start(er)problem RCV

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ture.turist
    • sep 2006
    • 39

    #1

    start(er)problem RCV

    Står i begrepp att aktivera min RCV-90 motor. Har växellåda som bekant och är väl lite speciell om man tänker använda en starter. Skaffade helikopter"starter" som givetvis låste/släppte åt fel håll (det där med växelådor och dessas inverkan på rotationsriktning....)

    Törs/kan man starta motorn för "hand" (har ingen lust att prova, vis av erfarenheten sen tidigare....).

    Några tips?

    Bosse
  • Jakob
    • maj 2006
    • 1840

    #2
    RCV

    Hej!

    Jag startade alltid min RCV 120 för hand utan problem. Akta fingrarna bara.

    Jakob Rydinger
    Mvh / Jakob Rydinger. Administratör av http://www.rcflyg.se

    ____________________

    ATT FLYGA ÄR ATT LEVA!

    www.scandinavianplank.se Trätrall i underhållsfri träkomposit för altaner och runt pooler

    Kommentar

    • ture.turist
      • sep 2006
      • 39

      #3
      Skall försöka akta fingrarna!

      Bosse

      Kommentar

      • QatHome
        • maj 2006
        • 701

        #4
        Går det alltså inte att starta en RCV-motor med en vanlig starter?
        Powered by Joy and a LiPo pack

        Kommentar

        • T5
          • jul 2006
          • 1300

          #5
          Flippa proppen med baksidan av en skruvmejsel?

          Kommentar

          • DrHanke

            • maj 2006
            • 5250

            #6
            en herre i våran klubben som har en 120 och startar sin med dynatron starter framifrån. Brukar gå lite segt men det funkar.
            //DrHanke

            *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

            Kommentar

            • pgrts

              • jun 2006
              • 2015

              #7
              Jag har ingen RCV men visst har jag förundrats och en av deras "fördelar" är "Behind the prop starting". Såvida det inte är en "vanlig" CD-version med stående cylinder som väl startas som vilken 4-takt som helst.

              Är det inte så att man startar med en insexbits på typ en batteriborrmaskin - som ju kan gå i båda riktningarna och inte kostar speciellt mycket.
              ___________________
              patrik@pgdata.se

              Kommentar

              • ture.turist
                • sep 2006
                • 39

                #8
                Efter alla glada hejarop, gjorde jag slag i saken och försökte för hand (fegstake!). Inga problem, alla fingrar kvar.

                Hemligheten, var som vanligt, att ge motorn en rejäl sup! (den tappade sannolikt omdömet därefter och jatt inte jävlas!)

                mvh
                Bosse

                Om nu någon skulle få för sig att köpa en mer exklusiv "helikopter starterförlängare" för ovanstående ändamål....så gör det inte!
                Det är bortkastade pengar.

                Ds

                Kommentar

                • zeno
                  • maj 2006
                  • 536

                  #9
                  Härligt!

                  Fin fina motorer det där, nästan så man vill köpa en bara för att skruva isär o titta på konstruktionen.. Billigare att titta på genomskärningarna på deras hemsida iofs, men det är ju inte samma sak.

                  Kommentar

                  • Bengt Fredén
                    • jun 2006
                    • 2

                    #10
                    Intressant att läsa ovanstående inlägg!

                    Köpte för en tid sedan en RCV-120 men har inte startat den ännu. Tänkte sätta den så småningom i en kvartsskala Fokker Dr. I, med en 20-22" träpropeller.

                    Ang. start, som det rekommenderas i medföljande broschyr:
                    Det följer med en liten sexkants-axel, som man ska sätta i en starter med gummi-huvud, INTE i en vanlig borrmaskin . . .
                    insexhålet kan bli förstört om axeln sitter fast, och i värsta fall motorn också.
                    Det är ju en rätt dyr rackare.

                    Handstarta med en liten spak eller dylikt verkar klokt - högra handens pek- och långfinger kan vara bra att ha . . .

                    Bästa hälsn,
                    Bengt 8)

                    Kommentar

                    • Bengt Fredén
                      • jun 2006
                      • 2

                      #11
                      Glömde en sak, som kan vara bra att kika på:

                      RCV har på sin hemsida en liten video-snutt, som visar från sidan hur man kan starta en RCV-90 eller RCV-120 bakom proppen. Ja . . . just nu gick det inte att komma åt hemsidan, men länken finns längst ned på den här sidan:


                      Här står för övrigt en hel del om skötseln av motorerna, råd om start mm.

                      Hälsn,
                      Bengt
                      GUINNESS IS GOOD FOR YOU! :drinkers:

                      Kommentar

                      • ture.turist
                        • sep 2006
                        • 39

                        #12
                        Försökte starta "bakom propellern" med alla rekommenderade tekniska attribut. Kom ganska snabbt fram till att det är mer eller mindre livsfarligt.

                        För att kunna få tillräcklig kraft ner i hylsan får man ta i litet grand. När man tar i vill planet gärna flytta sig eller tippa. Den "fria" armen går åt att hålla emot. När man håller emot är man tvungen att mer eller mindre hänga över flygplanet med en ev startande propeller i närheten av örat..eller armen. Inte bra. Krävs inte mycket för att tappa kontrollen över händelseutvecklingen...räcker med att motorn startar...

                        För att lösa detta på ett säkrare sätt behöver man alltså minst vara två...vilket iofs är rätt kul men inte alltid realiserbart..

                        Alltså, "pinnen" är en överlägsen RCV-betvingare enligt mina erfarenheter

                        Mvh
                        Bosse

                        Motorn morrar härligt (och snål är den med)!

                        Kommentar

                        Arbetssätt...