Retro Pylon F3D

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Phastey

• feb 2016
    • 276

Retro Pylon F3D

Jag har kommit över en byggsats till en (enligt mig) mycket snygg, äldre pylonmodell som heter "Kaze Killer". Det är en glasfiberkropp med cellplastvingar. Jag är ingen nybörjare på modellflyg men jag är nybörjare på dessa pylonmodeller. Snabba, mindre elmodeller i kolfiber samt F5B har jag sedan tidigare och jag tycker de är riktigt roliga att flyga med.

Min fråga är vad sällskapet säger om dessa äldre "F1" maskiner? Går de att "trivselflyga" med i rimliga (men höga) farter eller kan de bara svänga vänster i 200km/h? Som ung byggde jag ett ryggskott som flög riktigt uselt men jag misstänker att byggde dåligt. Därför tappade jag suget då.

Jag tänkte montera en halvvass elsetup på kanske 6S eller en 40-metanol om jag får tag i något roligt.
    Klicka på bilden för större version

Namn: KK.jpg
Visningar: 24
Storlek: 49,9 KB
ID: 609116
    Bildkälla: https://www.nmpra.net/HOF/Brogdon.htm
  • Lars 41an

• apr 2014
    • 713

Fin modell !
    Pylonkärror brukar vara bra flygare. Man behöver inte flyga fort med dem, bara lite högre landnings fart än en vanlig 40-modell. Hur stor spännvidd samt korda vid vingroten och vingspetsarna har din Kaze Killer?
    Vi tävlade med eldrivna EF-1 modeller för 10-14 år sen. Mindre än F3d och vi flög tillsammans med Q-500. Effekt 700 W, vikt 1700g och fart 170 km/h.
    Effektfaktor 700/1,7 = 412 W/kg. F3d flyger med 800 W/kg och då går det 350 km/h på rakorna. HUVVA...
    Lycka till / Lars

Kommentar

• Phastey

• feb 2016
      • 276

Det låter lovande! Motor och ESC inhandlat nu. Det blir en 6s-setup med 9x9 propeller. Borde fungera bra. Blir det för tungt kanske jag testar med 4s och lite större propeller. Kan kolla ritningen för mått ikväll

Kommentar

• jaka
        • maj 2007
        • 1458

Har för mig att Kazi Killer vann VM i pylonracing 1991. Dub Jett tror jag vann! Sätt i en 6,5cc motor i stället för en tråkig elmotor!!! Jag har minipipor (MVVS) om du behöver såna.

Kommentar

• Phastey

• feb 2016
          • 276

Klicka på bilden för större version  Namn: IMG_3629.jpg Visningar: 0 Storlek: 223,6 KB ID: 609126 Klicka på bilden för större version  Namn: IMG_3628.jpg Visningar: 0 Storlek: 269,5 KB ID: 609125
          Kul! Får se om det blir metanol eller inte. Den är förberedd med en snygg tunnel för pipa, men det lutar ändå åt det tråkiga alternativet

vingens korda vid roten är ca 30cm och vid spetsen avsmalnande, ca 7cm. Spännvidden är ca 148cm.

En annan (dum?) fråga - kan man skippa sidoroder med gott samvete? Moderna racers har ju ofta v-stabbe, mixar de in sidoroder eller hoppar man över det nuförtiden?

Kommentar

• Lars 41an

• apr 2014
            • 713

Hej Janne och Phastey!
            Är kordan vid vingspetsen verkligen bara 7 cm inkl. skevroder?
            Jag vill minnas att F3d skall ha 32 dm2(Janne?) vingyta. Spetskordan blir i så fall 12 cm. Vingkorda under 10 cm ger obetydlig lyftkraft vid landningsfart.
            / Lars

Kommentar

• Phastey

• feb 2016
              • 276

Klicka på bilden för större version  Namn: IMG_3630.jpg Visningar: 0 Storlek: 258,0 KB ID: 609130 Klicka på bilden för större version  Namn: IMG_3632.jpg Visningar: 0 Storlek: 226,1 KB ID: 609129 Kanske mätte lite slarvigt, säg 8cm då? Se bilder. Skevrodret är ganska kort, endast ca 30cm och sitter mer mittåt vingens bakkant. Det står inget om plankning av vingarna på ritningen men det tar jag för givet innan glasningen. 1mm eller 1,5mm?

Kommentar

• Lars 41an

• apr 2014
                • 713

1,5 mm balsa eller 0,9 mm abachi.

Kommentar

• jaka
                  • maj 2007
                  • 1458

1,5mm balsa till plankning!
                  Sidroder tycker jag du ska ha. Visst kan man flyga utan sidroder för du svänger ju "bara " med skev och höjd men sidroder är bra att ha i starten. Sen räcker det med 2-3mm vingbalk i plywood eller en laminerad balk där mittdelen är ca 50-75 cm lång (1,5mm plywood )och den andra ca 125cm lång (1,5mm plywood ), hoplimmade.

Kommentar

• jaka
                    • maj 2007
                    • 1458

Har för mig att Claes Meijer i Motala gjorde en avgjutning på original byggsatsen, så det du har är nog den.

Kommentar

Arbetssätt...