Tips På ett ny börjar metanol flygplan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lorentz
    • feb 2008
    • 2

    #1

    Tips På ett ny börjar metanol flygplan

    Hej jag är ny här på forumet och har flugit helikopter i ett år
    och nu har jag sålt i väg alla helikoptrarna och ska börja med flyg
    det han bli 1 st trex 450xl och sen en Trex 450se modell en Hurricane 550
    en raptor 30 metanol och sist en Minititan 325.
    Det var kul med helikopter men jag tyckte att det var svårt tränade 8tor i slutet men tyckte det var svårt att slappna av provade lite plan och tyckte det lossnade direkt .
    Köpte en e-starter som jag flugit en del med och så har jag beställt en
    formosa2 bägge frigolit plan ska nöta på med dom och till våren
    fundera på att köpa ett metanol plan runt 1.4 met i vinge typ 40-50 klass
    Jag vill kunna mysflyga göra någon loop och ändå ha bra med kraft funderat
    på någon Yak 54 typ men den ska vara snygg i luften och stabil
    Mvh Lorentz
  • T5
    • jul 2006
    • 1300

    #2
    Jag tycker det låter som du söker en lågvingad sportkärra tillsammans med en kullagrad .46 tvåtaktare eller en 52-56 fyrtaktare. De är bra för allt möjligt. Funkar som lågvingad trainer på låga utslag och är riktigt roliga med full gas och stora roderutslag. En bra basic-modell helt enkelt.

    Tex:
    -Kyosho, Calmato sport
    -World models, Skyraider MachII
    -SIG 4*40
    -Great Planes Super sportster


    ps. Bokis flyger en Calmato sport med OS.52 fyrtaktare, det är en kombination jag skulle titta först på om jag var du.

    ps2. Välkomment till forumet!

    Kommentar

    • McRegor
      • maj 2006
      • 7942

      #3
      Hej,
      Håller helt med T5 i rekommendationen av Calmato Sports - jag har dessutom, haft tillfälle att flyga Bokis .52-bestyckade Sports och måste - som den enträgne elflygare jag ändå är - medge att det är en trevlig och helt oproblematisk kärra.
      Som andra alternativ skulle jag - trots att jag inte testat den i detta utförande - slå ett slag för Graupner Kwik Fly Mk III - http://www.mft.nu/?pid=294188
      Såg att MFT har slut på den men den går säkerta att handla på andra ställen.
      "Originalet" var hursomhelst en mycket trevlig kärra - och lite nostalgi-look är ju aldrig fel - det finns alldeles för många Extror, Sukhoi:er, Katanor m m på våra flygfält..
      Vill du ha nåt mera "skalaliknande" och accepterar högvingat skulle jag tro att Graupner Taxt - http://www.mft.nu/?pid=218824 - kan vara intressant. Jag har sett dess storebror i aktion och jag var imponerad - den flög definitivt mycket bra !
      Men - det finns ju hur många modeller som helst i denna klass...
      Hälsningar
      Roger

      Kommentar

      • Lorentz
        • feb 2008
        • 2

        #4
        Ska titta lite på modellerna
        Tackar för hjälpen
        Mvh Lorentz

        Kommentar

        • Irokee
          • maj 2006
          • 138

          #5
          Lorentz !!

          Varför inte en TWM Skyraider Mach 1 ?!
          Mycket flyg för pengarna tycker jag !

          Kommentar

          • EPG
            • jul 2006
            • 325

            #6
            Speed Air 40 från Blackhorse fungerar bra också.
            Men sätt inte i en för kraftig motor (Vässad 75:a med långpipa). För då börjar planet gå sönder av sig självt och du får inte göra annat än att limma spräckt trä efter varje flygdag.

            Kommentar

            • Lasse
              • maj 2006
              • 111

              #7
              Ursprungligen postat av BeFaster
              Speed Air 40 från Blackhorse fungerar bra också.
              Men sätt inte i en för kraftig motor (Vässad 75:a med långpipa). För då börjar planet gå sönder av sig självt och du får inte göra annat än att limma spräckt trä efter varje flygdag.
              Jag hade en Speed Air 40 ifjol och det var en väldigt trevlig kärra, jag flög den med O.S 46LA, det var absolut ingen raket men den klarade ändå alla manövrar bra om man är försiktig med spakarna Dessutom var den underbar att starta och landa med, riktiga smörlandningar där man sätter den först på huvudstället för att sen efter halva banan släppa ner noshjulet

              Lorentz: Du såg min Speed Air förra sommaren, det var den som gick kvickrollandes rakt ner i backen när mottagaracken gick sönder
              Det är ju inte världens vackraste modell, men som sagt, otroligt välflygande.

              Annars är Dragon Lady ett bra alternativ, den är både snygg och välflygande.

              Kommentar

              • rcznoken
                • okt 2007
                • 1

                #8
                Ursprungligen postat av T5
                Jag tycker det låter som du söker en lågvingad sportkärra tillsammans med en kullagrad .46 tvåtaktare eller en 52-56 fyrtaktare. De är bra för allt möjligt. Funkar som lågvingad trainer på låga utslag och är riktigt roliga med full gas och stora roderutslag. En bra basic-modell helt enkelt.

                Tex:
                -Kyosho, Calmato sport
                -World models, Skyraider MachII
                -SIG 4*40
                -Great Planes Super sportster


                ps. Bokis flyger en Calmato sport med OS.52 fyrtaktare, det är en kombination jag skulle titta först på om jag var du.

                ps2. Välkomment till forumet!

                Kommentar

                • Flowtu
                  • nov 2007
                  • 134

                  #9
                  hur översätter man klass siffror till kubiksoffror?

                  Snackar vi 2-takt eller 4-takt.

                  Kommentar

                  • sundqvistjohan
                    • jul 2006
                    • 1289

                    #10
                    Hej!

                    Det är kubiksiffror vi pratar om, men kubiktum (och vanligen tvåtakt)

                    40-kärra = 0,4 kubiktum = 6,5cc
                    46-motor = 0,46 kubiktum = 7,5cc

                    Konvertera volym‑enheter direkt. Populära omvandlingar, tabeller och en snabb kalkylator.


                    slå in siffran på "cubic inch" så konverterar sidan automatiskt åt dig.

                    en 100-maskin är alltså 1,00 kubiktum = 16,4 cc

                    Vanligen rekommenderas litet större volym på fyrtaktarna, t.ex. 46-tvåtaktare eller 52-fyrtaktare

                    Kommentar

                    Arbetssätt...