Webra Record 1.5cc vs OS 1,6cc --- 60´s vs 2000´s

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Deep Purple
    • okt 2007
    • 268

    #1

    Webra Record 1.5cc vs OS 1,6cc --- 60´s vs 2000´s

    Min 13års present 1972 ! en Webra Record 1,5cc Diesel RC som kanske är lite ovanlig - den har en trottel fugge
    Startad endast ca 10gånger 1972-74 - den fick tyvärr aldrig flyga då ...
    Kanske hade varit kul att få den att göra det nu ! hade varit en nostalgi-kick
    Har du något tips på Diesel bränsle recept ?
    Propeller storlek ? samma som till OS´en ? 7x4 -8x4 ?
    Är det OK att starta den med startmotor ?
    Hur / vad är lagom kompression ?

    Den upplevdes som svårstartad när jag var 13 ...
    men när den väl startat, gick den fint och trottlade fint
    Har fått tag i en ljuddämpare nyligen, för att få en vettig ljudnivå ...
    Vad tycks ??? har du några andra Diesel tips ?
    Dåligt med Webra Diesel info på webben ! (?)
    Tips på ett flygplan som är lagom till denna motor ?

  • kenneth67
    • jun 2007
    • 2545

    #2
    hohoho mr DIESEL var är du en fråga för dig här ...
    kul att du har kvar motorn .... passar fint i nån lite mindre ww2 kärra kanske !??

    Kommentar

    • EPG
      • jul 2006
      • 325

      #3
      Dieselbränsle hittar du här: http://www.3fhobbyservice.se/

      Kommentar

      • wesse
        • maj 2007
        • 5864

        #4
        oj så grann den va! du verkar vara rädd om dina prylar..inte som mig allt jag ägt är trasigt på nått sätt..kul kul hoppas du finner lämplig oldtimers-kärra till den..du får väl bygg en Bosse"lajban" till den....

        Kommentar

        • Diesel
          • maj 2007
          • 352

          #5
          Jo mr kenneth67... jag är här ! Dieselsoppa är enligt det gamla receptet 33% olja (ricin ) 33% fotogen och 33% eter , och den sista % är DII (Diesel ignition improver) eller Amylnitrat.

          Jag har helt andra blandningsförhållanden till min 4taktare .

          Mvh Diesel.

          PS

          Glömde att ... Jag skulle helst undvika att använda starter till en sådan motor. Om jag skulle trots allt använda den så hade jag börjat med att ställa kompet lågt. Risken med starter är att om du surar ner en diesel så riskerar du att kvadda vevstaken .

          För övrigt så var dessa motorer mest populära inom linflyg.

          DS // Diesel

          Kommentar

          • Deep Purple
            • okt 2007
            • 268

            #6
            soppa

            jo 33-33-33 kom jag ihåg att vi hade då 1972-74
            men kommer inte ihåg det här med DII

            Var får jag tag i DII ?
            Finns fotogen fortfarande på macken ?
            Eter säljs det på apoteket ?

            Fick denna på mailen:
            ricin 25% eter 33% fotogen 40% nitro 2%
            Vad tycks om detta häxblanding ?

            Är dom tillförlitliga dessa små och gamla dieslar ?

            Vad kan man förvänta sej i prestanda ?
            som "halva" OS 10an på samma bild här uppe ?
            kan den dra en 7x4 eller 8x4 ?

            Kommentar

            • jaka
              • maj 2007
              • 1484

              #7
              Hej!
              Började själv med Webra winner 2,5cc R/C 1965...Har den fortfarande kvar.

              8x4funkar bra till din Rekord! Ser fin ut ...och att du har kartongen kvar gör ju att värdet blir högre på motorn...så kasta inte bort kartongen!.

              Amylnitrat bör du ha i soppan då motorn går betydligt mjukare då. 1-2% räcker.

              Dieselsoppa , färdigblandad,köper du hos Bröderna Fällgren i Oxelösund (3F hobby).

              Kommentar

              • Deep Purple
                • okt 2007
                • 268

                #8
                1965

                1965 ... det var några år sen ... då var man ung och vacker ... nu är man bara vacker
                Vilka år nytillverkades dessa Record och Winner egentligen ?

                Jag startade min fastsatt på en skiva då 1972-74
                hemma på villatomten, helt utan dämpare :evil:

                Sen var jag även hemma hos Ove min klasskompis,
                han hade en Webra Winner "tvåonhalva"
                vi startade båda samtidigt där inne mellan hyreshusen i Kungälv,
                JÄKLAR vilka decibel det måste ha varit .... :evil: :badgrin: :evil:
                han hade ju ingen trottel heller ( linplan-motor )
                så den varvade toppvarv tills tanken va tom :badgrin:

                Det var ett jäkla liv på "kärringarna" som kom utspringande ur hyreshusen ... :lol:

                Kommentar

                • Thomas

                  • jun 2006
                  • 7673

                  #9
                  Tror jag har nån gammal (nykopierad) ritning till en "Vagabond" liggande nånstans...
                  Åsså har jag en hemmasnickad en-kanals "TelePilot", prydligt packeterad i en aluminiumburk, typ smörgåslåda.
                  Nå´ra dieslar finns också!
                  Sån "set up" ska det väl vara om det handlar om nostalgi?
                  Retroholic!

                  Kommentar

                  • McRegor
                    • maj 2006
                    • 7942

                    #10
                    Hej,
                    Påbörjade min modellflygarbana med en Webra Mach I - som jag givetvis har kvar - vilket nog inte var det lämpligaste valet för en ung kille skulle det visa sig. Det var i början av 60-talet och jag är rätt säker på att både Webra Record och Webra Winner också fanns då - liksom en massa andra, numera utdöda märken.
                    Hälsningar
                    Roger

                    Kommentar

                    • jaka
                      • maj 2007
                      • 1484

                      #11
                      Hej!
                      Har för mig att Webra Winner och Rekord började tillverkas ibörjan av 50 talet och att de gjordes till slutet av 60 talet.

                      En fråga! Någon som har nål och nålrör till en 1,5cc taifun Hurrican? (diesel)
                      /Jan K

                      Kommentar

                      • Deep Purple
                        • okt 2007
                        • 268

                        #12
                        Ang. "Vagabond" kan du lägga ut en bild här ?
                        eller länk ?

                        Kommentar

                        • Thomas

                          • jun 2006
                          • 7673

                          #13
                          Här finns nå´ra bilder...http://www.tibromfk.se/OTSM06/index.html
                          Retroholic!

                          Kommentar

                          • Olof_Rosenius
                            • jun 2006
                            • 8

                            #14
                            Jag har ett par Dieslar också.
                            Var in på apoteket och frågade om det gick att köpa eter, med det går det inte!
                            Nu när man ser tillbaka på när man var liten på sjuttiotalet så var det ju ganska farligt med dessa bruna halvliters-glasflaskor.
                            Tänk om man hade tappat en i källargolvet.
                            Då hade nog Jonn-Blund kommit med racerfart?

                            Men nog luktar dom trevligt när man kör dom?







                            Detta är saxat ur Modellflygning av Jan-Olov Molin & Carl-Göran Sundstedt ICA Bokförlag 1978.

                            Hoppas att jag inte får en stämningsansökan för att jag brutit copyrightlagarna? :?



                            Bifogar bild på min 2,5cc av okänt fabrikat.
                            Den "pratar" ganska högt!

                            Kommentar

                            • Deep Purple
                              • okt 2007
                              • 268

                              #15
                              *

                              Tack för info Olof
                              jag skrev ut dom där

                              Kommentar

                              Arbetssätt...