Enya 3 i 4T motor?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Patrik J
    • aug 2008
    • 71

    #1

    Enya 3 i 4T motor?

    Mitt OsF stift tackade för sig, har bara Enya 3 stift att tillgå.
    Motorn funkar, men är det rekomenderat att köra på dessa i 4T motor?

    Jag kör med Rapicon bränsle med mellan 15-20% Nitro.

    Någon som provat?
  • jaka
    • maj 2007
    • 1484

    #2
    Hej!
    Jag vet att Enya själva rekommenderade Enya 3 stift is sina fyrtaktare.
    Men att det skulle funka i andra ...Nej!

    Kommentar

    • Patrik J
      • aug 2008
      • 71

      #3
      Känner du till orsaken till varför det inte skulle fungera till andra?

      Kommentar

      • kenneth67
        • jun 2007
        • 2545

        #4
        Ursprungligen postat av jaka
        Hej!
        Jag vet att Enya själva rekommenderade Enya 3 stift is sina fyrtaktare.
        Men att det skulle funka i andra ...Nej!
        enya rekomenderar inte enya 3 jaka det SKALL vara enya 3 i deras motorer os f samt liknande tar i kolven på enyas motorer ... enya 3 är enyas egna fyrtakts stift och är således ett stift avsett för fyrtaktare

        själv kör jag enya 3 i mina 4 taktare förutom ys enya 3 är ett varmt stift
        som dessutom består i ren iridium tråd andra stift har bara en tunn hinna av iridium det är iridium som reagerar med förbränningen och gör att tråden glöder ...

        min PERSONLIGA erfarenhet är att enya 3 funkar upperligt i de fyrtaktare jag har haft och har

        så testa du ... dessutom är det billigare än os f samt hållbarare då det inte slits på samma sätt ... dvs stiftet e inte slut förrens tråden är borta!

        Kommentar

        • Fredrik Lundberg
          • dec 2007
          • 29

          #5
          Men Kenneth!!! Av tio flygningar med dina motorer så får du ju nödlanda nio av gångerna..
          Ha ha den var för TEIP biten i plastmuggen..
          Syns på fältet..

          /Fredde

          Kommentar

          • kenneth67
            • jun 2007
            • 2545

            #6
            Ursprungligen postat av Fredrik Lundberg
            Men Kenneth!!! Av tio flygningar med dina motorer så får du ju nödlanda nio av gångerna..
            Ha ha den var för TEIP biten i plastmuggen..
            Syns på fältet..

            /Fredde
            helt korrekt fredde av de fyrtakt jag kört med enya 3 stift har jag fått stopp på en som varit tvungen att nöd landa ... och det var den i swallow f3a kärran och i den satt det en mycket väl inkörd os 90 som var os första fyrtaktare i den storleken
            och det var för att den motorn gav upp helt och skar ihop pga av varm gång i slitna slutkörda lager ! ...

            och att jag ideligen får nödlanda med motor bortfall på mina ys maskiner e ju helt enkelt för att jag alltid kör soppa torsk på dom ..
            Senast redigerad av kenneth67; 2009-07-13, 22:16. Anledning: ja du

            Kommentar

            • jaka
              • maj 2007
              • 1484

              #7
              Hej!
              Har prövat med Enya 3 i en OS fyrtakare och det funkade inte!
              Att Enya:s fyrtaktare inte skulle kunna köras på OS F för att stiften skulle ta i kolven kan inte stämma!

              Kommentar

              • kenneth67
                • jun 2007
                • 2545

                #8
                det är vad som står på enyas återförsäljares sida att os f inte får användas pga av att det finns risk att det tar i kolven ... men visst köp en enya 53 jaka å kör den med os f ... meddela oss sedan hur det går ! ...
                vad som däremot skiljer enya 3 mot ett os f är att enyas stift inte har den lilla förlängning som os f har vilket troligen resulterar i ngt lägre komp ... vilket kan påverka gången på andra motorer än just enyas egna .. och ngn % effekt minskning kenkse det blir av det men det är på inget sätt skadligt för motorn att köra enya 3 stift .. vilket ver ursprungs frågan om jag förstod det rätt ...
                Senast redigerad av kenneth67; 2009-07-13, 22:14.

