Retro Pylon F3D

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Phastey

• feb 2016
    • 276

Retro Pylon F3D

Jag har kommit över en byggsats till en (enligt mig) mycket snygg, äldre pylonmodell som heter "Kaze Killer". Det är en glasfiberkropp med cellplastvingar. Jag är ingen nybörjare på modellflyg men jag är nybörjare på dessa pylonmodeller. Snabba, mindre elmodeller i kolfiber samt F5B har jag sedan tidigare och jag tycker de är riktigt roliga att flyga med.

Min fråga är vad sällskapet säger om dessa äldre "F1" maskiner? Går de att "trivselflyga" med i rimliga (men höga) farter eller kan de bara svänga vänster i 200km/h? Som ung byggde jag ett ryggskott som flög riktigt uselt men jag misstänker att byggde dåligt. Därför tappade jag suget då.

Jag tänkte montera en halvvass elsetup på kanske 6S eller en 40-metanol om jag får tag i något roligt.
    Klicka på bilden för större version

Namn: KK.jpg
Visningar: 24
Storlek: 49,9 KB
ID: 609116
    Bildkälla: https://www.nmpra.net/HOF/Brogdon.htm
  • Lars 41an

• apr 2014
    • 713

Fin modell !
    Pylonkärror brukar vara bra flygare. Man behöver inte flyga fort med dem, bara lite högre landnings fart än en vanlig 40-modell. Hur stor spännvidd samt korda vid vingroten och vingspetsarna har din Kaze Killer?
    Vi tävlade med eldrivna EF-1 modeller för 10-14 år sen. Mindre än F3d och vi flög tillsammans med Q-500. Effekt 700 W, vikt 1700g och fart 170 km/h.
    Effektfaktor 700/1,7 = 412 W/kg. F3d flyger med 800 W/kg och då går det 350 km/h på rakorna. HUVVA...
    Lycka till / Lars

Kommentar

• Phastey

• feb 2016
      • 276

Det låter lovande! Motor och ESC inhandlat nu. Det blir en 6s-setup med 9x9 propeller. Borde fungera bra. Blir det för tungt kanske jag testar med 4s och lite större propeller. Kan kolla ritningen för mått ikväll

Kommentar

• jaka
        • maj 2007
        • 1458