VIbrationsdämpande motorfästen

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Phastey

• feb 2016
    • 280

VIbrationsdämpande motorfästen

Sitter och grubblar över motorfäste till en blivande modell. Tänkte höra med er hur ni resonerar kring vibrationsdämpande fästen för större motorer? >20cc.

Själv har jag inte använt många sådana. Varken till 50cc bensin eller metanolmodeller. Nu sitter jag i valet och kvalet att införskaffa ett sådant till en äldre Goldberg SU26 som jag håller på att bygga. Det ska sitta en YS140DZ i den. Enligt instruktionerna är det ett vanligt motorfäste som ska användas och rekommenderade motorn är en YS120. Jag har en YS120 i en Saphir där det sitter ett dämpat MK-fäste, men enbart pga. att modellen var en ARF och förberett för ett sådan fäste. Hade det inte varit för det hade jag sannolikt inte köpt ett så dyrt motorfäste. Jag flyger tyvärr inte så ofta som jag önskar, men under de åren jag har hållit på har jag varit med om ett enda servohaveri. Använder i princip uteslutande servon från Hitec/Futaba/JR.

Läser man på nätet om just YS140 så skakar den en del, som stora fyrtaktare kan göra. Men jag har aldrig upplevt några andra bekymmer med att det vibrerar. Jag kan förstå att sköra, lätta modeller kan ta stryk av vibrationerna, likaså servon och länkage, men i det här fallet handlar det om en ganska rejäl "old-school" modell med kroppen byggd helt i lättplywood. Tanken är att använda ett helt vanligt motorfäste av plast, som också passar bra mot kroppen.

Hur resonerar ni? Man blir lite småsnål när ett Hyde-fäste kostar mer än vad jag betalat för både motorn och modellen...
  • turbin

• jun 2016
    • 379

Hej, jag använder inte såna motorfästen på fyrtaktarna Saito 180, Fg33r3. Os 320 Pegasus. Dom är skruvad direkt i brandväggen och visst skakar det lite framför allt i stabben och skevarna. Försöker att minimera glappet i linkaget mellan servon och roder och balanserar proppen och spinnern noga.
    Använder både aluminium och nylon motorbockar. Skruvar fast servorna med tillhörande skruvar och gummibussningar och mycket skumgummi runt mottagaren samt tanken. Allt för att inte vibbarna ska ställa till det.
    Mvh Matti

Kommentar

• Lars 41an

• apr 2014
      • 714

Hej Phastey!
      Vet inte vad ett Hyde-fäste kostar men du måste ha gjort en bra affär när du köpte SU26'an och den bästa stora 4-taktaren som finns för metanol. Värda att vårda!

Jag har använt Dubro vibrationsdämpande motorfästen till mina YS91FZ i 10 års tid och är mycket nöjd med dem. Ingen fladdrande stabbe vilket jag har sett på modeller med stora fyrtaktare. Provkörde en YS140 en gång och den vibrerade HÅRRRT . Därför avstod jag från att köpa den...

Dubro 688 finns för 623 NOK hos Elefun.

Den finns hos Lindinger för 61 Euro:
      https://www.lindinger.at/de/Flugzeug...20-30CCM/19014
      Motorfästet väger 198 gram enligt Dubro men det är värt både vikten och priset.

Lars

Kommentar

• Phastey

• feb 2016
        • 280

Tack för era insikter!

ett Hyde-fäste kostar ca 2000kr exkl frakt från USA vilket inte känns aktuellt. Du-bro fästena känns mer intressanta i så fall.

jag har kört motorn i bänk och märkte också att den skakar en hel del på låga varv, trots bra balans i propeller och aluspinner. Jag tänker att jag ändå testar med motorn stumt så får vi se. Sedvanlig omsorg med servon, mottagare etc. också såklart. Eventuellt byter jag motorfäste om det blir för mycket vibrationer.

Kommentar

• Kawa

• sep 2015
          • 67

Hej,jag har en saito 120 i en modell och den har jag dragit stumt i brandväggen bara med en gummipackn mellan fästet och väggen typ c:a 3mm tjock,
          det hjälper lite dämpn.

Kommentar

• BJS
            • mar 2018
            • 650

De servon som lider mest, är de som sitter monterade ut i vingarna, för motorns tändningsimpulser, men inte i obalansen. Skulle man montera motvikter på skevrodren nära servoarmarna så skulle effekten bli långt svagare, och man skulle dessutom slippa farligt roderfladder som under vissa omständigheter kan slita av ett skevroder helt. (om det går lite fort, typ 100..120 km/h till ex.).

Det har jag varit utsatt för, men kunde landa säkert med de andra skevrodren på den andra sidan. De lossnade låg på åkern.

Även om man inte får roderfladder och det fungerar bra en tid, så gnuggar de vridande vibrationerna sönder återgångspotentiometern i servots mittläge, vilket kan leda till okontrollerade spasmer och haveri.

Centralt i flygkroppen är problemet långt mindre med höjdrodren och sidrodret, med deras betydligt lägre tröghetsmoment.

