Noobiefrågor Calmato trainer

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Heda
    • sep 2006
    • 312

    #16
    Phet nice, då byter jag så på hela planet 8)

    Jag byggde ihop det så som det stod i beskrivningen, utslagen blev ju större än de rekomenderade men det var ju bara att ställa ned med radion så man hamnade rätt.

    Imorrn e jag ledig då ska det flyyyygas om det inte spöregnar

    Kommentar

    • Heda
      • sep 2006
      • 312

      #17
      Weeee

      Vilken fullträff med 11*5 prop, den "bromsar" mera när man slår av, stiger rakt upp tills det blev en liten prick på himmlen bara, yeah

      Nu har jag inte suttit och åkt full rulle med förra proppen 10*6 men känns inte som den gick någe långsammare nu iaf

      Ska shoppa större noshjul bara........

      ME happy

      Kommentar

      • T5
        • jul 2006
        • 1300

        #18
        Sweet!

        Kommentar

        • Heda
          • sep 2006
          • 312

          #19
          Hepp

          Finns en snutt med ljud nu, knopade mest ihop den för att Bokis skulle få höra "ljud" å inte metallica som i spitfilmen 8)

          Muhahahahha

          Edit: en länk oxå :roll: [ame="http://www.youtube.com/watch?v=2irmAR6_5oc"]YouTube - calmato 40 trainer[/ame]

          Kommentar

          • bokis
            • maj 2006
            • 5041

            #20
            "Bokis framför sitt djupt kända tack"!
            Bra jobbat!
            // Bokis

            ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
            (nu även med biskvier!)

            Kommentar

            • mac77
              • maj 2006
              • 513

              #21
              Underbart!

              Kommentar

              • DrHanke

                • maj 2006
                • 5250

                #22
                coolt, i alla lägen så är faktiskt trainers roligast att flyga Bra att det löste sig med proppen så bra!
                //DrHanke

                *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

                Kommentar

                • Heda
                  • sep 2006
                  • 312

                  #23
                  Jo, var å flög idag oxå, gräset var fryset man jag har köpt nya hjul så de e 75mm istället för org 64mm dessutom fjädrar de mera som ett riktigt däck, istället för att vara stenhårda. Landningarna blir tystare å mukare

                  Åker med 11*5prop (APC) funkar hur bra som helst. Puttrar mest runt inga fullgasrepor :oops:

                  Högvingat råKKar för noobs 8) Bara när man får solen i trynet som det kan bli lite lurigt, om man flyger lite snett bortåt så kan det se ut som den e på väg snett hitåt om ni fattar

                  Kommentar

                  • taygher
                    • jun 2006
                    • 735

                    #24
                    Då är det bara att vara kall och vänta tills man ser vart flygmaskinen är på väg!
                    Funkar nästan alltid om man inte måste vänta för länge.. 8)

                    Happy landings!
                    /Lars

                    Kommentar

                    • T5
                      • jul 2006
                      • 1300

                      #25
                      Vingla lite snabbt med skeven så ser man vilket håll man flyger, men det säkraste är nog att man är koncentrerad på flygningen och följer med så 'glömmer' man inte hur planet ligger i luften.

                      Kommentar

                      • EPG
                        • jul 2006
                        • 325

                        #26
                        Det bästa är att undvika solen så mycket man kan, har man en hyffsat snabb kärra så kan det sluta lite smått obra annars http://www.svensktmodellflyg.se/foru...entMainTopic=1 PDT_Armataz_02_15

                        Kommentar

                        • Heda
                          • sep 2006
                          • 312

                          #27
                          Oj, solen kan ställa till det :cry:


                          Jag flög idag å kände mig kaxig å började prova när den stallar, men asså den "vingtippar" ju aldrig, den bara tappar ned nosen lite å får lite mera fart å sedan planar ut igen.

                          STALL är väl när ena vingen ramlar ned (!) osså tappar man höjd å får probs...... eller? Eller stallar alla förr eller senare? Jag flög sakta sedan på tomgång, började ge lite höjd tills den stannade.....

                          Jag fick den att tappa ena vingen när jag åkte snett mot vinden, men inte i medvind eller motvind.

                          Däremot rollarna ser ut som ........usch. Prova lite hit å dit idag men de blir mera som en makaron, när den ligger på taket så tappar den höjd. Ska man blippa på lite höjd precis innan den åker "upp å ned" å sedan släppa när den rullar tebax?


                          Noobishquestion fortsätter :roll:

                          Kommentar

                          • T5
                            • jul 2006
                            • 1300

                            #28
                            En trainer är just en trainer för att den flyger och stallar så snällt.
                            En kärra med högre vikt och mindre vingyta har en större tendens att 'klippa' när den stallar...dvs, när luftflödet över vingen är så lågt att vingen tappar sin lyftkraft.
                            De flesta enkla sportkärror är precis som trainern ganska okritisk i lågfart och stallar mer eller mindre med att droppa nosen lite tills den får upp flyfarten igen. En warbird eller racer med mindre vingyta och tyngre vikt klipper å andra sidan rejält och droppar ena vingen och tippar över (tip stall).
                            Man kan också ha en skränkning på vingen, kallas wash out som innebär att vingspetsen pekar lite nedåt i förhållande till vingroten, det betyder att vingen stallar sist ute i spetsen och kan flygas lite långsammare innan den tip stallar, samma kan man ådstadkomma med att vinkla upp skevrodren ett par millimeter.


                            När du rollar bör du ge lite dykroder halvägs genom rollen för att få den lite rakare.
                            Det äe ganska svårt att få en helt perfekt roll på en trainer då den har så mycket lyftkraft, vinge med flat undersida och inte är symetrisk på något vis.
                            Om man rollar långsamt ska man också vara med på sidrodret och stötta så rollen blir snygg.



                            ps. Hinner inte korrekturläsa så du får ta det för vad det är och det kommer säkert inlägg om hur fel jag skrivit
                            Keep it up!

                            Kommentar

                            • T5
                              • jul 2006
                              • 1300

                              #29
                              Hej igen
                              En bra övning för att du ska lära dig att använda rodret är en enkel 'stall turn' eller 'hammer head'.
                              Den är rolig att göra och perfekt nybörjarträning då du får använda båda spakarna.
                              En fin avslutning på en flygning om du inte vill göra ett vanligt inflygningsvarv...full fart i medvind---stallturn---landning i motvind!

                              -Dra på för full och flyg något förbi dig själv i planflykt.
                              -Dra upp vertikalt och sänk långsamt gasen till tomgång
                              -Precis innan planet tappat farten ger du fullt sidroder (balancera med skevroder om det behövs)
                              -Låt planet vända runt sin egen vingspets
                              -Flyg vertikalt nedåt och ge långsamt mer gas
                              -Plana ut på samma höjd som du gick in i manövern

                              ...Lycka till och posta en video när den sitter!

                              Kommentar

                              • Heda
                                • sep 2006
                                • 312

                                #30
                                Ah, ska se till å öva lite så den sitter, får bli i slutet av nästa vecka då det blir massa jobbande nu:(

                                Som ullabella sa: Nu ska vi ööööööööööööööööööööööva!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...