Olja på macken?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pete
    • jun 2006
    • 56

    #1

    Olja på macken?

    Finns det någon olja man kan köpa på statoil eller preem som man kan blanda i metanol för att flyga lite?

    //Pete
  • bokis
    • maj 2006
    • 5041

    #2
    Ja och nej...Ja att du kan köpa SAE 50 (castrol eller dyl) o sen beundra doft o få nostalgiska känslor att så här var det det luktade förr med tillhörande gegg,kladd o motorslitage...
    Frågan jag ställer mig är varför,letar du efter ett billigare alternativ till Aerosave,klotz eller några andra modernare syntetoljor eller har du svårt att få tag på det?
    Ricnoljan är i alla fall inget som jag tänker rekomomendera att du använder o det är det som kan finnas på macken..
    Ska man spara pengar på bränsle så är bensinmotor det bästa alternativet i mina ögon...
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

    Kommentar

    • Pete
      • jun 2006
      • 56

      #3
      nä, de e bara det att jag ville flyga ida och min vanliga metanol är nästan slut, men jag väntar till imorron och köper ny

      Kommentar

      • bokis
        • maj 2006
        • 5041

        #4
        Ahhhh...
        // Bokis

        ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
        (nu även med biskvier!)

        Kommentar

        • AM
          Debattglad entusiast

          • maj 2006
          • 3464

          #5
          Du kan använda Shell Racing M - tror jag den heter. En fullsyntet tävlingsolja för tvåtaktare. Men den brukar kosta ca 150 kr/lit om du får tag på den. Den innehåller dessutom lite medel du inte behöver i en metanolmotor, så modellmotorsyntetolja (långt ord va?) är nog bättre.

          Mvh
          Ove
          Ove (AM) Nielsen

          Kommentar

          • EPG
            • jul 2006
            • 325

            #6
            Är inte Shells Advance Racing M en olja som innehåller både syntet och ricin?
            Lite som Castrols M.S.S.R gjorde när den fortfarande fanns.

            Kommentar

            • AM
              Debattglad entusiast

              • maj 2006
              • 3464

              #7
              Jo det kan stämma med Advanced Racing M. Men jag tror att den oljan jag tänker på hette Shell Advanced Racing X och var en helsyntetolja. Bosse Gårdstad testade den.

              Mvh
              Ove
              Ove (AM) Nielsen

              Kommentar

              • jantan
                • maj 2008
                • 4

                #8
                För den intresserade, Shell Advance Racing M finns här

                http://www.lasersvets.se/kartshop/pr...?id_product=39

                /j

                Kommentar

                • Pumpe
                  • okt 2011
                  • 341

                  #9
                  Shell Advance Racing X tillverkas tydligen inte längre.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...