Förtydligande: Betydligt lägre tröghetsmoment i den encylindriga motorns tändningsimpulser monterad i nosen.
            Kastanjetter fungerar förvisso genom deras tröghet, men vore de balanserade med motvikter, så skulle de inte låta så bra när man skakar dem.
            Senast redigerad av BJS; 2025-04-22, 12:40.

Kommentar

• BJS
              • mar 2018
              • 650

Du-Bro motorfästen har jag provat, och de fungerar bra, men inte perfekt.

Kommentar

• AM
                Debattglad entusiast

• maj 2006
                • 3464

Tänk även på att tomgången kan bli lidande på ett mjukt motorfäste. Jag monterar alla mina motorer stumt i brandskottet. Metalldrev i skevservona.
                Jag såg en tysk kompis som hade en avancerad upphängning med fjädrar och stötdämpare. Verkar fungera fint. Men varför lägga pengar på något som endast tillför något litet.
                Klicka på bilden för större version

Namn: Motorfäste-RC.jpg
Visningar: 171
Storlek: 175,5 KB
ID: 607639
                Dessa kan säkert köpas på Biltema mycket billigare.
                Ove (AM) Nielsen

Kommentar

• Phastey

• feb 2016
                  • 280

Just det, såna där har jag sett. De kanske finns med längre gängor som man kan montera motorfästet direkt i?

Det blir stumt montage för min del. Jag flög totalt en gång (!) under förra året och i år blir det inte mer, så om modellen håller i 10 flygningar så hinner den bli 10 år, förutsatt att jag flyger med samma modell varje gång

Kommentar

• BJS
                    • mar 2018
                    • 650

Ursprungligen postat av AM
                    Tänk även på att tomgången kan bli lidande på ett mjukt motorfäste. Jag monterar alla mina motorer stumt i brandskottet. Metalldrev i skevservona.
                    Jag såg en tysk kompis som hade en avancerad upphängning med fjädrar och stötdämpare. Verkar fungera fint. Men varför lägga pengar på något som endast tillför något litet.
                    Klicka på bilden för större version

Namn: Motorfäste-RC.jpg
Visningar: 171
Storlek: 175,5 KB
ID: 607639
                    Dessa kan säkert köpas på Biltema mycket billigare.
                    Jag trodde också att en växellåda av metall var det bästa för att tåla vibrationer, men icke. Den glappade upp fortare än en växellåda av nylon eller andra konstmaterial, låt vara att den knäcks inte så lätt av hårda belastningar.

Kommentar

• BJS
                      • mar 2018
                      • 650

Att balansera propellern och spinnern är bra, men är som att sila mygg och svälja kameler på en encylindrig fyrtaktare med sina kraftfulla tändningsimpulser.

Kommentar

• Danne1700

• okt 2017
                        • 506

En encylindrig motor är omöjlig att helt massbalansera och de ojämna kraftpulserna gör inte saken bättre. Köp en elmotor! :-)

Kommentar

• BJS
                          • mar 2018
                          • 650

Ursprungligen postat av Danne1700
                          En encylindrig motor är omöjlig att helt massbalansera och de ojämna kraftpulserna gör inte saken bättre. Köp en elmotor! :-)
                          Tändningsimpulserna är inte alls särskilt ojämna jämfört med tvåtaktare , men hårdare och mer förstörande på servon. Det kan dock motverkas ganska bra med dämpande motorfästen såsom t.ex Du-Bro.

Vanliga vibrations dämpare som på bilden ovan, förhindrar ej att motorn ruskar som fan på sina fästen baktill, har den ej liknande fästen framtill.

Fördelen med bränsledrivna motorer är att man kan stå dagen lång och öva konstflygning, start och landning.

Övning ger färdighet. Man kan ta en paus ibland, dricka lite läsk och grilla en korv.

Kommentar

• BJS
                            • mar 2018
                            • 650

Om vibrationsdämpning.

Min Yanmar båtmotor stod på fyra stycken mycket mjuka gummitassar fäst i skrovet, skakade som en aladåb, men kraftöverföringen till skrovet skedde med en drivaxel med dubbel kulknut och ett gummiupphängt trycklager hårt fäst i skrovet med ett spant av 12mm ganska hårt stål. Mycket svårt att skära eller borra i. Jag skar ut biten från en I-balk som jag köpte billigt på skroten. Sandblästrade den helt ren och laminerade fast i det rengjorda och slipade skrovet med många lager av polyester och glasfiber. Tyst som i kyrkan, när prästen läste Evangeliet
                            Senast redigerad av BJS; 2025-07-11, 19:30.

Kommentar

• BJS
                              • mar 2018
                              • 650

Nu fick jag återigen visa min skicklighet om att såga av en rostfri 30 mm. propelleraxel nästan helt perfekt vinklerätt med endast en enkel bågfil som verktyg, något som min tekniklärare var hänförd över när han satte mig på en sådan uppgift, när jag var lite busig och alla mina andra uppgifter var utförda.

Jag fick stå och såga i ett rum bakom mina kamrater, men han gillade arbetet mycket
                              Senast redigerad av BJS; 2025-07-11, 20:12.

Kommentar

Arbetssätt...