                Kommentar

                • Patrik J
                  • aug 2008
                  • 71

                  #9
                  Detta verkar ju lovande, då min ASP tuffar och går fint med Enya3 stiftet så är det väl bara att forsätta tuffa vidare så länge det går...

                  Kommentar

                  • jaka
                    • maj 2007
                    • 1484

                    #10
                    Hej!
                    ...Då undrar jag...Har du prövat med OS F??? Att motorer kan fås att gå på de mest olika glödstift är sant men frågan är hur bra de går??
                    OS F stift är allmänt vedertaget det bästa glödstiftet till alla fyrtaktare.
                    Men det finns andra ex YS (Troligen samma som OS F) Mc-Coy, Fox mfl.

                    Kör man med så mycket nitro som 15-20% kan kanske funka Enya 3. har för mig att jänkarna på R/C Universe påstår att kör man 15% eller mer så ger Mc-Coy fyrtaktsstift bäst effekt.
                    Senast redigerad av jaka; 2009-07-14, 14:25.

                    Kommentar

                    • kenneth67
                      • jun 2007
                      • 2545

                      #11
                      Ursprungligen postat av Patrik J
                      Mitt OsF stift tackade för sig, har bara Enya 3 stift att tillgå.
                      Motorn funkar, men är det rekomenderat att köra på dessa i 4T motor?

                      Jag kör med Rapicon bränsle med mellan 15-20% Nitro.

                      Någon som provat?
                      läste du första inlägget jaka ???

                      funkar motorn och du är nöjd med hur den går så ser jag ingen anledning att byta stift ...
                      håll koll så du inte får varmgång etc när du nu kör med annat stift bara ! ...

                      Kommentar

                      • senmathal
                        • sep 2008
                        • 1810

                        #12
                        Hänger på en gammal tråd här...

                        Jag skulle nyligen ta mig en kvällsflygning i perfekt kvällsväder med den sista sommarvärmen. Tyvärr ville inget av mina två fyrtaktsstift hänga med mer än en nanosekund med sladdarna i 12 voltsutaget :stupido2: Blev alltså tvungen att införskaffa nytt stift och närmast till låg Hobbex i Sundsvall. Det dom hade att erbjuda var just nämnda Enya 3. Har inte provstartat än men det jag dirket tänkte när jag såg det var hur korta gängorna såg ut. Nu ska det bli spännande att se hur motornen ASP 61, går på det nya stiftet.

                        /Mats

                        Kommentar

                        • Diesel
                          • maj 2007
                          • 352

                          #13
                          bygg om den till Diesel !!! så slipper du klydda med stift hit och stift dit. ! Tanka , och kör . Enkelt och bra.!:sarcastic:

                          Kommentar

                          • Diesel
                            • maj 2007
                            • 352

                            #14
                            Ursprungligen postat av jaka
                            Hej!
                            Har prövat med Enya 3 i en OS fyrtakare och det funkade inte!
                            Att Enya:s fyrtaktare inte skulle kunna köras på OS F för att stiften skulle ta i kolven kan inte stämma!
                            Jo , det gör det. ! Köp en Enya 41-4c för exempel och tryck i en OS F stift och kör på starten.
                            Filma när du gör det och lägg upp film . Det lär nog knacka som en diesel i ett par sekunder, för att sedan gå i graven.

                            Kommentar

                            • jaka
                              • maj 2007
                              • 1484

                              #15
                              Hej!
                              Du menar att glödstiftet går så långt ner i förbränningsrummet att kolven tar i???? Eller att det spikar???
                              Det senare antagligen då inget stift mig veterligen tar i kolven.

                              Min erfarenhet är att Enya fungerar bäst med OS F stift, liksom alla andra fyrtakatare
                              Senast redigerad av jaka; 2009-09-30, 21:20.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...