Motormontage J-3 CUB 26 s

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bokis
    • maj 2006
    • 5041

Orginalet skulle troligtvis behöva sig en omgång,det är inte helt ovanligt att den biter ifrån sig i start o landningar,den kräver en hel del av piloten den med..
    Anledningen Janne att jag(o och jag är inte ensam) reagerar på dina inlägg är att de skrivs på ett sätt som är så tvärsäkert,jag vet att du har stora kunskaper i ämnet men ibland så tycker jag att det blir nästa roligt..
    De cubbar jag har flugit har haft en sak gemensamt o det är att de blir mycket snällare om de är lite större,längden kontra vingspannet gör den idealisk till att få div. oönskade kursändringar om det inte är vindstilla,speciellt i starten om man inte är med..Sidvind gillar den inte alls..
    Fart är som jag har upplevt det A och O i starten,att man inte rycker upp den för tidigt utan låter den få bra fart på backen o i kontrollerad rak kurs..Har sett många halvmånar när de ska upp..
    Den har en hel del gemensamt med DH Beaver i proportionerna o den upplever jag som likadan..
    Dock så är det en av de trevligaste kärrorna jag vet o flyga av samma anledning,för att få den att uppföra sig så måste jag vara aktiv bakom radion annars blir det lätt hängande röv i svängarna o groundloop när den ska upp eller ner.. :oops:
    // Bokis

***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

Kommentar

• genland
      • maj 2006
      • 1228

Att ideligen åberopa 32 eller x antal års erfarenhet följt
      av att det bara finns en sanning behöver
      ju inte alltid vara en kvalitetsstämpel...

I mitt fall känns det tvärtom som så att
      respekten sjunker gentemot en som i alla
      lägen känner sig manad att på olika sätt hävda sig
      genom att påtala hur många år man minsann
      har i loggboken för de mindre vetande.

Konstigt hur detta med hur man
      får respekt för olika människor fungerar.

Ex.vis Nyroth är ju en som jag iaf
      på grund av hans sätt att skriva sina inlägg
      respekterar, förklarar på ett pedagogiskt saker o ting
      utan pekpinnar.

Sådärja nu har man väl retat upp nån...

(Men det bjuder jag på) :lol: :lol: :lol:

Mvh Kent

Kommentar

• wesse
        • maj 2007
        • 5864

Ursprungligen postat av jaka
        Hej!
        Det är ju enkelt fixat!

1. Skruva fast motorn på motorbocken.

2. placera alltsammans mot främre spantet. (vrid på motor/motorbock så att ljuddämparen hamnar där du vill).

3. Limma fast motorbocken mot främrespantet med Ca lim (t.ex Flash + kicker så att allt torkar medesamma).

4. Borra genom de 4 fästhålen i motorbocken rakt igenom främre spantet.

5. Placera blindmuttrarna i hålen (kan vara lite trångt eftersom det görs innifrån flygkroppen) och drag fast dem med de bultar som ska hålla motorbocken mot spantet. OBS! Använd alltid svarta insex bultar!
        Minicars har bra insexnycklar från Ungerska firman HUDY med härdad klinga. Använd inte vanliga korta vinklade insexnycklar typ Bondhus (skräp).

Nu sitter allt fast!

Vill du differentierade skevroder ,mer upp än ner (vilket inte alls är nödvändigt) så gör du bara så att du tar ett sexarmat servook (eller ett runt) och placerar linkaget bakom centrum på servot. Då får du mer utslag uppåt än neråt.
        Men som jag sa förut ...detta är inte alls nödvändigt!
        Vad som däremot är nödvändigt det är att kolla om vingarna är raka eller hellre...har lite wash-out i vingspetsarna.
        Wash-out innebär att vingarna är lite vridna så att vingspetsarna (eller mer riktigt den yttre delen av vingen) ligger och flyger med lite negativ anfallsvinkel Detta medför att den yttre delen av vingen stallar senare än den innre delen av vingen ,vilket medför att planet får behagligare lågfartegenskaper och inte klipper.
        Motsattsen är Wash-in...då är vingen vriden (torderad ) år fel håll (vingens yttre del ligger och flyger med högre anfallsvinkel än den innre delen) och planet stallar vid minsta försök till sväng.
        Ovanstående fixas med varmluftspistol och lite vridning!!

Allt kan kollas sedan med en vinkelmätare (finns i alla hobbybutiker,ex: Robart) men kan enkelt kollas visuelt utan dyra vinkelmätare.

