Stor spinner=Större/längre propeller?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MagnusStrömqvist
    • dec 2006
    • 400

    #1

    Stor spinner=Större/längre propeller?

    Har precis införskaffat en Mustang 1.60 m i spännvidd och med en riktigt fläskig alu spinner på en ca 85 mm. Har en OS70 surpassII som skall dra runt en 13x7 tänkte jag. (rekommenderad stl enligt OS engines manual)
    Rent teoretiskt så undrar jag om man kan ta en ännu större propeller? Ca 2-2,5 cm av varje blad (Alltså där stigningen börjar) försvinner ju bakom spinnern och belastar inte motorn. Jag tappar dragkraft! Speciellt om man jämför med en kärra utan spinner med "driv" på fulla längden av bladen...
    Resonerar jag rätt här? Eller skall jag hålla mig till rekommenderad storlek på propellern?
    Byta/köpa? Hör av dig!
    Pistonpowered:
    112” 3W Mustang, DLA116cc rad
    90” Fokker D7 1/4, DLE55RA m autostart
    87” TC Flybaby, ASP 160 twin
    67” Bucker Jungmeister, Saito 125 4takt
    60” Fokker D7 m Saito 82B 4takt
    El drift: F3A sebart Wind Pro
    Sändare: Futaba 18MZ, 16IZ
  • Nyroth
    • maj 2006
    • 721

    #2
    Hej Magnus,
    Ditt resonemang är inte korrekt.
    Den effektiva delen av en propeller är bara de yttersta 20-30% av bladet.
    Så att du sätter en stor spinne rpå den är inget som förstör effektiviteten. Det kan tvärtom vara en hjälp då du forcerar luft ifrån centrum och utemot spetsarna med spinnern.

    Om din mustang är lätt (under 2.5 kg-ovanligt för WWII kärror) så kan det funka med 13x7. jag skulle dock ha satsat på en 13x6 för att undvika överbelastning och värme problem.

    Hej hopp.
    Nyroth

    Kommentar

    • jaka
      • maj 2007
      • 1483

      #3
      Hej!
      Mustang 1.60cm spv.Räcker .70:an till. För mig låter 1.60cm spv mer som en .91 modell.

      Kommentar

      • kenneth67
        • jun 2007
        • 2545

        #4
        aircpros musse i 90 size har dessa data
        Spännvidd: 1.730mm
        Längd: 1.550mm
        Vikt: 3.9 - 4.1 kg
        Radio: 5 - 6 kan. 6 - 7 servo
        Motor: 90 - 108. 2-takt eller 120 - 140. 4-takt

        så os 70 är nog lite i klenaste laget låter det som ...

        Kommentar

        • Tobbe O
          • maj 2006
          • 1431

          #5
          Det blir nog att peta in minst en YS 63 då

          Kommentar

          • RG
            • jan 2008
            • 63

            #6
            Annars har ju saito en som e lite vassare än YS 63an
            [ame="http://ca.youtube.com/watch?v=mpBVCdbMq3g&feature=related"]YouTube - SAITO Steam engine[/ame]

            Kommentar

            Arbetssätt...