två motorigt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lada008
    • sep 2006
    • 84

    #1

    två motorigt

    Hej
    Är sugen på att bygga och flyg 2 motorigt köpte en ritning på en Wellington för ett tag sedan
    eller ev en Junkers 88
    Eller måste man bygga någon typ av tvåmotorig trainer först
    Vad finns det för fallgropar ex måste motorerna hålla exakt varvtal ska man ha ett gemensamt servo för bägge throttlarna
    vilken motortyp är bäst 2t el 4t
    Finns det nån web sida som behandlar saken
    //Lars
  • bokis
    • maj 2006
    • 5041

    #2
    Tjenare!
    Kul att det finns fler som är sugna på detta med flera snurror..
    De kärror du nämner ,framförallt Ju 88:an är inget bra förstaval,för små vertikalfenor och kan trilskas om en motor stannar..Det är svårt nog på ett modellflygplan,man vill inte göra det värre genom att ta en som är knepig..
    En trainer är aldrig fel så man får lite vana med flera motorer,Ripmax Harmony som Slamsugaren har är najs!
    Personlig favorit för trevliga flygegenskaper är ESM DC3 o div. B-25,finns lite o välja på.
    Finns heller ingen "bästa motor" utan två stycken som man litar på o går bra ooavsett takter o bränsle..
    Servon har man ett till varje motor och något som underlättar oerhört är en radio som har alla sorters mixar o kurvor,det är ganska simpelt då att få dem att gå någorlunda lika,det är inte särskilt stingsligt..
    Sidor som behandlar tvåmotor? RCFLYG.SE?:thumbup:
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

    Kommentar

    • Lada008
      • sep 2006
      • 84

      #3
      Vad tror du om great planes lightning det verkar ju vara nybörjar anpassad

      Kommentar

      • Gullan

        • sep 2008
        • 28

        #4
        Lysande! En bra början o insteg.. Så det valet var riktigt bra!

        Kommentar

        • bokis
          • maj 2006
          • 5041

          #5
          ..Och ovanstående skrevs av Herr Bokis,dock så var tydligen frun inloggad!:dance3:
          // Bokis

          ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
          (nu även med biskvier!)

          Kommentar

          • Michael
            • maj 2006
            • 1742

            #6
            Ursprungligen postat av Lada008
            Hej
            Är sugen på att bygga och flyg 2 motorigt köpte en ritning på en Wellington för ett tag sedan
            eller ev en Junkers 88
            Eller måste man bygga någon typ av tvåmotorig trainer först
            Vad finns det för fallgropar ex måste motorerna hålla exakt varvtal ska man ha ett gemensamt servo för bägge throttlarna
            vilken motortyp är bäst 2t el 4t
            Finns det nån web sida som behandlar saken
            //Lars
            En tvåmotortrainer är aldrig fel. Att bygga en skalamodell av en Wellington innebär ju en ganska stor investering tidsmässigt så varför chansa. Vad gäller motorerna så beror det givetvis på skalan om metanol eller bensin ska användas. Fyrtakt eller tvåtakt är en smaksak, men på skalamaskiner föredrar de flesta fyrtakt.
            Vad gäller motorjusteringen kan man glatt strunta i att synkronisera varvtalet, det är inte speciellt viktigt. Viktigare är att motorerna går absolut säkert utan tendenser till att dö på några varvtal. Således: Ställ in varje motor för sig för absolut säker gång så får maxvarvtalet bli var det blir.
            Trotteln löser du enklast med en modern radio med en kanal och ett servo per motor. Då kan du justera varje motor för sig och när det är dags att flyga mixar du samman kanalerna till trottelspaken.