Ingen CUB är svårflugen!!! Det handlar bra om att du som flygare flyger den rätt och har gjort lämpliga inställningar...Kunskap är makt!!
        Det va en bra beskrivning Jaka till o med jag förstår den o det säger inte lite...
        lev väl
        mvh wesse

Kommentar

• Eraiser
          • jun 2007
          • 84

och tur är väl det att det finns många olika synpukter på något.
          på det sättet skapas ju fler lösningar!
          måhända att den ena kanske är lite krångligare än den andre.
          men visst är det så vi lär oss?
          något som kan verka helt oförklarligt är efter en stund helt logiskt.

och visst kommer kunskap med ålder.
          men samtidigt så är det ju så mycket som förändras också...

njae...vi ska nog helt enkelt lära oss att lyssna lite bättre på varandra
          och lära oss av varandra.

och det här är ju ett forum..är inte en av tankarna att alla ska kunna dela med sig av sin kunskap eller frågvishet?
          och utifrån de svar man får kan man ju få sålla lite men oftast så,tycker iaf jag. så brukar man ju få väldigt bra hjälp.

jag kan då bara säga att tack vare alla dessa rc forum som finns,
          det är tack vare dem och alla medlemar som jag idag flyger

så slutligen...låt tankarna sprudla!!

Kommentar

• wesse
            • maj 2007
            • 5864

Ursprungligen postat av Eraiser
            och tur är väl det att det finns många olika synpukter på något.
            på det sättet skapas ju fler lösningar!
            måhända att den ena kanske är lite krångligare än den andre.
            men visst är det så vi lär oss?
            något som kan verka helt oförklarligt är efter en stund helt logiskt.

och visst kommer kunskap med ålder.
            men samtidigt så är det ju så mycket som förändras också...

njae...vi ska nog helt enkelt lära oss att lyssna lite bättre på varandra
            och lära oss av varandra.

och det här är ju ett forum..är inte en av tankarna att alla ska kunna dela med sig av sin kunskap eller frågvishet?
            och utifrån de svar man får kan man ju få sålla lite men oftast så,tycker iaf jag. så brukar man ju få väldigt bra hjälp.

jag kan då bara säga att tack vare alla dessa rc forum som finns,
            det är tack vare dem och alla medlemar som jag idag flyger

så slutligen...låt tankarna sprudla!!
            det va oxå kloka ord.... men norrlänningar har ju lite mer vett i sig anser ju jag...

smålänningar är mest besvärliga :lol:

Kommentar

• gin
              • apr 2007
              • 53

Hej

Lyssnar intressant till er diskussion på forumet. Tyvärr har jag stött på fler problem och nu lutar jag mera till att de förborrade hålen sitter fel. Jag har problem med att få tanken till att passa, det stora hålet i spanten verkar sitta för högt. När jag monterar motorbocken så sitter denna inte i centrumlinjen utan den är förskjutet ca 5 mm till vänster om denna. Är detta riktig eller detta är felborrat?

Har byggt 3 andra modeller tidigare och inte riktigt haft samma problem.

Tacksam för hjälp.

gin

Kommentar

• McRegor
                • maj 2006
                • 7942

Hej igen,
                Det är inte så att denna förskjutning kan kopplas till någon form av inbyggd högerriktning ? Har du testat att montera motorn - kanske hamnar axeln i centrum av hålet i motorkåpan genom denna förskjutning ? Bara en tanke...
                Hälsningar
                Roger

Kommentar

• gin
                  • apr 2007
                  • 53

Hej

Det ligger nog någonting i vad dui säger. Väggen som motorfästet sitter på är inte vinkelrät mot kroppen utan den är byggd så att moterfästet lutar ca 3-4 grader äåt höger.

gin

Kommentar

• jaka
                    • maj 2007
                    • 1484

Hej!
                    Gin...Det stämmer en vinge ska ofta vara lite skev, vriden/tvistad för att flyga bra.Har för mig att t.ex Spitfire hade 2,5graders wash-out i vingspetsarna.
                    När vingen har den yttre delen av vingpanelen vriden så att spetsen ligger och flyger med lite negativ anfallsvinkel så heter det den har Wash-out (Bra)...tvärt om när yttre delen är vriden så att den ligger och flyger med positiv anfallsvinkel kallas det för wash-in (förödande).

Wash-in är är ofta orsaken till att ett flygplan...oavsett storlek beter sig konstigt/stallar /snapprollar.
                    Kombinera wash-in och en tung modell så kommer kraschen som ett brev på posten.

Kommentar

Arbetssätt...