Motorval?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MagnusStrömqvist
    • dec 2006
    • 400

    #1

    Motorval?

    Har precis införkaffat en sån här http://www.fullkontroll.se/goldwing-...on-p-5586.html Su-26 alltså på 173 och ca 4,5 kg. Tänkte börja lära mig flyga F3A grunden. Så inte speciellt intresserad av 3D men kanske testa om den orkar nån gång. Har två motorval och här tar jag tacksamt emot tips råd. Har dessa motorer redan men kan ej bestämma vilken som passar bäst.

    1a val: Ny OS120 FS Surpass utan pump alltså men inhandlat en Perry pump och tänkte sätta i ombordglow då motorn måste sitta upp och ner. (Adderad vikt)
    2a val. ASP 120 2takt som har gått några år men varit på service och är inkörd och går bra. Mer kraft, men mer oljud också, kanske ej lika driftsäker?

    Vad hade ni tagit?

    Mvh Magnus
    Byta/köpa? Hör av dig!
    Pistonpowered:
    112” 3W Mustang, DLA116cc rad
    90” Fokker D7 1/4, DLE55RA m autostart
    87” TC Flybaby, ASP 160 twin
    67” Bucker Jungmeister, Saito 125 4takt
    60” Fokker D7 m Saito 82B 4takt
    El drift: F3A sebart Wind Pro
    Sändare: Futaba 18MZ, 16IZ
  • streem
    • apr 2009
    • 169

    #2
    varför inte en dle-30?

    Kommentar

    • MagnusStrömqvist
      • dec 2006
      • 400

      #3
      Nu har jag OSn och ASPn...Vill ej köpa en till. Och har ej tänkt gå in på bensinbiten ännu. Gillar metanol
      Byta/köpa? Hör av dig!
      Pistonpowered:
      112” 3W Mustang, DLA116cc rad
      90” Fokker D7 1/4, DLE55RA m autostart
      87” TC Flybaby, ASP 160 twin
      67” Bucker Jungmeister, Saito 125 4takt
      60” Fokker D7 m Saito 82B 4takt
      El drift: F3A sebart Wind Pro
      Sändare: Futaba 18MZ, 16IZ

      Kommentar

      • mulder
        • nov 2006
        • 1033

        #4
        OS 120 utan tvivel om det nu är F3A du funderar på framöver.
        Helst hade jag satt i en YS 140 men nu hade du motor, OS 200 är ett alternativ också då vikten är riktigt låg på denna motor men jag tror gränsen går vid 140 för F3A tävlingar. /Mulder

        Kommentar

        • Fredrik Lundberg
          • dec 2007
          • 29

          #5
          Hejsan! I F3a kan du köra med vilken motor du vill, enda regeln är att modellen ej får vara mer än 2x2 m och med en maxvikt på 5 kg. I dagsläget så är ys170 en av dom vanligaste

          Mvh Fredrik

          Kommentar

          • MagnusStrömqvist
            • dec 2006
            • 400

            #6
            Jag är inne mer på att ha denna som ett första steg. Så det blir nog inga tävlingar. Men som sagt för att lära mig F#A programmet och flyga rent.

            Men då är 4taktaren den att gå på eller? Tillräckligt drag för denna kärran då? Tvåtaktaren är väl både lättare och starkare, men 4taktaren ger jämnare hastighet förvisso. Bättre ljud också...
            Byta/köpa? Hör av dig!
            Pistonpowered:
            112” 3W Mustang, DLA116cc rad
            90” Fokker D7 1/4, DLE55RA m autostart
            87” TC Flybaby, ASP 160 twin
            67” Bucker Jungmeister, Saito 125 4takt
            60” Fokker D7 m Saito 82B 4takt
            El drift: F3A sebart Wind Pro
            Sändare: Futaba 18MZ, 16IZ

            Kommentar

            • jaka
              • maj 2007
              • 1483

              #7
              Hej!
              Jag skulle välja OS 1.20 med pump! Att köpa en OS 1.20 utan pump och sedan sätta dit en Perry pump inbjuder till en massa trassel, de är ju inte kända för att fungera bra.

              Kommentar

              • sundqvistjohan
                • jul 2006
                • 1289

                #8
                Kör på kvalitetsmaskinen (O.S.) har själv 120-motorn med pump men månne den inte fungerar lika bra utan. Nu har jag även köpt OS 200-motorn som väger mindre! men den ska sitta i en Cessna 182 (segelbogseringskärra).

