Hej.
Jag är nybörjare på det här med flygning.
Jag undrar om det går att flyga med metanolmotor när det är kallt ute.
Jag är nybörjare på det här med flygning.
Jag undrar om det går att flyga med metanolmotor när det är kallt ute.
Så om jag får ge ett litet tips så är det eldrivet - i vart fall vintertid. Det ena behöver ju trots allt inte utesluta det andra...
Se bara till att vara varm om fötterna och skaffa jägarvantar eller liknande så klarar du dig själv. Metanolmotorer reagerar lite olika på kyla, vissa går dåligt i luften och då kan man linda ett varv tunn metall runt cylindern (colaburk) så kyls inte motorn för mycket av den kalla fartvinden. Är den svårstartad så brukar jag hälla lite varmvatten på motorn så startar den direkt. Låt inte sändaren ligga ute i kylan för länge då kan batteriet tappa orken, samma gäller med mottagaraccen.
Kommentar