorbortfall en "intehändelse",flatspinn o soppåse är resultatet 99 ggr av 100 men peppar,peppar ,det har inte hänt mig på denna Det som jag tycker blev riktigt bra var vikten,med full klaff så går den att smyga med o beter sig lysande! Stort tack till Henry för bygget,funkar skitbra! Roligt oxå att rolla å loopa med den,hur stabil som helst! Så i slutändan så är jag RIKTIGT glad åt den :lol:
              // Bokis

              ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
              (nu även med biskvier!)

              Kommentar

              • peiter
                • maj 2006
                • 356

                #8
                Den ser helt underbar ut.

                Kommentar

                • pilotkalle

                  #9
                  Nånsin undrat vad som händer om en motor stannar?

                  Kolla här:http://www.svensktmodellflyg.se/foru...entMainTopic=3

                  Pilotkalle

                  Kommentar

                  • bokis
                    • maj 2006
                    • 5041

                    #10
                    Jo jag vet vad som händer och har skrivit ett flertal inlägg om detta på
                    D.A.F (det andra....) tidigare... Har själv spintat en p-38:a pga
                    motorbortfall o flatspinn..Det finns två saker som kan rädda den:
                    §1: Gyro mod. tvåaxligt,futaba 401..
                    §2: Dra av gasen direkt,dyk o landa rakt fram om §1 inte finns..
                    det är bara fart som kan rädda den då...
                    att försöka att vända runt den o behålla tillräcklig speed är oerhört svårt..
                    Beklagar det inträffade men som du säger,skönt att ingen stod i vägen!
                    // Bokis

                    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
                    (nu även med biskvier!)

                    Kommentar

                    Arbetssätt...