Motor till en rejäl BF109?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MagnusStrömqvist
    • dec 2006
    • 400

    #1

    Motor till en rejäl BF109?

    Botaniserade runt i min fars gamla hobbyrum och hittade en riktig guldklimp. En BF 109 Messerschmitt med glasfiberkropp och plankad cellplastvinge. HALLELUJA!! Helt intakt!!! Till och med formen för kroppen finns kvar! Snille till farsa va : ) Skallik men specialdesignad vinge för bättre egenskaper. Jag har sett den flyga en gång för 15 år sedan med en tvåtakt 70 har jag för mig och den gick knappt att flyga på fullspett kommer jag ihåg...Fööör klent......Den har ingen motor nu och därav min fråga här.
    Kärran är 185 cm i spännvidd. Väger 6.5 kg utan motor/tank, men allt annat medräknat.
    Jag skulle vilja köra den med en fyrtakt för ljudets skull och ha vertikal prestanda...Alltså mer eller mindre kunna gå lodrätt rätt upp från start, men samtidigt inte göra den för tung då jag misstänker den blir svårflugen och framförallt svår att landa med....
    Har en budget för motor på runt 3000....Några förslag? Vill gärna ha en motor man kan lita på så inte värsta kinesskräpet, tack!

    Kanske en Saito FA-150H 25 cc??? Räcker den? Ligger runt 3400 pix
    Byta/köpa? Hör av dig!
    Pistonpowered:
    112” 3W Mustang, DLA116cc rad
    90” Fokker D7 1/4, DLE55RA m autostart
    87” TC Flybaby, ASP 160 twin
    67” Bucker Jungmeister, Saito 125 4takt
    60” Fokker D7 m Saito 82B 4takt
    El drift: F3A sebart Wind Pro
    Sändare: Futaba 18MZ, 16IZ
  • wesse
    • maj 2007
    • 5864

    #2
    [ame="http://www.youtube.com/watch?v=gz6zXXoEpGY"]YouTube - The best rc-engine ever[/ame]

    Kommentar

    • MagnusStrömqvist
      • dec 2006
      • 400

      #3
      Hehe....Den hade räckt Wesse!!!! : ) Lät ilsket stark den snurran....
      Byta/köpa? Hör av dig!
      Pistonpowered:
      112” 3W Mustang, DLA116cc rad
      90” Fokker D7 1/4, DLE55RA m autostart
      87” TC Flybaby, ASP 160 twin
      67” Bucker Jungmeister, Saito 125 4takt
      60” Fokker D7 m Saito 82B 4takt
      El drift: F3A sebart Wind Pro
      Sändare: Futaba 18MZ, 16IZ

      Kommentar

      • RG
        • jan 2008
        • 63

        #4
        OS 160 FX i och för sig en 2 takt, men lätt med bra klös.

        Kommentar

        • taygher
          • jun 2006
          • 735

          #5
          Jag har en KMP Spitfire som väger 6,5kg med motor etc. (men utan bränsle) och den har en Saito 125:a i nosen. Den flyger bra men jag är inte nöjd med prestandan. Skall byta till Saito 180 för att få ordning på detta.

          Tittar Du på Saito 150 kan Du nog lika gärna lägga på en 500-lapp eftersom 180:an inte väger mer men ger mer drag. Osäker på om det räcker till vertikalprestanda ändå på en maskin som väger 7,5 kg men Du borde kunna göra rejäla stigningar i alla fall. Alternativet annars är ju den ännu starkare 220:an, men då sticker ju prislappen iväg i vanlig ordning.. :roll:

          Good luck!

          Kommentar

          • MagnusStrömqvist
            • dec 2006
            • 400

            #6
            Tack för det...Ja den var likvärdig så det var värdefulla tips
            Byta/köpa? Hör av dig!
            Pistonpowered:
            112” 3W Mustang, DLA116cc rad
            90” Fokker D7 1/4, DLE55RA m autostart
            87” TC Flybaby, ASP 160 twin
            67” Bucker Jungmeister, Saito 125 4takt
            60” Fokker D7 m Saito 82B 4takt
            El drift: F3A sebart Wind Pro
            Sändare: Futaba 18MZ, 16IZ

            Kommentar

            • LAB
              • dec 2007
              • 634

              #7
              Hej du har även Os 200 som alternativ,jag har själv en sådan som jag hade tänkt till min Stuka men ev kommer att hamna i en kmp me 109.
              Lasse

              Kommentar

              • MagnusStrömqvist
                • dec 2006
                • 400

                #8
                Om man jämför OS200 med Saiton 180 då? Fördelar och nackdelar?
                Byta/köpa? Hör av dig!
                Pistonpowered:
                112” 3W Mustang, DLA116cc rad
                90” Fokker D7 1/4, DLE55RA m autostart
                87” TC Flybaby, ASP 160 twin
                67” Bucker Jungmeister, Saito 125 4takt
                60” Fokker D7 m Saito 82B 4takt
                El drift: F3A sebart Wind Pro
                Sändare: Futaba 18MZ, 16IZ

                Kommentar

                • LAB
                  • dec 2007
                  • 634

                  #9
                  Hej jag tror att dom är likvärdiga jag har ej kollat data än men har för mej att Os är lite vridstarkare men det är nog som att välja Volvo eller Saab,en smaksak.
                  Lasse

                  Kommentar

                  • Ompa
                    • aug 2006
                    • 2961

                    #10
                    Tänker personligen stoppa in en OS 200 i min KMP/ESM FW190. Skala 1:6 ungefär samma mått som din BF109a Magnus. Både räcker och blir över skulle jag tro men hellre lite mer pulver än för lite.
                    OS vs Saito? Mer en smaksak skulle jag tro, som LAB skrev är det som att välja mellan en Saab eller Volvo. Har både haft OS och Saito och varit mycket nöjd med bägge.
                    Modellflyg
                    En Stört-skön hobby
                    :crazy_pilot:
                    //Tomas//

                    Kommentar

                    • Palleman
                      • nov 2007
                      • 353

                      #11
                      Kan du tänka dig en 2-takt så ska du kika på Enya 180

                      Eller varför inte en Moki 360 Då har du iaf verikalprestanda och mkt mer än så, men priset skenar

                      Men som 4-takt så rekommenderar jag nog en Enya 155-4C Den räcker också länge. Den har t.o.m. samma vikt som en 120 4-takt 8)
                      Mvh Palleman

                      Kommentar

                      Arbetssätt...