Min thunder tiger GP25 startar inte. Kolla på filmen.

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jaka
    • maj 2007
    • 1490

Hej!
    Glödsoppa håller hur länge som heslt om den bara förvarars rätt.
    Jag har soppa som stått i mer än 20 år utan att förstöras ellelr bli sämre på något sätt.Förvarar bränslet i uppvärmt garge.
    Nitro förstörs inte med tiden!
    Metanol däremot drar åt sig vatten och man bör därför ha soppan stående i slutna kärl (plastdunkar går bra).

Nu till vad du gör för fel:
    Du försöker starta innomhus! Hekt förkastligt ! En jälka massa rök och oljestänk! Plus giftig gas! Motorer ska köras utomhus!

Du har en tredje slang framtil som verkar vara öppen! Stäng den med en 3mm skruv annars gå ju avgastrycket ut den vägen!

Starta alltid med förgasaröppningen öppen ca 1,5-2mm!

Dra fast stiftet hårt! Det jag ser på bilden verkar inte vara tillräckligt!

Använd en riktig propeller och inte den där sladdriga plastsaken. APC eller RAM 9x5 eller 9x6 ska du ha. Även 10x4 kan gå bra.

vad gör du!!! Sätter bara på spinnnerkonen och försöker starta!!? Holy cow!! Du måste dra fast spinnern!!! Annars lossar ju den och kommer farande när/om motorn startar.
    Använd inte billiga plastspinners!!! Spinnermutter i aluminium rekommenderas. Annars är Tru Turn aluminiumspinner bra.

Soppan börvara(ska vara) 5-10% nitro ,15-20% olja och resten metanol. Om du inte blandar själv så köp fördigblandad i hobbybaffär.

När jag ser att du försöker starta motorn så gör du helt rätt, du flippar proppen ...men! Du kan inte räkna med att motorn ska starta så lätt...du måste hålla på ett tag. Speciellt när du är nybörjare så tar det ett tag innan man lär sig rätta snärten. En elstarter underlättar! Men för guds skull sätt fast den där spinnerkonen...det är inte underligt att propellern lossar när spinnerkonen bara vilar mot propellern(vilket den aldrig får göra). Spinnerkonen får endast vila mot bakplattan!!

Kommentar

• plutoorjan
      • feb 2007
      • 127

hmm...

" -Satte i glödstiftet, satt förgasaren på full efekt och pumpade in bensin i motorn motsols för att sedan sätta förgasaren på tomgång, pluggade dessutom igen tankintaget med en skruv. "

Är detta något som jag har missat eller finns det något nytt att lära sig?
      Varför drar han runt motorn MOTurs när han "primar/chockar" den?
      Jag har alltid hållt för insuget och vridit runt ett par varv MEDurs...

Stäng nålen helt.
      Ta bort stiftet och kör ur motorn med startern och med trotteln fullt öppen.
      Sätt tillbaka stiftet.
      Håll för insuget och vrid proppen medurs ett par varv för "primening"
      Koppla på glöden och vänta typ 5 sekunder.
      slå runt proppen medurs.
      Nu ska den starta..

Mvh Örjan.

Kommentar

• Brauer
        • jun 2006
        • 316

Vilket håll går propellern åt normalt sett när motorn suger soppa? Moturs!

Sen behöver du inte röra nålen för att rensa den på metanol. Det är bara att göra världen krångligare och be om nya problem (läs ställa tillbaka nålen rätt). Ställ trotteln till tomgång (alternativt stäng helt genom att för hand vrida servot när strömen är av till mottagaren), ta ur stift och kör med startern. Går att hålla motorn upp och ner och snärta till propellern för hand också.
        Det lilla som kommer genom förgasaren när du rensar cylindern kan man bortse ifrån.

Sen finns det säkert lika många sätt att starta en motor på som det finns flygare. Men gör det inte krångligare än vad det är

Min TT46 är hur go som helst. Tanka, choka ett par varv genom att hålla för avgasröret, på med glöd och flippa proppen baklänges genom att "knäppa med fingrarna" på spinnern. Voilá!

Kommentar

Arbetssätt...