Bränslepump..?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ahkka
    • feb 2024
    • 7

    #1

    Bränslepump..?

    Funderar på att byta ut min handvevade bränslepump till en elektrisk dito. Har en pump för vindrutespolning liggande och funderar på om man skulle kunna använda den..? Eller måste man köpa en pump avsedd för just bränsle? Tänker mest ur ett brandriskperspektiv.
  • Ahkka
    • feb 2024
    • 7

    #2
    Och bränslet som ska pumpas är 80/20 metanol/olja.

    Kommentar

    • turbin

      • jun 2016
      • 379

      #3
      Ursprungligen postat av Ahkka
      Funderar på att byta ut min handvevade bränslepump till en elektrisk dito. Har en pump för vindrutespolning liggande och funderar på om man skulle kunna använda den..? Eller måste man köpa en pump avsedd för just bränsle? Tänker mest ur ett brandriskperspektiv.
      Har kört med en spolarpump från Volvo 240. Den har fungerat nu i 30 år och fungerar at köra åt båda hållen, sug eller tryck. Brandrisk nej, och finns på närmaste bilskrot. Har kört både metanol och bensin med den. Se bara till att ha slangar som pallar metanol och eventuellt bensin
      Montera även en vridpott så kan du reglera pump/sug kapaciteten noggrant.
      /Matti

      Kommentar

      • turbin

        • jun 2016
        • 379

        #4
        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0398.png
Visningar: 19
Storlek: 444,8 KB
ID: 608685 Så ser min ut

        Kommentar

        • Kawa

          • sep 2015
          • 67

          #5
          Finns spolarpump hos biltema,

          Kommentar

          • Bosse Jansson
            • jan 2023
            • 122

            #6
            Här är ett nostalgibidrag :
            På "tiden det begav sig" använde jag en bränslepump, som ursprungligen tjänat som spolarpump i en Renault 4L "Laban" av 1964 års modell...
            Innan ni skrattar vill jag tillägga att denna pump var helt av metall och tålde precis allt...!

            Kommentar

            Arbetssätt...