Jag har ett gäng 18grammare hemma. Inte testat än. Kan ge en rapport när jag har testat.
Rök utan röksystem?
Kollaps
X
-
ÖMH:s rök är till för parkflyers, röken räcker inte om du kör dem på vanlig förbränningsflyg. Vi har provat dem på en .60 ucd och det var ingen höjdare direkt, fungerade bra innan start samt vid hovring men flyg framåt så försvann röken nästan helt.//DrHanke
*** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***Kommentar
-
Provade ni de stora 60 grams patronerna? Det finns större, men då är det nog nära halvkilot tror jag. kolla www.bjornax.seKommentar
-
-
såg att många hade rekomenderat att inte testa det här med salpeter och socker... men ingen har sagt vad som kan hända!
ifall du har blandningen så den inte får tillräckligt med syre så kommer det smälla! alltså om du har blandningen i en tät burk så kommer det förmodligen smälla. samma sak med svartkrut om du häller lite svartkrut på en plåt så kommer det bara brinna lite fort. men om du däremot packar det hårt o lindar in det i tex papper så kommer det smälla!Kommentar
-
Något att läsa om röksystem och hur det fungerar!
http://www.rcuniverse.com/magazine/a...article_id=455Kommentar
-
Anonymous
Jag har testat de små patronerna på en Formosa.
Rök inte så imponerande men de näst minsta kanshe?
Har för mig att det är 15g eller nått som jag har.
Har även 60g patronerna men har inte testat dem än.Kommentar
-
Skulle vara grymt kul att se en filmklipp med 60grammspatronerna.
Jag håller på med en Stearman och rök skulle sitta som en fläskläpp, men jag vet inte om jag orkar fixa med rökpumpar och specialdämpare.
Skulle vara guld om man kunde köra en eller två 60grammare och få en fin rök för speciella tillfällen.Kommentar
-
De allra kraftigaste rökaggregaten som ÖMH har borde väl fungera på en metanolare?
Tänk att göra en tryckare över banan med Magnumen och sen försvinna som en liten prick upp i luften samtidigt som man långsamrollar och dessutom kommer det rök från vingspetsarna!!!
Jag måste testa alltså!Kommentar
-
Re: Rök utan röksystem?
Salpeter och socker är ganska ofarligt att handskas med sålänge man tar hänsyn till brandfaran och undviker metallinkapslingar utan använder papprör som är öppna i ena änden.
Jag avråder dock generellt sett från att flyga runt med pyrotekniska anordningar. Möjligtvis kan man tänka sig det på vintern, helst på en frusen sjö.
Formellt sett är det dessutom lite Aj Aj att själv tillverka sådana anordningar, såvida man inte har speciellt tillstånd från Panginspektionen och Farbror Blå.
Bosse StrömbergKommentar
-
Re: Rök utan röksystem?
Vet inte om det funkar för att pumpa in i ljuddämparen, men...
Vanlig kylarvästska, dvs vatten och glykol, ryker utav bara h-e när man får paj på topplockpackningen och kylarvätska kommer in i förbränningsrummet... Kanske vore nåt att prova?
/// LeifKommentar

Kommentar