Ta bort insatsen!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kamikaze
    • jan 2007
    • 505

    #1

    Ta bort insatsen!

    Tjena!

    Kan jag ta bort insatsen i ljudämparen på min ASP 91 2-Takt! Utan att motorn går sämre! Har hört att maskinerna varvar bättre med insatsen avlägsnad! Eller blir motorn bara krångligt svårinställd :roll:

  • Mr J
    • maj 2006
    • 4130

    #2
    Jag hade en gång en .15 motor i en Kyosho Autokite, med insatsen gick den knappt att använda. När jag plockade ut den blev den helt ok.
    Nån skillnad vad det gäller att ställa in den märkte jag aldrig.

    Kommentar

    • Glawe
      • feb 2007
      • 2126

      #3
      Bara att testa skulle jag vilja svara

      När man meckade med moppen i tonåren vill jag dock minnas att det kan låta lite burkigt utan insats, men det kvittar väl i ett modellplan ? :>

      Kommentar

      • bokis
        • maj 2006
        • 5041

        #4
        Sällar mig till skaran som tycker att det där ska väck..
        Dålig vädring kan förstöra mycket på en tvåtaktare,baksidan är att det kommer mera välljud ur den...
        Avstämt är alltid att föredra men annars så ger liite rakare rör bättre pulver det med..
        // Bokis

        ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
        (nu även med biskvier!)

        Kommentar

        • Kamikaze
          • jan 2007
          • 505

          #5
          Jag gjorde en kompromiss! Böjde upp alla flikarna till 90 grader! Lite mer andas men även lite motstånd kvar! kanske blir lite knattrigare ljud om int annat 8)

          Kommentar

          • jaka
            • maj 2007
            • 1483

            #6
            Hej!
            Visst kan du ta bort insatsen! Men varför???
            Bara mer oljud !

            Kommentar

            • Tobbe O
              • maj 2006
              • 1431

              #7
              Bara oljud? För ASP 91 kan jag inte svara men det gjorde 1100-1300 rmp på kompisens OS 55 AX och även 46FX varvade mer utan baffel, men jag minns inte riktigt hur mycket.

              Finns att läsa om på forum världen över att iaf OS nästan kväver sina motorer bara för att få dem tystare.

              Kommentar

              • Sigun
                • aug 2007
                • 3942

                #8
                finns de ingen som tillverkar "Effekt" ljudämpare till flygmotorer ? sånt hade man ju på moppen när de begav sig

                Kommentar

                • Tobbe O
                  • maj 2006
                  • 1431

                  #9
                  Jo o du, det finns kilovis med effekt pipor till modellmotorer.

                  Kolla på Wesses film från hans besök hemma hos mig, i mitt garage så har du en Cap 232 med effektpipan hängand under kroppen.

                  Kommentar

                  • jaka
                    • maj 2007
                    • 1483

                    #10
                    Hej!
                    Jo jo! Men vad är 1300v/m mer på en högvingad trainer!!!!

                    Kommentar

                    • Mr X
                      • apr 2007
                      • 1055

                      #11
                      Ursprungligen postat av jaka
                      Hej!
                      Jo jo! Men vad är 1300v/m mer på en högvingad trainer!!!!
                      Jag var och hörde på maskinen och ljudet blev nästan behagligare att lyssna på.
                      Dovare ljud men hur det blev med mera varv är svårare att säga utan mätare.
                      RC Åland
                      RC Åland på facebook
                      På tok för många flygande saker.

                      Kommentar

                      • Snickarjävel´n
                        • aug 2006
                        • 1927

                        #12
                        Ursprungligen postat av jaka
                        Hej!
                        Jo jo! Men vad är 1300v/m mer på en högvingad trainer!!!!
                        Du glömde " i 40 storlek"

                        Kommentar

                        • Tobbe O
                          • maj 2006
                          • 1431

                          #13
                          Ursprungligen postat av jaka
                          Hej!
                          Jo jo! Men vad är 1300v/m mer på en högvingad trainer!!!!
                          Lika mycket som på en Q500 maskin gissar jag!

                          Jaka, vad är tyngre ett kilo bly eller ett kilo bomull?

                          Kommentar

                          • Kamikaze
                            • jan 2007
                            • 505

                            #14
                            Ursprungligen postat av JonnyE
                            Du glömde " i 40 storlek"
                            Den är en 60:ans trainer! http://www.motorportalen.net/phpbb/viewtopic.php?t=3042

                            Nej inte har jag nån nytta med att få ur dom sista varven på en trainer! Köpte denna trainer som sönsagskärra och experimentflyg! Testa rökmaskinen och filma från o.s.v 8)

                            Satan sånt drag det var i ASP 91 :an! Kommer nog att bli vertikal prestanda

                            Kommentar

                            • Eraiser
                              • jun 2007
                              • 84

                              #15
                              detta är vad jag TROR ha lärt mig genom åren...
                              en 2-taktare generellt brukar ju ge lite mer "pulver" om man ger den lite mer "vädring".
                              dock skall också sägas att en två-taktare är mycket kräsen vad gäller vädringen.
                              rätt mottryck ger en motor som svarar bra över hela registret.
                              för lite mottryck kan å andra sidan göra att motorn kanske varvar som en gris men du tappar ändå effekt.
                              för mycket mottryck ger en motor som både ger dåligt varv och effekt.
                              vissa fall hyfsad effekt men väldigt dåligt varv...och det är ju inte heller bra för en två-taktare "lever" ju på varvet...
                              en 4-taktare är mycket tacksammare...där kan nog nästan sägas att raka rör är det som fungerar bäst. låg bränsle åtgång och mest effekt/varv.
                              raka rör på en tvåtaktare är inte att föredra.
                              i värsta fall så kan man "blåsa" kolvringarna...
                              man kan ta som ett exempel för ett par år sen då det började bli väldigt populärt med trimpipor på skotrar.
                              en köpt pipa,väl avstämd låter mycket och ger mer effekt.
                              men många "hemma mekare" gjorde egna pipor av tex vanliga slutburkar till bilar...visst,det lät mycket och du kunde varva motorn hysteriskt.
                              men det slutade oftast med en motor som inte hade någon ork och tillslut blåsta kolvringar...
                              så för att sammanfatta det hela...
                              ge gärna din två-taktare lite mer vädring,bara det inte blir FÖR mycket...
                              att föredra är nog en fabriksavstämd pipa för just den motorn du har.
                              vet iaf att det finns en uppsjö av dem till helis,finns med all säkerhet till plan också.

                              (blev väldans långt det här... :roll: )

                              Mvh// Daniel

                              Kommentar

                              Arbetssätt...