Motor/modell hjälp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marcus72
    • maj 2007
    • 180

    #1

    Motor/modell hjälp

    Behöver hjälp med val av modell...
    Min hjärna är för liten för at fatta så häringa stora beslut.

    Jag vill ha en rolig buskärra för lite enkel 3D träning, hovring & annat. Är inte ute efter något fart monster.
    Är rätt grönis på rc så den kommer nog att träffa backen långt innan sommaren är slut!!

    Har någon bättre ideèr så tar jag tacksamt imot dessa.
    Anl. till motorvalet är att jag ska ha tanken på TP (pump behov?)
    Blir det inte YS så är Saito det självklara valet, men då kanske jag måste ha separat pump?
    0
    UCD 46 YS63
    0%
    0
    Freestyle Rush YS63
    0%
    0
    Funtana X50 YS63
    0%
    0
    UCD 60 YS110
    0%
    0
    Funtana X100 YS110
    0%
    0
    Något helt annat !!! Att du ens funderar på någon av dessa skit plan
    0%
    0
  • Marcus72
    • maj 2007
    • 180

    #2
    37%...dvs majoriteten tycker att jag ska välja nått annat....
    Ge mig förslag då vetja !!

    Kommentar

    • bokis
      • maj 2006
      • 5041

      #3
      Jag tycker..Showtime?
      // Bokis

      ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
      (nu även med biskvier!)

      Kommentar

      • Stuff
        • dec 2006
        • 118

        #4
        Du ska ha en Showtime 4D 90 me YS 110:an

        De vet du väl efter allt tjat från mig..

        Kommentar

        • Nyroth
          • maj 2006
          • 721

          #5
          Hej,

          40 eller 60 storlek är en logistik och pris fråga, vad det gäller prestanda så är större nästan alltid bättre för denna typ av maskin. Är plats och pengar inget bekymmer så kör på de större maskinerna. Är du typen som funderar på hur mycket allt kostar när du flyger så kör på de mindre maskinerna. Vill man bli en bättre pilot skall man fokusera på flygningen och inte så mycket på grejerna.

          U-Can-Do är en kul kärra för busflygning, den hovrar väl och gör de flesta 3D manövrar, i allafall med de motor alternativ du nämner.
          Det den är mindre lämpad för är flygning med trotteln över 40% i planflykt, det är ganska lätt att få roder fladder. Samt att den spårar kasst. Rollande precisions manövrer är den urdålig på, man får kämpa på bra för att få den dit man vill. Bra träning kan man kanske tycka men för mig blir det tråkig träning.

          Rush verkar flyga fint, men kanske lite tung?

          Reactor 3D ifrån Great Planes är i mitt tycke en suverän maskin, Det bästa ifrån båda världarna, lätt byggd, snygg design. Min har jag en OS55 AX i, en YS 63 skulle sitta som en Smäck.

          Funtana är en bra maskin i båda storlekarna, men Showtime är en snyggare design,
          fast det är ju en smaksak.

          Kommentar

          • Marcus72
            • maj 2007
            • 180

            #6
            Har läst lite om den nu, klart intressant.....
            Frågan är vilken som är lämpligast, Showtime 50 eller 90 ?

            *edit*... vad snabba ni var med svar
            Jag känner mig själv vid det här laget och är rätt säker på att den kommer att träffa marken ofrivilligt denna sommar. Kanske 50:an p.g.a. priset. Dock måste jag köpa en ny YS63:a då. En ny 110:a ligger i hyllan...hmmm svårt det här ... blir nog lättare att välja när man flygit några år..haha

            Följd frågan blir då... Duger det med de lite starkare S3152 servona som medföljer nya Futaba 2,4 7 kanalaren till Showtime 50:an ?
            Förstår att det krävs värre doningar till 90:an

            Ska kika lite på Reactor 3D också, har inte sett den ännu.
            Tackar för det utförliga svaret och tipset Nyroth!

            Kommentar

            • Nyroth
              • maj 2006
              • 721

              #7
              Hej igen,

              Bara för att hjälpa dig i detta beslut :lol:

              Så har du här en liten video av Showtime 90 med en Elmotor, inte på något sätt menat att du skall fundera på något annat än dina YS motor val. Denna pilot (Mark Leseberg JR) är ibland det duktigaste som går i ett par skor just nu (när det gäller att spaka flygplan).