            Kommentar

            • Lada008
              • sep 2006
              • 84

              #7
              Får nog bli någon form av 2 motor trainer som kommer att ligga på bygg bordet i vinter då
              Men sen så får det nog bli en sådan http://www.cdscaledesigns.com/Englis...u-88Titel.html
              Senast redigerad av bokis; 2009-08-11, 21:19. Anledning: klickbar länk

              Kommentar

              • bem

                • apr 2009
                • 1643

                #8
                Jag tycker den här Top Flite DC3 verkar fin:



                Två OS Wankelmotorer syns på bilen och de är ju rätt fina motorer men kanske inte bästa valet och de tillverkas inte längre men går nog att få tag i på ebay och liknande. Två elmotorer kunde ju vara ett alternativ förutom två 4-taktare.

                /Bo
                Senast redigerad av bem; 2009-09-06, 20:50.

                Kommentar

                • DanneG
                  webmaster
                  RCFF - Administratör
                  • jun 2006
                  • 671

                  #9
                  OS Wankel finns och går att få tag på, vet att ÖMH har dem i lager bla sen några veckor tillbaka
                  /Daniel Gustafsson

                  Radio: JR DSX9
                  Flyger: Multiplex Acromaster, Sebart Katana(or) Hangar 9 Extra 260 27%
                  Heli: E-sky Belt CP
                  Bil: Traxxas Slash 4x4
                  Båt: Princess med Zenoah 26cc
                  01010010010000110100011001000110

                  Kommentar

                  • bokis
                    • maj 2006
                    • 5041

                    #10
                    Ursprungligen postat av bem
                    Jag tycker den här Top Flite DC3 verkar fin:



                    Två OS Wankelmotorer sysn på bilen och de är ju rätt fina motorer men kanske inte bästa valet och de tillverkas inte längre men går nog att få tag i på ebay och liknande. Två elmotorer kunde ju vara ett alternativ förutom två 4-taktare.

                    /Bo
                    Den flyger OK men är inte i närheten av ESM:s dc3:a och ja,jag har flugit bägge..På klar sista plats kommer dock numera avsomnade Royal/Marutaka DC3,utan moddar i skränkning m.m så är den intressant:fleng:..Min hänger i taket efter ett antal flygningar o där får den hänga..
                    // Bokis

                    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
                    (nu även med biskvier!)

                    Kommentar

                    • Lada008
                      • sep 2006
                      • 84

                      #11
                      DC 3 an känns lite för vanlig for mig men man får ju som sagt börja lite försiktigt ,håller på och sapar till en great planes lightning ser ut som om den skulle flyga bra
                      Nån som vet nåt om den ?

                      Kommentar

                      • bem

                        • apr 2009
                        • 1643

                        #12
                        ESM DC3 såg ju väldigt fin ut, synd bara att de inte säljer den utan dekalerna ditsatta för då hade det ju varit lättare att göra nåt unikt målningschema på den, nu far väl alla omkring med fabriksmålningen och det kanske inte är så kul om man vill vara lite unik med sin modell. Kollade på lite video på EMS DC3 och den flög ju fint.

                        /Bo

                        Kommentar

                        • DrHanke

                          • maj 2006
                          • 5250

                          #13
                          Ursprungligen postat av bem
                          ESM DC3 såg ju väldigt fin ut, synd bara att de inte säljer den utan dekalerna ditsatta för då hade det ju varit lättare att göra nåt unikt målningschema på den, nu far väl alla omkring med fabriksmålningen och det kanske inte är så kul om man vill vara lite unik med sin modell. Kollade på lite video på EMS DC3 och den flög ju fint.

                          /Bo
                          Den finns ju i military green också vilket är klart enklare att slipa bort och ha som grund för sitt eget schema
                          //DrHanke

                          *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

                          Kommentar

                          • ivve
                            • nov 2006
                            • 736

                            #14
                            Ursprungligen postat av Lada008
                            Får nog bli någon form av 2 motor trainer som kommer att ligga på bygg bordet i vinter då
                            Men sen så får det nog bli en sådan http://www.cdscaledesigns.com/Englis...u-88Titel.html
                            Ett varningens ord bara !
                            Tänk dig för väldigt noga för innan du beställer något från CD-scaledesigns.

                            Kommentar

                            • Lada008
                              • sep 2006
                              • 84

                              #15
                              Varför ?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...