                Jag har aldrig haft "dead stick" med min O.S. 120 (närmare 140 flygningar), vet inte om det beror på motorn eller pumpen - men jag får byta lager för andra gången nu i vinter. Är jag den enda som har problem med rostiga lager på fyrtaktsmotorerna?

                Kommentar

                • Per P
                  • jun 2007
                  • 1286

                  #9
                  ASP hade inte ens varit ett alternativ om det gällt mig. Men jag hade nog gjort som Jaka säger o köpt en motor med pump från början för o slippa något eventuellt extra strul!
                  Ett par klubbkompisar kör sina pumpade O.S 120 inverterade utan ombordglöd, o motorerna går perfekt ändå, men smaken är ju som baken =)
                  Våga vägra Powerbox!

                  Futaba T26SZ

                  Kommentar

                  • Per P
                    • jun 2007
                    • 1286

                    #10
                    Nu skrev vi nog samtidigt o du hann före =)

                    Vad kör du på för olja i din soppa? Rost i lagrena är ett minne blott om du kör på Aerosave! Visst, den oljan är lite dyrare, men tusan så skönt o slippa bry sig om rosten. Det är värt en del tycker jag =)
                    Våga vägra Powerbox!

                    Futaba T26SZ

                    Kommentar

                    • sundqvistjohan
                      • jul 2006
                      • 1289

                      #11
                      Ursprungligen postat av Per P
                      Nu skrev vi nog samtidigt o du hann före =)

                      Vad kör du på för olja i din soppa? Rost i lagrena är ett minne blott om du kör på Aerosave! Visst, den oljan är lite dyrare, men tusan så skönt o slippa bry sig om rosten. Det är värt en del tycker jag =)
                      Får nog börja blanda själv trots att det blir bökigare i inköp (har ingen klubb som håller sig med metanol). Hittills har jag kört med färdigblandat bränsle (Byron och Morgan Cool Power) och lagrena har rostat med bägge blandningarna.

                      Kommentar

                      • Per P
                        • jun 2007
                        • 1286

                        #12
                        Du har PM om några minuter!
                        Våga vägra Powerbox!

                        Futaba T26SZ

                        Kommentar

                        • jaka
                          • maj 2007
                          • 1483

                          #13
                          Hej!
                          Alla syntetoljor fråm Fuchs (Aerosave, Aerosynt) och Motul (Micro) innehåller rostförhindrare.
                          Våra tre skolflygplan som körs på 15% Motul "Micro" och 5% nitro ställs bara undan i kassaskåpet efter varje flygsejour och har gjorts så i 8 år utan vare sig rostproblem i lager eller behov av glödstiftbyte.

                          Metanol eller färdigblandad soppa kan du köpa av Stefan Ivarsson, Enköping (Kemindepån). Nitro finns också att köpa löst.

                          De Amerikanska tillverkarna av glödsoppa har ingen inblandning av rostförhindrare i sina bränslen.-Tyvärr!
                          Det är därför jänkarna alltid klagar i forumen på "R/C Universe" att de har så mycket rostbildning när de kör med syntetolja...Många menar därför att inblandning av ricinolja är nödvändigt ...vilket vi i Euoropa vet är bara skitsnack.
                          Bifogade filer
                          Senast redigerad av jaka; 2010-01-10, 13:35.

                          Kommentar

                          • Ompa
                            • aug 2006
                            • 2961

                            #14
                            Av dina två motorval skulle jag tveklöst valt din OS120. Det är ju bara att slänga in en OS120 med pump senare om du tycker.
                            Modellflyg
                            En Stört-skön hobby
                            :crazy_pilot:
                            //Tomas//

                            Kommentar

                            • MagnusStrömqvist
                              • dec 2006
                              • 400

                              #15
                              Tack för alla tips!
                              Byta/köpa? Hör av dig!
                              Pistonpowered:
                              112” 3W Mustang, DLA116cc rad
                              90” Fokker D7 1/4, DLE55RA m autostart
                              87” TC Flybaby, ASP 160 twin
                              67” Bucker Jungmeister, Saito 125 4takt
                              60” Fokker D7 m Saito 82B 4takt
                              El drift: F3A sebart Wind Pro
                              Sändare: Futaba 18MZ, 16IZ

                              Kommentar

                              Arbetssätt...