              Mvh,
              Nyroth

              Kommentar

              • wesse
                • maj 2007
                • 5864

                #8
                Ursprungligen postat av Nyroth
                Hej igen,

                Bara för att hjälpa dig i detta beslut :lol:

                Så har du här en liten video av Showtime 90 med en Elmotor, inte på något sätt menat att du skall fundera på något annat än dina YS motor val. Denna pilot (Mark Leseberg JR) är ibland det duktigaste som går i ett par skor just nu (när det gäller att spaka flygplan).



                Mvh,
                Nyroth
                Det va nog en av dom tjusigaste flygningar jag sett på mycket länge :shock:
                men det va ju modellen som gjorde allt jobb anser dock jag 8)

                Kommentar

                • Marcus72
                  • maj 2007
                  • 180

                  #9
                  Hittar inte Showtime 50 eller Reactor 3D i Sverige...
                  Jag får väl ringa runt & se om nån kan ta hem en, eller så får det väl bli en 90:a

                  Kommentar

                  • DrHanke

                    • maj 2006
                    • 5250

                    #10
                    Reactor 3D


                    Showtime 50, hittar inte den men det skall vi råda bot på snart...
                    //DrHanke

                    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

                    Kommentar

                    • Nyroth
                      • maj 2006
                      • 721

                      #11
                      Showtime 50 finns bland annat här

                      Kommentar

                      • Marcus72
                        • maj 2007
                        • 180

                        #12
                        Ser att det skiljer 7-800.- till tex. en UCD46. Är det så mycket bättre kvalitet eller innehåll i dessa satser?
                        Att de flyger bättre betvivlar jag inte men priset borde återspegla kvaliteten tycker jag.
                        Jag bryr mig inte om 500.- hit eller dit, bara en fråga.

                        Är det något som behöver kompletteras/uppdateras/göras om på en Showtime 50 vid bygget eller är allt som medföljer av bra kvalitet och av "rätt" val? Duger t.e.x. tanken till YS:en? Länkagen till rodren?
                        Samma fråga gäller Showtime 90:an.

                        Duger det med de lite starkare S3152 servona som medföljer nya Futaba 2,4 7 kanalaren till Showtime 50:an ?
                        (Blir ju billigt om jag beställer komplett radio/servo paket.)

                        Kommentar

                        • bokis
                          • maj 2006
                          • 5041

                          #13
                          U-can-do är en jättetrevlig maskin men jag tycker att man får det man betalar för..Kanske någon har en annan åsikt?
                          Har sett o flygit bägge o det är lite olika i sin natur,showtimen flyger "renare" och tål fart...
                          Det som Nyroth skriver ska man ta på allvar,planflykt med gas på en ucandooo är inge bra.. :oops:
                          // Bokis

                          ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
                          (nu även med biskvier!)

                          Kommentar

                          • Nyroth
                            • maj 2006
                            • 721

                            #14
                            Hej.
                            U-can-do är en budget modell i jämförelse med brodern Reactor.
                            Reactor är klädd och även uppbyggd med bättre material och standarder.
                            Både dessa är ju Great Planes modeller.
                            Jag har haft en mängd U-can-do's men idag finns det alternativ som är ännu trevligare, om än som du säger 500 kr dyrare.
                            Tycker du om att göra rollande manövrer med någorlunda precision skall du fundera på Reactor eller Showtime , eller Funtana 50.
                            Flyger du omkring utan sådana ambitioner och tycker om att rycka vilt i spakarna titt som tätt, då duger en U-can-do bra.

                            Hangar 9 tycker jag personligen har blivit väldigt bra i sitt material val och jag tror nog att det är rättvist att påstå att du får vad du betalar för i en jämförelse. Alla Hangar 9 modeller är klädda med Oracover som är lätt att få tag på. Tankarna i alla dessa modeller håller duglig kvalitet, men inget slår en Sullivan eller Dubro...

                            // Nyroth

                            Kommentar

                            • Diesel
                              • maj 2007
                              • 352

                              #15
                              Jag tycker till ex att du skall titta på "Sundowner Formula 1"

                              Kommentar

                              Arbetssätt...